Gå til innhold
Arkivverket

[#60083] Lars Andersen f ca 1755 på Helgeland(Lurøy,Herøy,Tjøtta)


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg holder jo på med slektsforskning for andre nå, og nå har jeg kommet til Lars Andersen som er oppgitt å være 70 år da han døde den 06.05.1825. Han ble gravlagt på Lurøy kirkegård 15.05.1825. Jeg har videre disse opplysningene om han:Trolovet 1 i Herøy kirke med Birgithe Ingebrigtsdatter den 23.05.1783. Det er da oppgitt at de var husfolk i Skålvær, som da tilhørte Tjøtta. Barn:1)Israel Larsen Skålvær døpt 04.09.17832)Andreas Larsen Skålvær døpt i Herøy kirke 18.p.trinit.17853)Mette Olina Larsdatter Skålvær døpt i Tjøtta kirke 26.04.17894)Lars Larsen Skålvær døpt i Tjøtta kirke 2.p.paascat 1791. Han ble konfirmert i Lurøy i 1821, og er da oppgitt å være 29 år. Uleselig kommentar her, men han dugde vel ikke særlig i kristendomskunnskapen siden han ble så sent konfirmert.5)Ole Larsen Skålvær døpt i Tjøtta kirke 6.p.paascat 1798.Så døde Birgithe, og Lars ble gift i Tjøtta kirke 02.07.1799 med Randi Johannesdatter fra Hjelmsøen i Herøy. Hun ble døpt i Herøy kirke 14.11.1768. Barn med henne:6)Berit Anna Larsdatter døpt i Herøy kirke Hellig Trefoldighetssøndag 1799. Hun var gift en med Hans Jacob Christensen fra Træna, som ble døpt på Træna 12.05.1798, og gift 2 med Hans Olai Johnsen fra Lovund(døpt i Lurøy 01.04.1780). Det er disse jeg skal videre på gjennom sønnen Hans født 1806.7)Ole Christian Larsen døpt i Lurøy kirke 24.p.trinit(20.11)18038)Dorthea Elisabeth Larsdatter døpt i Lurøy kirke Misericofdia som var 2.p.paascat(20.04)1806.Hovedproblemet mitt nå er at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne å lete. Det er et par noe yngre Lars Andersen født i Alsthaug, men de blir for unge tror jeg. Var han fra Tjøtta, Herøy eller Lurøy, eller fra andre steder på Helgeland? Hvem var hans aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Legger ved lenke til trolovelsen mellom Lars og Birgithe Ingebrigtsdatter i 1783, og blant forloverne er Anders Didriksen Einvig. Det kan kanskje være faren?LenkeJeg finner også skifte i Einvig i Herøy i 1778 etter Methe Olsdatter, hvor en av sønnene var Lars Andersen som da er 18 år. Er dette den Lars jeg er ute etter? Aktuell kirkebok å lete i videre blir vel da kanskje Nesna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

hei Anne Lisehar desverre ikke noe på Lars sine Aner men jeg får ikke linken i forige innlegg til å virke.på dato for Lars sitt dødsfall Lenkeer det ikke 6 marts det står på dødsdag?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Lurer på om dette kan være den Anders Didriksen i 1801 som riktignok nå bodde i Skar i Herøy, men han kan jo ha flyttet på 23 år(etter skiftet etter første eller andre kona i 1778):LenkeMerker meg også at sønnen Peder Andersen bor sammen med faren, og det er vel denne Peder Andersen som ved moren Mette Olsdatters skifte i 1778 var 8 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Du har rett Steinar i at dødsdagen til Lars Andersen var 06.03(6.Marts), og ikke 06.05. Takk for svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg trodde jeg hadde skrevet om skiftet etter Mette Olsdatter i Einvik i Herøy 1778, hvor Anders Didriksen var ektefelle. Hvis noen skal kunne hjelpe meg med å lete opp barn av Anders og Mette som døpt, så er det vel en fordel å vite når omtrent de var født:1)Ole Andersen var 22 år ved morens skifte i 1778(født ca 1756)2)Lars Andersen var 18 år i 1778(født ca 1760), ut fra folketellingen 1801 skulle han være født ca 1755.3)Berethe Andersdatter 15 år i 1778, og født ca 17634)Jens Andersen som var 11 år og født ca 17675)Peder Andersen som ble døpt 24.p.trinit.1770 i Herøy kirke6)Maren Andersdatter født 01.04.1775, og døpt i Herøy kirke Dom.Julbilate 1775.Det er altså de 4 eldste barnas dåp jeg trenger hjelp til, og foreldrenes giftermål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.