Gå til innhold
Arkivverket

[#60072] Torje Pedersen Langtveit (Holt, A-A) til Amerika i 1883


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Torje Pedersen Langtveit emigrerte til Amerika med familien i 1883. Han hadde også vært over en tur i 1881. Denne første turen finner jeg registrert blant emigrerte fra Kristiansand, men den 'endelige' emigrasjonen finner jeg verken i kirkeboka for Holt eller i noen emigrasjonslister. Hans etterlate notater levner imidlertid ingen tvil om at familien emigrerte i 1883.Torje Pedersen var, p.g.a. en noe 'komplisert' familiestruktur, beslektet med meg på flere måter. Han var min morfars tremenning, firmenning og doble femmenning. Han var dessuten gift med sin 11 år eldre kusine, Aase Helene Olsdtr. Goderstad - som også var min morfars tremenning. De hadde to barn som levde opp, begge f. i Holt: Anna Elene (f. 1878) og Peder (f. 1882).Familien havnet etter hvert (rundt 1885) i staten Washington på vestkysten - nærmere bestemt i Ohop Valley, Pierce County. De var de første europeiske bosetterne i Ohop Valley, og Torje - som nå kalte seg Torger Peterson - anla vei gjennom Ohop-dalen opp til Mt. Rainier (som nå er nasjonalpark).Jeg vet i det hele tatt en god del om denne familien, men savner altså konkrete opplysninger om selve utvandringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bare for å presisere - slik at eventuelle hjelpere ikke gjør unødvendige anstrengelser: Jeg har funnet familien i amerikanske folketellinger f.o.m. 1900 t.o.m. 1930 (Torger Peterson døde i 1934).Jeg har dessuten fått en del informasjon gjennom artikkelen 'Torger Peterson - Holt-sjømannen som bygde Amerikas Highway to Paradise' av Berit Guddal (Dengang på våre kanter, Årbok - Historielaget for Dypvåg, Holt og Tvedestrand 1987).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

La meg føye til at etter vielsen i 1876 bosatte Torje og Aase Helene seg på Goderstad, og i kirkeboka kalles han derfor Torje Pedersen Goderstad da barna ble døpt.Jeg prøver å legge inn et bilde:

bilete4954.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser ut til at bare et av Torger Petersons barn fikk etterslekt, sønnen Peder Pedersen (Pete Peterson). Han ble f. i Holt 1 1882 og levde i hvert fall i 1930. Rundt 1905 må han ha giftet seg med Anna Elena Olden. Hun er jf. 1930 Census registrert som immigrant i 1903. Familienavnet Olden framkommer i nekrologen etter deres lengstevende barn, Alice E. (g.m. Al Lewis), som døde 81 år gammel 30/1 1998 i Tacoma.På flere nettsider relatert til Tacoma-området/Ohop Valley er en Louis (Lars?) Olden nevnt som nabo til Torger peterson. Jeg går ut fra at han kan ha vært Alices far. Navnet Olden vil jeg umiddelbart forbinde med Sør-Trøndelag, men er slett ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Sitat fra EatonvilleNews.net 22/8 2006 (Lenke):Alice Wingrove's family were early settlers in the area. She is related to Torger Peterson who preceded town founder T. C. Van Eaton to the area when he settled in Ohop Valley. Her grandfather was Louis Olden who lived in Ohop Valley. She explained, '...he had the land to the left just as you go over the bridge on Ohop Creek. I believe the old barn is still standing and the little building where they separated the milk and cream.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg vil tro at disse kirkegård-sregistreringene fra Bethany Lutheran Cemetery i Spanaway, Pierce Coynty, Washington er relevante:Olden, Hans 1890 - 1984 Hans Olden Rest in PeaceOlden, Louis Louis Olden 1884 - 1957 Rest in PeaceOlden, Norman Our Beloved Norman Olden 1911 - 1987Olden, Ole Ole Olden 1853 - 1939 Rest in PeaceOlden, Winifred S. Our Beloved Winifred S. Olden 1913 - 1971 Spanaway ligger i nærheten av Eatonville/Ohop Valley.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En litt artig avisnotis fra Eatonville Dispatch 27. juli 1917, som nok viser både at Torger Peterson har hatt en viss posisjon i lokalsamfunnet og at forholdene har vært relativt små:'Torger Peterson and family were Eatonville visitors, Thursday'.Det finnes flere slike, som bl.a. forteller at Torger Peterson har vært på jakt i fjellene, at familien T. Peterson har vært på landtur m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå sett at hovedkilden for artikkelen om Torger Peterson i _Dengang på våre kanter 1987_ (se innlegg 2) må være boka _History of Scandinavians in Tacoma and Pierce County_ av Hans Bergman (Tacoma 1926). Hele boka er skannet og lagt ut på nettsidene til Ancestry.Der finner vi en kort biografi om Torger Peterson, samt en interessant artikkel han selv har skrevet ('History of Ohop Valley', s. 45-47). Han forteller der at han sammen med en annen oppdaget Ohop Valley 4. juli 1887, og at han i august samme år vendte tilbake sammen med Erick Anderson. De bygde da ei hytte ved Ohop Lake. Så - i januar 1888 - reiste han, sammen med Erick Anderson, Herman Anderson og Ole Halverson fra Tacoma til Ohop Valley for å 'select our land'.Jeg vil gå ut fra at de tre nevnte kameratene også var nordmenn, og om noen har mistanke om hvem de kan ha vært, tar jeg gjerne imot tips.Torger Peterson forteller for øvrig at han i oktober 1888 dro på hesteryggen opp til Mount Tacoma (Mount St. Rainier) sammen med Indian Henry (en legendarisk skikkelse fra området) og noen andre indianere. Fjellet er godt og vel 4300 m. høyt! Det var da han fikk den ideen at han skulle bygge vei dit opp 'so that people could see that wonderland and inhale that invigorating mountain air'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.