Gå til innhold
Arkivverket

[#60067] Nasjonalt nettsted for slekt


Gjest Odd Einar Tømmerås
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Lars Ove (46): du skriver ''Jeg innser gjerne at alt som ikke er statens 'produkter' feks DA må koste penger å drifte'' . . .betyr det at du ikke vet at driften av Digitalarkivet OGSÅ koster deg og meg penger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Geir, fotoforbudet på Riksarkivet ble opphevet i oktober 2007. (Det gjelder fortsatt for klausulert kildemateriale.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ToreJo men da snakker vi om at mellom 2 og 3 millioner deler på regningen. Blir ikke så veldig høy 'kontigent' på hver da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Er du ikke enig i at DIS-Norge og NSF ikke kunne ha utnyttet de samme pengene på en enda bedre måte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

den ble en dobbel nektelse, skal stå: Er du ikke enig i at DIS-N og NST kunne ha utnyttet de sammen pengene (som RA/SA/DA anvender på Digitalarkivet) på en enda bedre måte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Tore, takk for opplysningen om at fotoforbudet er opphevet, jeg håper du har rett. Dessverre er ikke dette hva lesesal-reglementet på nett sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Geir, folk fotograferer der daglig i store mengder; - det skjer i et lite rom ved siden av ekspedisjonsskranken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Visste dere at staten/fylke har 14 ansatte som har som formål å bygge opp et nasjonalt folkeregister for 1700- og 1800-tallet ?LenkeHar noen av dere noensinne sett som mye som ett innlegg i Brukerforumet (eller i andre fora) for å hjelpe andre med kilder og øvrige problemer, forfattet av en av disse 14 ?Kan disse pengene anvendes enda bedre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Tore mener du at jeg kan ta med kamera og fotografere på lesesalen som jeg føler og lyster? Fryder meg!Jeg hadde avtale om fotogravering i Riksakivet på tirsdag, og fikk spørsmål allerede nede i vakta om kamera....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

nei, Laila, ikke på lesesalen, men, som jeg forteller om ovenfor, på et lite rom ved siden av ekspedisjonsskranken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

til innlegg 58 .....men, hva er det egentlig denne gruppen på 14 fordriver tiden med, og er det mulig å få noen der til å komme med et innlegg i denne debatten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ok Tore - Takk.Det er ikke som det er på Byarkivet - hvor jeg kan stå inne og ta bilder, bare jeg ikke bruker blits... eller på Stas-arkivet på Kongsberg (må spørre om lov)det er litt dumt med forskjellige regler, men jeg forstår forsåvidt at det kan være litt strengere på Riksarkivet enn andre steder, feks med materiale fra 2. verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Vedr. fotografering - er dette rommet så lite at man ikke kan påregne å kunne få holde på i flere timer der - jeg kunne tenkt meg å fotografere deler av 1891 tellinga - og det er ikke gjort på fem minutter eller en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Laila, du må også spørre om lov i RA - i skranken - men er ikke materialet klausulert, går det som regel greit.Anne (61); densiste årsrapporten disse 14 har lagt ut på RHDs webside, er fra 2005. Det er i dag svært vanskelig å finne ut hva disse 14 har produsert etter den tid. Oppdateringene gir ikke informasjon om slikt. Men jeg håper at en del av arbeidet har nedfelt seg i Digitalarkivets databaser, siden DA og RHD visstnok nå utveksler det meste. Skjønt, hvorfor finner vi heller ikke info om denne utvekslingen ? 14 ansatte, og så stille så stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Geir (63) selv om dette er helt på siden av trådens hovedemne : med godvilje er det fint plass til 3 i dette rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Noen tanker rundt tema her; Hadde denne debatten dukket opp for 2-3 år siden hadde jeg kommet til å legge inn en lenke til mitt nettsted som bla. annet inneholder slektstavler. Den gang var jeg enda mer amatør, og bla. ikke flink til å gå til orginalkilder og dårlig på å notere kildene. Etter som årene går blir jeg mer og mer kritisk til mine slektstavler. Jeg har nok gjordt et godt stykke arbeid, men blir etterhvert veldig klar over hvor viktig det er å alltid notere ned opprinnelsen for all informasjon og kryssjekking. Samtidig hender det at jeg bidrar med informasjon i dette forumet og også bruker det når jeg stopper helt opp.Som konklusjon vil jeg si at jeg ikke ønsker å linke til mine sider her fordi det kan være enda et bidrag til å gi feilinformasjon til amatører som meg selv. Jeg har selv vært inne på utallige nettsider med spekulasjoner og 'gått 5 på'.Vil samtidig benytte anledningen til å takke bidragsytere på dette forumet for all hjelp jeg har fått og håper fremdeles at det er plass til oss amatører også. De aller fleste av oss gjør så godt vi kan og de av oss som er seriøst interessert blir gode på dette etterhver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Tore (65)Også litt på siden av den opprinnelige tråden, men....Vet du noe om lysforholdene for foto på RA? Lysretningen? Eksempel på blender/lukker. Plass til å bruke stativ, ev. hva slags?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Heljar, det er problem med lyset, for rommet er sørvendt, men en persienne faller ned straks sola glimter frem, noe som gjør at rommet har for dårlig lys, og taklampa påvirker fargen på bildene; mine bilder blir stort sett mørke; stativ er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Takk, ToreSpeilreflekskamera med fjernutløser, lyssterkt objektiv med fast brennvidde og stativ løser problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Skjønner ikke at DIS genealogiske ressurser er så dårlige, jeg. Kanskje er vi ikke flinke nok til å melde fra dit om nye kilder?Nå har vi minst 3-4 nasjonale nettsteder for slektshistorie: Digitalarkivet, DIS, NST og (lokalhistorie.no). Trenger vi egentlig flere?Det hadde vært enklere om andre kilder/nettsteder kunne innlemmes under disse. Jeg tror vi må leve med disse 3-4 og at det ikke er mulig med kun ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensenn

I grunnen er det vel tre stor aktører:Digitalarkivet (Her definnert til å dekke alle statarkiver, Riksarkiv etc) En kjempeinnsats bassert på statlige midlerNSF (gir bl.a. ut et fantastike tidskrift) bassert på medlemmenes kontingent og frivillig innsatsDIS (har bl.a. mamnge lokale aktiviteter) Men også her er aktiviteten bassert på kontingent og frivillig innsats fra mange hender)Det var tidligere nevnt både Distreff, Genress, Slektsforun og andre. Disse er del av DIS. Medlemmene betaler som nevnt en liten medlemsavgift og får for dette Slekt&Data og noen lokale tidskrifter. DISA har en rekke aktiviteter igang bl.a. med kursing og fadderordninger. Mye innsats legges ned av frivillige hender og dette hjelper på den generelle hevelsen av interessen. Så det er feil å si at man ikke får noe igjen for pengene.Men jeg konstaterer her som i alle aktiviteter som innvolverer mennesker, at noen alltid vil ha alt gratisk. (Dette er blitt værre de siste ti-årene) Jeg er nå noen år og lurer ofte hvor disse 'gratis' personene har fått sin oppdragelse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Torill, eller event. andre i DIS som leser dette:I en annen debatt hevdes det at DIS-Norges webside er mindre brukt enn den fortjener.Kan en av grunnene være at det p.g.a. websidenes script er vanskelig å komme inn med enkelte weblesere? Hos meg får jeg følgende side opp når jeg prøver å gå inn på Slektsforumet (enten jeg bruker IE 7.0, 8.0 beta eller Firefox):

bilete4986.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Til Ottos oversikt (innlegg 71) over nasjonale steder for slektsforskning, kan tilføyes : www.slekt.noSlekt.no oppdateres ikke så hyppig lenger, men den har en innfallsvinkel til slektsforskning som de andre stedene ikke dekker.DIS-Norge har tre viktige tjenester, Slektsforum, Genealogiske ressurser og slektsforskerbasen. (Jeg holder altså Distreff utenfor de tjenester jeg mener er viktige.)Såfremt Per-Olavs tall for bruken av DIS-Norges webside stemmer (opplyst i en annen debattråd i dag), så er siden for lite kjent / brukt. Tjenesten Genealogiske ressurser kunne, som en prøve, legges inn i domenet www.genealogi.no med DIS-Norge som eier og drifter. Kanskje det vil føre til økt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensenn

Til (72)Det er alltid muligheter for at feil kan oppstå både her og hos andre.Det enkleste og greie for alle som oppdager slike situasjoner er å melde dette til ansvarlige for sidene.Det er en enkel sak og koster ikke så mye ekstra innsats. Kan jo nevne at jeg bruker IE7 og har ikke problemer. Men akkurat den skjermdumpen din var umulig å ta. Du burde lagt ut linken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

Både denne og flere beslektede debatter viser at det er et stort behov for å få en samlet, lett tilgjengelig overikt over den store mengden av slektshistoriske nettsider. Selv har jeg hatt stor nytte av noen av de sidene som er nevnt, f.eks sidene til Per Nermo og Leif Biberg Kristensen. Jeg har imidlertid ikke brukt dem systematisk nok, altså ikke laget noen egen bokmerkesamling etter mønster av Arnfrid Mælands nye nettside. Derfor hender det stadig vekk at jeg ”gjenoppdager” sider som jeg har vært innom før.Er enig med dem som mener at en samlet oversikt bør ligge hos NSF og/eller DIS, gjerne på en side drevet av de to foreningene i fellesskap slik Tore (73) foreslår. Selv er jeg medlem begge steder, og er derfor mer opptatt av at foreningene finner en løsning enn av hvem som har ”eierskapet” til den nye portalen eller pensjonatet.En første begynnelse kunne være å utvide rammen for DIS’ side med ”Slektshistoriske kilder i Norge”. Nå gjelder oversikten øverst bare norske fylker, sannsynligvis en arv fra den tiden den først og fremst ga en oversikt over bygdebøker ol.Det er imidlertid mange nyttige nettsteder som ikke har noen geografisk begrensning. En utvidelse med de betegnelsene som finnes på Slektsforum (adel, slekter A-N og slekter O-Å) vil hjelpe litt, men det er jo mange nettsteder med samme opplegg som Per Nermos, dvs. en personbase med etternavn som viktigste søkekriterium.Det er vel ikke mye arbeid for DIS å utvide rammen for Genealogiske ressurser slik at de gir en rask oversikt over slike sider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.