Gå til innhold
Arkivverket

[#60067] Nasjonalt nettsted for slekt


Gjest Odd Einar Tømmerås
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Einar Tømmerås

Når man leser igjennom en god del innlegg her skjønner man at mange personer sitter inne med mye kunnskap om slekt i Norge.DA og DIS er veldig greit å ha for eksperter-semiproffer-og dilletanter som meg.Men i disse tider da folk vil ha alt kjapt og enkelt , hadde det vært en ide og samle all slekt på et nettsted ? Med ett tastetrykk finner du ut at Odd Einar Tømmerås er født 1963-foreldre Hilmar og Sølvi-søster Ellen.Jeg skjønner at det kan virke lettvint , men det kan kanskje stimulere til flere aktører i denne fortreffelige leken som er slektsforskning ? Bare i mitt område registrer jeg Rita A.,Steinar O.,Budahl,Åse K.K.osv.Disse personer sitter inne med mye kunnskap.Samle alt under ett tak og gjøre slekt enkelt for de fleste som ikke gidder eller har evner til å leite selv. Under hvilket tak er uinterresant , bare det er enkelt. Instant Slekt.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

eller www.genealogi.no ?NSF og DIS-Norge anvender idag samme server (DIS-Norges') og foreningene har samme fysiske adresse. Det neste blir vel felles webadresse. F eks www.genealogi.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har en klage å komme med. En klage på Digitalarkivet. Det går ALT FOR LANGSOMT å få lagt ut nye kildetekster i Digitalpensjonatet !Jeg venter fortsatt på publisering av en rekke innsendte kildetekster, de to førstinnsendte er sendt 17. april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Noe som også er viktig å tenke på er hva skjer med alle private sider om den som har samlet informasjon og gjort det tilgjengelig ikke lengre kan eller vill holde sin side igang. Jeg har notert at det er en del eksempler på det. Lenker på sider til andre sider som har forsvunnet. Av den grund er det viktig at så mye som mulig blir liggende på de offisielle sidene til Digitalarkivet eller DIS.En mulighet burde være å gi plass til private sider på disse servere mot at informasjonen tas over om den ikke kan holdes i gang av den som har lagt ut data.Men så kommer spørsmålet om kvalitetssikring av disse private innsamlede data. Det er mye og tenke på om dette skall fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Interessann tanke.DA eller noe annet nasjonalt som er gratis og fritt tilgjengelig for alle: JA! DIS og andre som har hele/deler av materialet sitt kun for medlemmer: NEI!Dermed er DIS diskvalifisert.DA må i tilfelle tilføres mer ressurser for å ta på seg flere oppgaver. De har i dag sitt Digitalpensjonat som bør kunne utvikles til at den enkelte materialleverandør kan redigere sitt eget rom dersom vedkommende ev. takler dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Til 4: Vi har lagt ut 100 filer i DA/DP siden 16. april. Det betyr at vi har lagt ut 3-4 filer i snitt hver eneste arbeidsdag!De filene som er kommet inn i løpet av denne perioden blir lagt så snart vi rekker det! Jeg skjønner at noen kan være utålmodige, men det greieste for oss er å ta filene i rekkefølge. Skulle vi forrykke rekkefølgen, er det andre som ville ha minst like stor grunn for å være irriterte.Tilgangen på nye filer har vært langt større enn normalen de siste ukene. Brukerne skal stadig kunne glede seg over en jevn strøm av nye filer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Til klagen i 3: Vi har lagt ut 100 filer i DA/DP siden 16. april. Det betyr at vi har lagt ut 3-4 filer i snitt hver eneste arbeidsdag! (Og det på tross av atskillig sykdom og streik i barnehager.)De filene som er kommet inn i løpet av denne perioden blir lagt så snart vi rekker det! Jeg skjønner at noen kan være utålmodige, men det greieste for oss er å ta filene i rekkefølge. Skulle vi forrykke rekkefølgen, er det andre som ville ha minst like stor grunn for å være irriterte.Tilgangen på nye filer har vært langt større enn normalen de siste ukene. Brukerne skal stadig kunne glede seg over en jevn strøm av nye filer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg deler Niels Hegges bekymring for hva som skjer med private slektssider når eierne ikke lenger ønsker å drifte dem, eller rett og slett faller fra. Jeg driver selv nettstedet Solumslekt.org på hobbybasis. På hovedsida har jeg lagt ut følgende tekst:'Solumslekt.org er et økonomisk og redaksjonelt uavhengig nettsted drevet av meg, Leif Biberg Kristensen. Jeg ønsker imidlertid å inngå samarbeid med et større offentlig eller privat foretak som kan sikre at Solumslekt lever videre også etter at jeg ikke lenger er i stand til å drive det selv. Dersom du som leser dette har forslag til hvordan Solumslekt ikke bare skal bli «skrift i sand» som forsvinner den dagen ikke jeg er her mer, ber jeg deg om å ta kontakt med meg på e-post.'Nettstedet koster meg i underkant av to tusen i året. For en sponsor i den størrelsesordenen jeg ønsker å samarbeide med burde dette være småpenger. Så lenge jeg ikke får noe svar, må jeg vel bare ta til etterretning at det ikke er noen som synes dette er verdt å ta vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Til 5. Om dette skall løses så er det klart at alt materialet må være tilgjengelig for alle, også etter at innsamler har lagt ned virksomheten. Det diskvalifiserer ikke DIS, men det må aksepteres av DIS at det er et krav fra alle brukere, også ikke medlemmer om de vil legge til tjenesten med web plass for andre.Kostnaden for eget navn og webplass er for meg i Sverige ca SEK 500 /år. Jeg vet at .no er dyrere, men ikke så veldig mye?Forøvrig så er det ikke mye idag som ikke er tilgjengelig for alle på DIS sider. Noen ganger må en logge inn seg som gjest, men det gjør vi jo her også når vi vill skrive eller lagre i korga.Som sagt en tanke, noen med kontakter på DIS kan jo ta det opp der, eller hva sier Digitalarkivet? Altså ikke på DAs egne sider men med eget navn og plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

til Nedrebøs innlegg 7 : jeg er helt enig i at de innsendte filene legges ut i den rekkefølgen de sendes inn, og har ingen problem med å godta dette. Hvilket innebærer at alle de filene som idag legges ut for publikum, og som har vært lagt ut i mai måned, er innsendt i god tid før 17 april. Jeg synes da at dere i Digitalarkivet burde bli flinkere til å opplyse om hvor innsenderne befinner seg i publiseringskøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Kunne det være en ide å la Slektshistorisk Forening gjøre jobben ? Hver lokalavdeling tar seg av hvert sitt distrikt.Og samler alt under ett nettsted , gratis , for alle.Sponsing fra lokale bedrifter burde være en selvfølge.Og jeg tror at diverse foreninger i Norge vil få en del flere medlemmer , som betaler ! Har selv planer om å legge ut info ca. som bygdebok for foreløpig 5 kommuner , senere 8 til . Hvem sjekker meg ? Jeg kan ikke alene sjekke at hvert navn hver fødsel og familie forbindelse er korrekt.Og som Åse i fra Dyrøya sier står det på trykk er det sant ! Hilsen en naiv idealist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Fordelen med publisering av kilder i Digitalarkivet / Digitalpensjonatet er at kilden kan finnes gjennom 'databasevelgeren' til Digitalarkivet. Denne nytten oppnås ikke idag ved å velge et annet nettsted for publisering.Norsk slektshistorisk forening har forøvrig ingen lokallag (som derimot DIS-Norge har).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johnsen

En portal for inngang til alt slektsfaglig materiale, hjelp og støtte, samlinger og annet; det må jo være et fornuftig mål for slektsforsker i Norge og de som er interessert i Norge utenfor landet vårt. Det er DIS opplagt interessert i å legge til rette for.Men det er også en forutsetning at brukere/medlemmer bidrar til at slike ting kan realiseres. Blant annet at det er nok penger tilgjengelig for å ivareta og utvikle lagringsplass og programvare som trengs. Om det er avskrekkende med et årlig bidrag på kr 300.- som er medlemsavgiften vår, da tror jeg man har litt gale oppfatnigner om hvordan man kan få til slike løsninger.Så et par andre kommentarer. Personvernloven setter grenser for hva vi kan registrere og formidle om levende personer, derfor vil informasjon av det som det vises til i (1) ikke være mulig. At vi hver og en kan ha andre oppfatninger om dette er sikkert ikke ukjent, men i så fall må vi jobbe med å endre lovgiving - hvis det virkelig er det vi vil.Det er viktig å ta vare på materiale andre har samlet og systematisert, og det arbeider vi med. Men det er et moment dere så langt ikke har berørt og det er hva bidragyteren selv mener om bruken av sitt materiale. Dersom slike samlinger inneholder informasjon om nålevende, kan det uannsett ikke være tilgjengelig for søkinbg på web. Dernest spørs det jo om folk vil at materialet skal være åpent tilgjengelig eller ikke. Dette må det jobbes mere med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Litt kort før jeg reiser bort noen dager (det er jo nasjonaldag her imorgen med feiring over det hele land).Den store utfordringer er å sikre de store data som er samlet i eksisterende databaser. Det er ikke lett å føre disse over til noe annet system som idag kjører på DA eller DIS. Jeg tenker på Hemneslekt, Nermos register og mange, mange fler som er basert på andre system. Selv om det går å føre en del av dataene via GEDCOM har jo som alle vet dette formatet store mangler. Det som behøves er ett webhotell anpasset og drevet for slektsforskning. Det kanskje kan være vanskelig for DA i og med at det kan ses som konkurranse med private alternativ, men DIS/SF bør kunne gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johnsen

Enig i at Hemneslekt og lignende store samlinger kan være en større utfordring og det var i første rekke ikke disse jeg tenkte på.Tanken om å etablere et web-hotell for dette tar jeg med videre, men oppfatter at dette også må være noe slike større databaseeiere må være interessert i.Mener fortsatt at det er viktig å samle inn materiale som er laget av oss vanlige forskere og sørge for at det ikke går tapt for ettertiden. Løsninger for slike samlinger vil det være lettere og enkeler å etablere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Våre egne slektsdatabaser, som eks nermo.net, kan vi legge inn på DIS-treff. Der er det heller ikke krav til at dataene skal være kildebelagt, slik jeg forstår det. Jeg har tenkt å gjøre det med min egen slaktsdatabase, men vil kildebelegge mest mulig først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Problemet med DIS-treff er at man må være medlem for å kunne 'klatre i trær', dessuten, etter det siste jeg fikk beskjed om, måtte man selv som medlem stadig levere fra seg ferske data for å kunne klatre i trær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johnsen

DIStreff er en bra løsning, men har sine begrensninger. Blant annet vil ikke notater om slekta bli tatt vare på. Det er vi nødt til å kunne komme med bedre tilbud på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

DIS-treff i all ære?, - men, sider som krever medlemsskap/kontigent uteslutter en del av oss.Hvor gjerne skulle jeg ikke være medlem av DIS, for ikke å snakke om Slektshistorisk forening i Tromsø, med sitt utmerkede 'Yggdrasil'.Men, har man havnet i en situasjon der en får hanke seg fram på en halv uførepensjon, så må både den lokale sportsfiskeklubben og andre foreninger prioriteres bort. Jeg ser meg i stedet nødt til å kjøpe ost for de pengene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg tror ikke tida er moden for en nasjonal slektsdatabase riktig ennå. På den annen side er nok den tradisjonelle måten å lagre slektsdata på sin egen lokale harddisk på vei ut, og i løpet av få år vil det ganske sikkert foreligge tekniske løsninger som vil tillate folk å samarbeide om felles databaser over internett. Allerede i dag finnes det slike løsninger, men de er etter min oppfatning ikke robuste nok til å sikre en tilstrekkelig kvalitet, for eksempel i å kunne reversere sammenslåing av personer som er gjort på feilaktig grunnlag.Slike løsninger er utvilsomt også kommersielt interessante, og jeg ser ikke bort fra at en nasjonal slektsdatabase vil kunne oppstå som et privat initiativ -- altså forutsatt at løsningen er kvalitativt tilfredsstillende. Driften av en slik database ville helt sikkert la seg finansiere ved diskret annonsering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johnsen

DIStreff krever ikke medlemsskap, det er klatringen som gjør det. Årsaken til det er jo blant annet at det koster oss noe å kunne komme med slike tilbud. Vår finansiering er kun medlemskontingent. Derfor blir det at de som er villige til å bidra til at aktivitetene kan vedlikeholdes også må få noe mer.Tråden her gjalt nasjonalt nettsted og det oppfatter jeg som en felles portal for alt som har med slekt å gjøre. Det er jeg tilhenger av, men det vil være ganske mye arbeid før noe slikt kan realiseres.Komersielt interessant er alltid tilbud som har tilfredsstillende besøk. Hvor mye og hva slags reklame vi er villige til å fordøye er vel et ganske annet spørsmål.En felles slektsdatabase er et helt annet innspill som flere sikkert har meninger om. Har sett forsøk på å etablere dette både i Norge og utenfor landet. De jeg har fulgt med på har stort sett strandet etter noe tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Årsaken til at de forsøkene på kollektive databaser som har vært lansert hittil har strandet, er vel nettopp som jeg sier at kvaliteten er for dårlig. Det gjelder over hele fjæla, både når det gjelder grunnleggende datamodell, brukergrensesnitt, mulighet til kvalitetssikring av innlagte data, og en rekke andre momenter som jeg synes det vil føre for langt å regne opp her. Men før eller siden er jeg sikker på at noen vil se lyset og samle sammen et tverrfaglig team som kan stable en forsvarlig løsning på beina. Hvem som så står for driften av en slik løsning synes jeg kan være temmelig likegyldig dersom den er solid forankret i et miljø som må forventes å kunne bestå i et langsiktig perspektiv.Når det gjelder kildeavskrifter, ser jeg ikke noen grunn til at vi skal gå over bekken etter vann. Vi har allerede Digitalpensjonatet til å ivareta slike data. Så da ser jeg ikke hvor DIS kommer inn i bildet i det hele tatt.DIStreff var i sin tid etter forholdene en god løsning. Men idag framstår det som et produkt av yngre steinalder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Dette minner meg om måkene til Odd Børresen ('skal-ha. skal-ha, skal-ha').Men hvem skal bidra? De som er då dumme at de er medlemmer i DIS og Norsk Slektshistorisk Forening, selvfølgelig.Men hvem skal betale? De som er då dumme at de er medlemmer i DIS og Norsk Slektshistorisk Forening, selvfølgelig.Og hvem vil være medlem der når en må betale medlemskontingent for drifte et nettsted hvor man skal gi bort fruktene av sitt arbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johnsen

Jeg tror du tar feil Tom, de som er med i nevnte foreninger ser nok i stor grad nytten av at slike tiltak kommer i gang og driftes og kan derfor ikke karakteriseres som dumme. Det de sikkert ikke er så fornøyd med er de mange gratispassasjerene som sutrer over at enkelte tjenester ikke er åpne for dem som ikke vil bidra med sin skjerv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og vi skal huske på en ting - at det finnes veldig mange som er så dumme at de er medlem av DIS-Norge, nemlig 8.500 - og dette er faktisk en økning på 200 medlemmer bare fra nyttår :-) (og da snakker jeg betalte medlemmer i inneværende år!Nå vet jeg ikke hvor mange som er så dumme og er medlem i NSF -men det er også et par tusen, så vi er en gjeng med dumminger vi som gidder dette ;-) som vil være med både og Yte og å Nyte!Sol og sommer dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.