Gå til innhold
Arkivverket

[#60069] Anders Olson Hovland og Barbro Jensdotter, vigde Haus 1789 - opphav og lagnad?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Kyrkjeboki for Haus (Lenke) syner at Anders Olson Hovland og Barbro Jensdotter gifte seg 21.67.1789 (2.d.p.T.).Barbro Jensdotter gifte seg som enkje att i Bergen 26.4.1807 med enkjemannen, regimentstambur Jens Hansson Beum frå Hafslo i Sogn. Ho døydde i Bergen 21.11.1810.Er det nokon som har lokal kunnskap i Haus (Arna) og som kan fortelja meg følgjande:* Dato og stad for fødsel/dåp for Anders Olson Hovland?* Kven var foreldri til Anders Olson Hovland?* Dato og stad for fødsel/dåp for Barbro Jensdotter?* Kven var foreldri til Barbro Jensdotter?* Bustad (og yrke) for Anders og Barbro?* Kva lagnad fekk Anders Olson Hovland (dato og stad for dødsfallet hans??* Kor mange born fekk Anders og Barbro i lag?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette er ikke til mye hjelp men fant noen døde barn.1790: Ole Andersen Houland 11 uker: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=HAUS1691&gardpostnr=6627&merk=6627#ovre>Lenke1792: Haldor Andersen Houland 1 år: Lenke1793 Synneve, 20 uker: LenkeNok en Ole i 1796, 1/2 år: LenkeAnders døde i 1798 og var 36 år gammel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan dette være 'din' Barbro? Født i 1762 (nede på høgre side): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Haus, Ministerialbok nr. A 8 (1754-1769), Fødte og døpte 1762, side 47. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11479&idx_id=11479&uid=ny&idx_side=-47>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(4) nei, hun dør i 1774.Finner ikke denne familien i Haus-soga. hvor i alle dager er Hovland? kan det være Bruvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner ingen Anders Olsen i 1762/63/64, men Jens Olsen Romsloe fikk nok et barn i 1764, en sønn Ole.Den eksisterer i ft 1801: Det er en Knud Olsen på Houland i ft 1801, feks.De har og en datter Synneve, det kan være en bror av Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til 5, dessverre: LenkeSå kan vi eliminere henne. Det var heller ingen annen Barbro Jensdtr i de åra jeg pløydde gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er skifte etter Anders Olsen Haugland som du kan undersøke: Lenke Anders Olsen Haugland Arna 73b 10 1798-1805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jo, hun fikk en søster Barbro i 1774, men hun var gift i Hausvik. Har funnet henne der. For å ta det med barna, det står greit i 'boka', men må slevsagt sjekkes;a Olav 1790-1790 b Halldor 1791-1792 c Synneva 1793-1793 d Jens 1794 - lever 1798, er kalla Jens Andersen Ytre Ådna då. Betyr vel at det var skifte etter Anders. Sjekk på Arkivforumet, Lars. e Olav 1796-1796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Kjellaug og Arnfrid for fleire spennande innlegg. Og so fekk eg nettopp ein telefon frå Kenneth Bratland (hjarteleg takk, Kenneth!), og han har identifisert Barbro Jensdotter som fødd på Hordvik i Åsane i 1756. Derimot greier han ikkje opphavet til Anders Olson, men trur han KAN ha vore frå Voss(?)So problemet ser ut til å løysa seg, smått om senn..., sjølv om Anders sikkert vert ein ''hard nøtt'' å knekka...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har leita etter Barbro (alle mulige versjoner av navnet) i ft 1801, finner henne ikke verken i Hordaland eller S & F!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Mulig giftermål til foreldra Jens Jansen Haarvigen og Syneve Knudsdtr: LenkeMen det har du vel da fått klarlagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det som står om Anders og Barbro i Haus-soga stemmer ikke, bortsett fra det med barna og at de bodde på Haugland. Men, det som står er at han var vitne ved en vielse i Haus i 1790, og da går det frem at han trolig er fra Vossestrand (Lars Ådna i Haus-soga).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tok en liten titt i Vossaboki, men der er så mange Anders som er født 1762 +/- at det blir vanskelig, men de som gidder kan jo leite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Mulig det er dette ekteskapet (nestnederst på høgre side): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Haus, Ministerialbok nr. A 10 (1782-1796), Ekteviede 1790, Dagregister 1790, side 163. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11481&idx_id=11481&uid=ny&idx_side=-161>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er det over mellom Ole Bygd og Babro Skjerven (Vossefolk), men hvordan Lars Ådna kan tolke det dit hen at Anders også var fra Vossestrand, vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Konfirmerte i Voss 1752-1780 gir ikke så mange kandidater og de er alle for gamle bortsett fra en og han kan og elimineres for jeg fant han gift med en annen (han fra Fjellie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uffda! Det såg jeg ikke i farten, men er enig med deg Arnfrid. Som sagt var det ingen kandidater blant konfirmerte på Voss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.