Gå til innhold
Arkivverket

[#60073] Hvem var Ole Julmager fra Hedemarken?


Gjest Geir Woll
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Woll

Her er dåpen til hans 'uægte' datter INGERI i Grue 1779. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9151&idx_id=9151&uid=ny&idx_side=-69>Lenke Barnemoren er Kari Olsdatter Skulstad f. 1758. Kari er datter av tidl. lensmann Ole Tørrissen Skulstad, som gikk av i 1770.Her er en oppføring i FS/IGI vedr. dåpen LenkeHer er en oppføring fra FS/Pedigree vedr. dåpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, den eneste Ole Hjulmager jeg finner som mulig kandidat er denne mannen, gift bonde og Hjulmaker i 1801-tellingen? LenkeHåper noen av lokale krefter på Hedmarken kan hjelpe deg med dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Hei Gunn og takk for lenke!Det blir vel som å begynne leite etter den berømte nåla i høystakken dette!Det måtte jo være at noen har en hjulmaker i familien eller kommer tilfeldig over noe i en eller annen kirkebok eller selvfølgelig at mannen kanskje var kjent på en eller annen måte - og het Ole og levde på denne tida!Får bare vente å se om det er noen som har noe kjennskap til ham!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ut fra foreliggende opplysninger, så må det vel være bedre at lokale folk i Solør tar seg av dette, enn oss på Hedemarken. Men siden jeg befinner meg i det området oppfordringen går til, - så har vi jo en mulig kandidat:OLE ENGEBRETSEN, hjulmaker i Grevskapet Jarlsberg inngår ekteskap med gard-datteren (f.1756) på Søndre Våle i Stange. [url="http://www.hedmarkslekt.no/Stangeboka/del6.htm>http://www.hedmarkslekt.no/Stangeboka/del6.htmMen dersom man følger man Glomma-vassdraget, nordover, mot Røros, så finner man han her, (venstre side, høyre spalte, 5 celle ovenfra Lenke ) som er far til en uektefødt Lars ved en dåp 24.jan.1796. OLE LARSEN HJULMAGER heter faren, og han er tjener hos Jens Finne. Det synes også som om hans far har samme håndtverk, da ei Ingri Larsdatter Hjulmager står oppført som fadder.- Og kanskje denne svensken kan ha tatt veien innom Solør før han ankom Christiania. (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

NÅ SKJØNTE JEG DET. Jeg fikk ikke den første lenka i innlegg 1 til å stemme med innholdet her. – Det var vel denne sida i kirkeboka i Grue som egentlig gir mening: Lenke- Og da legger jeg meg flat. OLE HJULMAGER FRA HEDEMARKEN blir på sett og vis barnefarens navn. M.a.o. han kom fra breibygene øst for Mjøsa, og var ikke solung.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Takk for innspillene Iver!Går rett på den jeg i utgangspunktet hadde størst tro på av de Iver kom med info. om! Ole Larsen Hjulmager - far til 'uægte' sønn Lars i 1796!Han gifter seg med Lars' mor. Vielse nr. 12 i juni 1798 i Røros - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16221&idx_id=16221&uid=ny&idx_side=-86>Lenke Han er oppført som Ole Larsen Hiulmager og hun som Marit Jonsdatter Kuraas. Ingen fedre eller annet man kan gripe tak i er nevnt.De får også en del barn utenom Lars som ble nevnt i #4.Så kommer det som får meg til å tro at det IKKE er ham: FT1801 (se også under)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg er ikke helt stødig i dette med yrkestitler for by og land, men jeg fornemmer at begrepet ”SVEND” er et byfenomen, som hadde sitt utspring i håndvekernes privilegier og autorisasjon. – Altså et byfenomen.Jeg tror ikke på om håndverker-virksomheten på landsbygda hadde samme typer rammer. – Så var man flink med hjul og kunne dette faget, - ja, - da var man hjulmaker og reiste rundt omkring og lot kunnskapen bli grunnlag for næringa. – Med eller uten noen form for autorisasjon.Ikke det at svensken er noen spesielt god kandidat, men han bør ikke kuttes ut på bakgrunn av tittelen. Han bør heller kuttes fordi kirkeboka ikke gir noen indikasjon på at han kom østfra (Sverige) , - snarere tvert imot, - han kom vestfra, - Fra HEDEMARKEN- Så jeg tror Ole Engebretsen kan bli en spennende kar, hvis det viser seg mulig å finne ut av ham. Heller ikke han er noen hedemarking, men han har i det minste en tilknytting til Hedemarken.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Takk for innspillet ditt, Iver!Du åpner en mulighet for at det kan være svensken allikevel! Du sier: 'Ikke det at svensken er noen spesielt god kandidat, men han bør ikke kuttes ut på bakgrunn av tittelen.Han bør heller kuttes fordi kirkeboka ikke gir noen indikasjon på at han kom østfra (Sverige) , - snarere tvert imot, - han kom vestfra, - Fra HEDEMARKEN.'Du mener vel IKKE kuttes - utfra argumentasjonen i ovenstående setning eller misforstår jeg deg?Sakset fra linken din om 'svensken': 'Oluf (Ole) Eklund (Egelund), hjulmakersvenn (1790), hjulmaker (1794). Født i Sverige (dito 1790, do 1794, som viser til foregående svensker i kildene). Innvandret: var trolig ankommen til stedet 1781 (1790, oppføres uten ankomstår, men står nevnt under Johan Bodin, som ankom 1781). (Han kan være ankommet først 1788, som opplyst 1808.) I 1794 oppgis han å ha vært bosatt på stedet siden 10.5 1793. Tok borgerskap i Chra. 10.5 1793 som mesterhjulmager. Gift (1794). Svenn for Johan Bodin 1790.'Jeg kan ikke se hvor HEDEMARKEN kommer inn i bildet her vedr. svensken? Har du det fra en annen lenke/kilde eller har jeg oversett noe?Uansett, så legger jeg svensken foreløpig på hylla (han roer seg nok der!) og konsentrerer meg om Ole Ingebretsen!Vedr. Ole Ingebretsen, så har jeg fortsatt ikke fått gjort noe omfattende søk etter ham eller kona. MEN forsøkte FT1801 i Stange, Tønsberg og Sem - lengre har jeg ikke kommet! Finner heller intet på FS!Kanskje noen tilfeldigvis vet dette: Når/hvor foregikk vielsen mellom Lisbet Olsdatter (født i Stange HED) - døpt 22/8 1756 og Ole Engebretsen, hjulmaker i Grevskapet Jarlsberg? Hvor er de i FT1801?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har også prøve å lete etter ekteskapet mellom hjulmager Ole Engebretsen og Lisbet ( elisabeth) Olsdatter , uten å finne noe positivt så langt.Har også lett etter Ole Engebretsen med hustru i 1801-tellingen ( Mange navnvarianter)Eneste jeg kom over som kan være en mulighet er denne enken , se sønnenes navn? Mulig oppkalling her?LenkeHar prøvd å lete etter en passende Ole Engebretsen ( Ingebretsen )født i Jarlsberg-området i Vestfold.På fam.s. dukket det opp noen mulige kandidater men det blir som nåla i høystakken, er jeg redd.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg kløner litt med å uttrykke meg. Det jeg mener er at dersom Ole Juulmager (fra Hedemarken) hadde vært svenske, så ville det vært mer sannsynlig at dette Sverige-opphavet ville blitt markert i kirkeboka enn at han kom fra Hedemarken. – Særlig med tanke på tidspunktet dåpen ble foretatt. - Så når jeg mener han eventuelt bør kuttes ut, - så er det nettopp p.g.a. dette, - ikke på grunn av tittelen. Når det gjelder det siste spørsmålet ditt, så er det bare å beklage at det ikke er noen hjelp å hente i FS. – Så her må man gå manuelt til verks. Jeg er heller ikke 100% sikker på at denne vielsen fant sted i Stange. Men jeg vil tippe at vielsen må ha funnet sted omkring 1785 +/- 10 år.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Takk for innleggene, Gunn og Iver!#9 Gunn: Her er vel giftemålet til lenka di - rimelig 'bankers' på at det ikke er dem (se også under)! LenkeLisbet Olsdatter Kabberud Birth: 22 DEC 1759 Vinger, Hedmark, Norway ; Death: 27 OCT 1821 Vinger, Hedmark, Norway ;Spouse: Engebret Olsen Sæter ; Birth: 14 MAR 1753 Vinger ; Death: 1793 Vinger ; Marriage: 05 FEB 1792 Vinger#10 Iver: Da forstår jeg hva du mente - er enig med at det ville helt sikkert vært mer aktuelt å bemerke at han var svensk enn at han kom fra Hedemarken!Skal kikke litt på Stange!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Har lett i Stange etter vielsen 1775-1801 intet.1. Stange - her er en ungkar Ole Ingebretsen viet til enken Kirsti Ingebretsdt. 19. jan 1775. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9117&idx_id=9117&uid=ny&idx_side=-103>Lenke (venstre side nest øverst)2. Stange - her har vi en ungkar Ole Ingebretsen viet til piken Eli Nielsdtr. 15. juli 1788.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Ved Ingeris dåp står det at Ole Hjulmager er fra Hedemarken, det sier ingentingen om hvor han er født. Jeg tolker det til at han hadde bostedsadresse et sted på Hedemarken. Han kunne være født i Sverige eller Vinger eller et annet sted. Han var en voksen person og da var det hjemstedskommunen/sognet som hadde økonomisk ansvar om det skjedde noe og han måtte sette på legd for eksempel. Her har han gjort noe som er omtalt i lovverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Twenkte jeg skulle finne de parene som du fant viet på Stange. Lette i folketellingen 1801, Her er tydligvis en del feiføringer, se på alder på hustruene??LenkeDa kan det tenkes at det finnes flere feilføringer her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Takk for innleggene Sverre og Gunn!Vedr. #14: Jeg sjekket KIB'en, men det sto kun det samme som i databasen. Det kan jo forsåvidt være 'min' Ole, men dette finner vi vel ikke ut før vi finner en vielse eller Lisbeth osv.Vedr. #15: Ja, det var noen merkelige aldere og misvisende tekster der!Jeg tror ikke at vi skal bruke for mye energi på disse 2 oppføringene jeg fant i #12. Selvsagt kan 'min' Ole være en av dem, men da betyr det samtidig at Ole gifter seg minimum for 2.dre gang da han gifter seg med Lisbeth - hvis oppføringen jeg fant er ført inn korrekt!Clouet er vel heller her å få kjørt inn et nytt tema som jeg har gjort, som har direkte med Ole Ingebretsen og Lisbet Olsdatter å gjøre. LenkeI dette temaet blir jo egentlig de to levende litt 'bortgjemt' da forslaget på dem kom først på innlegg 4.Det andre temaet er jo kun opprettet for å finne ut om vi kan gå videre med Ole Engebretsen eller om han er ute av 'leken'!MEN selvfølgelig HER i DETTE temaet mottas forsatt forslag som kan være med på å belyse hvem Ole Julmager var - forslag på navn / steder mm.!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.