Gå til innhold
Arkivverket

[#60076] hjep til tyding av vielse 1830 i Sogn & Fjordane


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

30 mai 1830 vies Samuel Jensen Sunde (senere Neskou) sønn av Jens Andersen Sunde med Anne Larsdtr. M.... datter av Lars Olsen M.....øverste vielse nr.10 LenkeEr det noen som klarer å tyde stedsnavnet som står etter bruden navn?Det er vel samme stedsnavn som står etter navnet på hennes far?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det være dette gårdsnavnet som er skrevet med ø i 1801 og med y i 1865? Lenke Møchleb... Ser ut til å være bare en gård i 1801-tellingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk begge toDa er det vel muligens den Lars Olsen som er nevt i FT.1801 under Møchlebust (3) som Gunn fant frem som er far til Anne Larsdtr.Er det noen som kjenner til familien Lars Olsen Myklebust og Sønneve Olsdtr. ?mvhRagnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Beklager, ser jeg klarte å skrive Myklebust.(5) Det skal være Møklebustmvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Lars Olsen Møchlebust f,ca.1774 vies 10.11.1799 med Sønneve Olsdtr. K.... f.ca.1780siste vielse venstre side.LenkeEr det noen som kan tyde stedsnavnet hennes?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det skulle ikke undre meg om det er det ekteparet Lars Olsen og Sønnøve Olsdatter som senere får datter Anne ?Her på denne kilden dåpen: LenkePasser på ekteparet på gården Møchlebust i 1801: Ved foreldresøk på Fam.s. finner du flere barn av ekteparet listet opp.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Sønnøve Olsdtr Kiøsnes. Kjøsnes ligg i Jølster prestegjeld. Reknar også med at det er snakk om Myklebust i Jølster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk Haraldja, det er i Jølster, så da er muligens Møklebust, Møchlebust og Myklebust forskjellige skrivemåter for samme stedet ?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, om du ser på folketellingene for 1801 og 1865 så finner du gårdsnavnene skrevet forskjellig.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om jeg leser rett så finnes følgende barn av Lars Olsen og Sønnøve Olsdatter døpt , Helgheim , Sogn og Fjordane i flge denne kilden:Legger en lenke til først jeg fant: Ole Larsen dpt. 17 feb. 1805. Lenkeneste Anne Agote Larsdatter dpt 14 aprilTorgeir Larsen dpt 11 aprilKnud larsen dpt 16 april 1813Johannes Larsendpt 25 feb 1816Brita Larsdatter dpt 2 aug 1818Muligens flere men her er jeg litt i tvilom en Sønnøve Larsdatter f. 1821 hører til søskenflokkenMed forbehold om rett avskrift. Bør sjekkes i kirkebøker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her får du barna til Samule Jensen og Anne larsdatter også fra Fam.s. foreldresøk. Legger lenke til den eldste:1.Johanne Lovise Samuelsdatter f. 1831, Jølster Lenke2. Oline Samuelsdatter f. 4 nov , dpt 1o nov 1833 Jølster3. Gunder Salomon Samuelsen f, 27 jun, dpt 3 jul 1836 Førde , Sogn og Fjordane4. Lars Samuelsen f. 7 may , dpt 15 mai 1840 , Førde , Sogn og Fjordane.5. Rasmus Samuelsen dpt 27 des 1842, Førde. Sogn og Fjordane.6. Rachel Sophie Samuelsdatter f. 21 jan dpt 27 feb 18487. Andreas Martinius Samuelsen dpt 28 sep 1851, Førde , Sogn og Fj.Med forbehold om rett avskrift.Litt flere barndåper å sjekke i kirkebøker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk GunnDa har jeg sjekket barna (15) og finner alle i kirkebøkene untatt Sønnøve. Det er mulig hun også står der, men jeg kunne ikke finne henne.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk igjen GunnJeg sjekket kirkebøkene mot barneflokken (17) Der hadde jeg ikke Johanne fra før av, så det var flott du fant henne. Og i denne barneflokken kan vi legge til Nils. 3.dåp v.side nr.31Lenkemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er den Sønnøve Larsdatter som jeg var litt i tvil om hørte til barneflokken til Lars Olsen og Sønnøve Olsdatter: LenkeTror nok det er samme foreldrepar.Men om det er lett å finne hennes dåp i kirkeboka, vet jeg ikke.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo, her fant jeg Sønnøve larsdatters dåp også. Dåp nr. 20 v. s. LenkeHåper noen som har lokale bygdebøker kan finne flere opplysninger for deg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da fant vi dåpen nesten samtidig. Her tror jeg at Johanne Louise Samuelsdatter er gift og har etterkommere i Førde i 1865: LenkeLegg merke til barnas navn, oppkallinger ser det ut til først etter farfar, så etter morfar.Da har du en rekke familiemedlemmer å slå opp.( I varmen)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.