Gå til innhold
Arkivverket

[#60066] Trenger tydehjelp til første delen av teksten


Gjest Geir Woll
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Woll

Grue kirke - dåp Ingeri Olsdatter - venstre side omtrent midt på 2.dre kolonne - rett under datoen 2. eller 3. desember - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9151&idx_id=9151&uid=ny&idx_side=-69>LenkeEr det 2. eller 3. desember som er datoen?Jeg klarer biter av den, men spesielt første biten har jeg problemer med!Jeg tar det jeg forstår : ?1? Julmager fra Hedemarken og moder: Kari Olsdatter Schulstad b INGERIFadd: Kiøstøl Olsen Skulstad og Gun?2? Olsen Kungsgaarden, Olia/Olea Olsd. Botelsrud ?3? Kari Haagensd Skulstad og Mari Skulstad.Spesielt fint hvis ?1? - altså alt før Julmager (se over) tydes - det er tross alt det viktigste her anser jeg! Korriger meg gjerne hvis jeg har tydet noe feil!Som et apropos! Slik er dåpen til Ingeri oppført i FS/IGI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Står det ikke Omstr. (omstreifende)? julmager fra Hedemarken? Tror noen andre må prøve seg på resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Geir!'Faderen er angivet at være een ved Navn Ole Julmager...'Gunder Olsen...Ole Olss. Botelsrudsejde[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Takk til Siw og spesielt takk til Gunnar for hjelpen!Siw: Jeg syntes med en gang at det sto noe som lignet det du foreslo, men det er vel siste biten av J'en i Julmager, som ser ut som om det blir en 's' i ordet foran!Gunnar: Jeg tror du treffer helt spikeren på hodet her - jeg er helt enig med deg! Mange takk!Er det til slutt noen som klarer å tyde om det står 2. eller 3. decembr?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg mener det står 3die, det er i hvert fall skrevet til 'ie', og da kan det vel ikke være 2. desember.Hilsen Laila Kornstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.