Gå til innhold
Arkivverket

[#60079] Niels Krog sogneprest i Berg - gravplate med heraldikk?


Gjest Liv S. Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv S. Hansen

Denne gravhellen på bildene er visstnok tidligere blitt brukt som dørhelle ved en av dørene på Berg kirke i Halden. I dag står den støttet opp på vestveggen (ved inngangspartiet) av kirken. Andre sier at den skal ha vært gravd opp på sørsiden av kirken for lang tid siden. Den er hogd ut av rødlig granitt som finnes i området, da i utkantsonen av den gråhvite Iddefjordgranitten. Den hvite stripen som går over platen er en kvartsåre. Platen er sterkt nedslitt, men dødningshodet ser ikke ut til å være mye ”tråkket” på. Om dette tråkket er riktig.I følge historien skal dette være gravplaten etter sogneprest Niels Krog (1566-1665). Sogneprest i Berg fra før 1629 til 1657, da var han 92 år. Se ellers debatt 22522.På gravplaten er to urner tydelige på hver side av noe som jeg tror kan være et våpenskjold nederst på stenen. Jeg kan ”se” et eller annet i midten, men hva det er kan jeg ikke bestemme. Navn og alt slikt er slitt bort. Jeg har lest at Krog (Krok) skal ha brukt en krok i skjoldet, andre steder står det at en gren med blader er brukt.Sognepresten Krog bør vel ha vært gravlagt inne i kirken, men noe kan vel ha skjedd i de over 300 åra som er gått. Kirken er så vidt jeg vet ikke vært flyttet på. Den eldste delen av kirken skal være fra 1100 tallet. Sørsiden av kirkegårdene var vel også stedet for gravlegging av de ”større” i samfunnet. Gravhella kan ha blitt flyttet på under en oppussing.Er det noen som vet noe om dette eventuelle Niels Krogs våpenskjold, eller som greier å ”se” et eller annet på bildene?

bilete4973.jpg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Legger inn ett bilde til, jeg hadde vann over gravhella på de siste bildene. Rart jeg ikke kan legge flere bilder inn på en gang? Jeg surrer vel i varmen.

bilete4975.jpg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Kan det være et kors midt i skjoldets øvre halvdel, på høyde med håndtakene til urnene?Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

På bildet hvor jeg hadde vann på gravplata er det faktisk mulig jeg aner et kors, og jeg synes jeg ser en stilisert blomst på venstre side ved siden av det.På bildet jeg har tatt nedenfra bakken mener jeg å se en stilk med to blader ut til venstre. Da under 'korset'. Nei, dette er vanskelig. Jeg skal se om jeg har noen flere bilder av gravplata som jeg tok i juni i fjor. Men jeg tror jeg valgte de beste.Plata står som jeg skrev på vestveggen, men ikke ved inngangen. Den er midt på langveggen.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Har notert følgende: Hans segl i 1621 hadde i skjoldet en kvist med blader. Jeg mener jeg fant dette i 'Norsk Prestehistorie' kortsamling hos NSF.Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Liv:Tipset ditt om å ha vann på gravsteiner bør faktisk fremheves, da du er inne på et hjelpemiddel som kanskje ikke er så kjent for de fleste.Et eksempel: Torbjørn Steen-Karlsen og undertegnende forsøkte dette for noen år siden, med det resultat at vi klarte å tyde det siste sifferet i et nesten utvasket dødsår på en gravstein fra 1600-tallet ved Ramnes kirke (Vestfold). Når sant må sies var stein flattliggende, og så ble vi også hjulpet litt på vei av lav kveldssol i slutten av juni. Tiden vi er inne i er derfor 'prime-time' for denne typen aktiviteter.Kanskje burde denne type teknikker opplyses på DIS-Norges nettsider der de informerer om gravstedregistrering?Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg har også lest et eller annet sted at Krog hadde en kvist med blader i skjoldet. Men noe bilde (tegning) av dette finnes vel ikke? I dette tilfelle med denne gravplaten er det stor sannsynlighet for at det er Niels Krogs sin. Det hadde vært artig og fått dette bekreftet. Jeg får myse mer etter kvister og blader på alle bildene jeg har.Det er sikkert mange tips å bruke når en skal fotografere slike vanskelige objekter som en slitt gravstøtte er, men denne her er vrien.Takk for hjelp og interesse!Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det var kanskje ikke så dumt å prøve. Men om jeg greier å få frem negative bilder med det utstyret jeg har til mitt digitale kamera og bildebehandlingsprogam er jeg ikke sikker på. Jeg får se hva jeg får til. Takk for tipset!Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Kjempeartig, Liv!Ut fra første bilde vil jeg foreslå TO roser over et såkalt andreaskors. Du finner f.eks. de samme elementene i våpenet til Kane. Her fra gravplata til Ulvilde til Meløe, som hadde Kane-aner.

bilete4990.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Krukkene med blomster på hver side av skjoldet har antakelig ikke noe med selve våpenet å gjøre, men var et vanlig religiøst symbol for jomfru Maria.Men hvor sikker kan man være på at dette er stenen til min tipp-tipp Niels Krog? Finnes det noe nærmere om dette, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Takk skal du ha Arnfinn for bildet av Kaneskjoldet. Jo, det er mulig likheter her. Mye ”fintfolk” har holdt til i Berg, så en får la alle dører være åpne.At det er en mulighet for at dette er Niels Krogs gravplate, er nevnt noen steder i lokalhistorien. Da i sammenheng med Berg kirke, som forøvrig har en rik historie. Denne 'gravhellehistorien' stammer mulig fra presten Ivar Sætrangs bok om Kirker og Kirkegods i Berg fra 1915. Han skriver at når Krog døde i sitt ”100 de aar” ble han gravlagt ved Berg, rimeligvis inne i kirken. ”Ligstenen” hans er nevnt ved kirken i 1774 (skriver Sætrang), men var da allerede så slitt at verken bokstaver eller årstall kunne leses. Den lå visstnok da i sanghuset i veien der de gikk til alters. Ifølge Sætrang og andre lokale forfattere skal den også senere ha gjort tjeneste som trappehelle.Flere tror at dette trolig er den samme gravhellen som nå står inntil vestveggen av kirken, etter den ble gravd opp (den lå ganske langt nede i jorda) for mange år siden. Jeg tok bildene i fjor som jeg skrev over, da kontaktet jeg også Halden Kirkelige Fellesråd med spørsmål om denne hella. Der visste de ikke stort, bortsett ifra at de trodde den kunne være fra den katolske tiden i Norge, og at det var såpass stor interesse for den, at de ville prøve å få noen eksperter til å se på den. Det tror jeg ikke har skjedd.Dette er svært spennende! Det ville vært artig for alle historieinteresserte i Halden kommune om noen hadde greid å finne ut av hvilket våpenskjold vi aner restene av. At det er Niels Krogs sin gravhelle tror jeg faktisk er riktig. Men en skal jo ikke bare tro, og jeg har heller ikke noe kunnskap om våpenskjold.Kirkene i Halden kommune er ellers svært lukket for publikum utenom da de kirkelige handlingene foregår. En må bestille tid om en ønsker og fotografere innvendig. Noe som gjør det vrient, da dette er begrenset til kanskje bare et par timer en dag i uka. Altertavla innvendig i Berg kirke har våpenskjoldet til lensherren i Idd og Marker Gerloff Nettelhorst pluss hans to koners skjold, Due og Bjelkes. Tavlen er rikt dekorert og skjenket av Nettelhorst 1615. Arbeidet på tavla er gjort av Niels Snekker fra Fredrikstad. Jeg har ventet lenge på en anledning til å få kommet inn i denne kirken.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk liv!Sønnen til Gerloff Nettelhorst (som du nevner), Ove Gerloff Nettelhorst, oppkalte sin sønn Peder Offesen KROG, etter Peder Krog, som var av denne førstnevnte Krog-slekten (som du starter tråden med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Fra Christies Norges kirker Østfold 2 (Berg) 1959:'Det eldste gravmæle på kirkegården er en stor, forvitret kalkstenplate fra midten av 1600 årene. Merker etter evangelistsymboler i hjørnene, kranium på midten, derunder 2 våpenskjold flankert av oppsatser. 195 x 98, tykkelse 72 cm. Platen lå en tid som dørhelle men er nå stilt opp ved kirkens sydvegg'. Det er hva som står der.Om dette er den samme platen som jeg har tatt bilde av, så har Christie et par feil. Den er ikke av kalksten, tykkelsen på 72 cm må være feilskrevet. Såpass tykke gravheller vet jeg ikke om finnes fra denne tiden. Uten at jeg har målt den kan jeg tenke meg at den er vel 20 cm. At det skal være 2 våpenskjold på den tror jeg ikke, men umulig skal jeg vel ikke si at det er. Plata er stilt opp ved vestveggen, ikke syd. Men den kan jo senere ha blitt flyttet fra sydveggen hvor inngangspartiet er.At det er den samme gravhella de har skrevet om er ganske sikkert. Det finnes ikke flere av denne typen synelige ved kirken. Kraniet på midtparti og 'oppsatsene' flankert på siden av våpenskjoldet passer godt.Blant trykte kilder som Christie har brukt om Berg kirke er foruten DN, Sætrangs bok og Top.journ. 1794 hefte 9. Dessuten har de brukt en mengde utrykte kilder. Her fant jeg en mulig interessant i dette tilfellet: 'Undersøkelse av Berg kirke 1934 og rapport om restaureringsarbeidet 1936-37', skrevet av Andreas Nygaard. Jeg får undersøke hvor den befinner seg.Jeg har bestilt tid til fotografering innvendig i kirken, da skal jeg prøve å få til noe bedre av denne hella også.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk Liv - interessant!Det har jo vært god plass til et annet våpen OVER hodeskallen. Jeg ser at det har vært samme runde symboler i hjørnene over også. Kanskje var det der våpenet til Niels Krog stod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.