Gå til innhold
Arkivverket

[#60086] Røverne i Revsdalen


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

God kveld.Jeg ønsker å lese om Revsdalsrøverne, som i gamle dager herjet og plyndret i den nordlige del av Helgeland, og har søkt etter stoff på nettet, men uten å finne noe. Jeg fant dog en henvisning til Lurøyboken for 1985, hvor en historieartikkel, skrevet av H. Olsen, skal være å finne.Lurøyboken for 1985 er, i likhet med de fleste av lurøybøkene, utsolgt, og der vil ikke komme nye opplag. Lurøy folkebibliotek har derfor bestemt at bøkene skal skannes og legges ut i fulltekst på nettet. Hittil er bøkene for 1984, 1987, 1990 og 1991 skannet. Lurøyboken for 1985 er ennu ikke lagt ut. http://www.luroy.folkebibl.no/Fulltekst.htmKunne noen som er i besittelse av denne boken være behjelpelig med å gjengi, gjenfortelle eller gi utdrag fra fortellingen om Revsdalsrøverne? Hvis det skulle være bekvemmere, kan formidlingen skje privat.Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Johansen

Hvis du sender meg mailadressen din til jo-ajoha@online.no kan jeg scanne artikkelen og sende til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg har overveiet hvorvidt artikkelen kan legges ut i dette forumet, og har i så henseende visse betenkeligheter hva angår opphavsretten. Men som det fremgår av artikkelen, er den en ordrett gjengivelse av en artikkel fra Helgelands Tidende nr. 7/1900, så man kan nok ikke påberope seg det samme eierskap som om man selv hadde skrevet teksten. Et annet forhold er at det er påbegynt et arbeide med å legge ut alle bøkene på nettet til fri benyttelse. Jeg velger derfor å legge ut artikkelen her, til glede for alle historeinteresserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg kan samtidig nevne andre røverfortellinger fra Helgeland. Jeg begynner med Røverne i Vikdalen, et sagn som for øvrig er nevnt i fotnoten i artikkelen om Revsdalsrøverne:1) En svenskfinn (same) og hans kone skal ha hatt sitt skjulested ytterst i Øyfjellet, ut mot Alterneset. (Det er i Vefsn.) De dro rundt på bygdene og røvet og stjal. Sagnet finnes i flere utgaver, men alle ender med at skjulestedet ble oppdaget, og mannen ble skutt i Svenskurda, som stedet senere er blitt kalt. En variant går ut på at det var folk fra den nærmeste gården, Vikdalen, som tok dem. Konen skal ha blitt henrettet på Baustein, i nærheten av Dolstad gård, men det finnes ikke dokumentert noe sted.Man mente at røverne hadde samlet seg en stor skatt av penger og sølvsaker, og mange har senere vært i Svenskurda og letet etter verdisakene, men ingenting er visst funnet.Informant: G. Tverå.2) En annen kjent fortelling er om røverne - to trøndere - som stjal kirkeskatten i Dolstad kirke ved Mosjøen i 1843. De fikk med seg over 1000 spd. Tyvene ble tatt lenge etterpå og behørig dømt, men pengene var borte.Informant: N.E. Østerud.Andre som måtte kjenne til slike fortellinger fra Helgeland er velkomne til å fortelle om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Jeg vokste opp--i Rødøy--med fortellingen om Refsdals-røverne. Tradisjonsbærerne visste imidlertid ikke hvor Refsdalen var, så det er neppe noen direkte forbindelse mellom den versjonen jeg hørte og den versjonen som ble trykt i 1900; det dreier seg antagelig om to tradisjonslinjer med felles opphav. Sagnet ble fortalt på dialekt med unntak av det kvinnen sier, 'Jeg mente jeg hørte et bøsseklikk,' som var på bokmål. Hovedvekten hos fortellerne, som alle var i nær slekt med hverandre, lå på kvinnens etterkommere i Rødøy, som man forsøkte å identifisere.Jeg har også lest en trykt versjon av sagnet, men husker ikke kilden nøyaktig. Det var iallfall en bok med forskjellige prøver av norske dialekter. (Det er mulig at det var denne boken, som nevnes i Bibsys: Heggstad, Leiv, 24. mars 1879-8. mars 1954. Eventyr og segner på målføre frå alle kantar av landet : Med ordforklåringar og eit stutt utsyn yver norske dialektar. - Oslo : Aschehoug, 1950. - 216 s. - ) Jeg husker at fortelleren var en kar ved navn Rasch som studerte teologi i Oslo, og at han tilhører slekten Rasch i Værangfjorden. Hans versjon av sagnet stemmer på alle vesentlige punkter med den versjonen jeg har hørt. Han nevner bl.a. at det var mennesker med tiltakslyst som folk mente var etterkommere av Refsdals-røverne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Birger Forsmo

Første gang jeg hørte om disse Refsdalsrøverne var på et besøk hos Alsing Einvoll i Rødøy. Jeg besøkte han for å finne ut hvor min oldefar kom fra.Ingen hadde en slik hukommelse som han. Han regnet opp alle slektningene mine fra Rødøy og min Tippoldefar. Da han kom inn på slekten min fra Sørfjorden fortalte han hele 'røverhistorien'. Jeg spurte han da: Mener du at de er i vår slekt? Ja, svarte han 'og også i min slekt'.Jeg hadde absolutt ingen tro på at historien var sann og derfor noterte jeg heller ikke noe som helt om hvem de var. Nå vet jeg jo at min slekt også kom fra Søfjorden, men - som sagt - Noen 'Røverhistorie' har jeg fremdeles ikke no tiltro til før i tilfelle noen kan gi meg en troverdig dokumentasjon!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.