Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Tommy Paulsen

[#60088] Ildri Johnsdatter Bergeviig f.ca 1808 Stangvik(?) - foreldre ?

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Kan dette være en passelig kandidat til Ildri Johnsdatter , her døpt i Stangevik 1809? LenkeKan hende du finner flere opplysninger i kirkebøker?Mvh. Gunn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Mulig det er dette ekteparet som er foreldre til Ildri døpt 1809, her i 1801-tellingen: LenkeMvh. Gunn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fedrenes navn står ved vigselen, hans far Arnts Olsen og hennes far John Nilssen får jeg det til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner ingen John Nilssen i Bergesvig i 1801 - tror det var det som stod som gårdsnavn for hennes far.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Enig i din tolking av farsnavnet, Kjellaug.Det finnes flere mulige gifte menn som heter John Nilsen i Stangvik i 1801, men hvem som da får en datter ca 1808 er ikke så lett å finne i de kronologiske lister i kirkebøker fra Stangvik på den tiden?Legger inn en mulig far kandidat her fra 1801-tellingen: LenkeMvh. Gunn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner ikke så mange barn til dette ekteparet på foreldresøk. Ser de får en datter Bridt i 1837: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100065785641&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeEn sønn Arnt i 1843: LenkeEn datter Johanna i 1849: LenkeKan vi da tyde det slik at Bridt er oppkalt etter hans mor?Til Gunn: Guri ville da være et par og 40 år, ikke umulig selvsagt.Men det er jo og et par ungkarer der som kan ha gifta seg etter 1801:Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Her er vel gården Bergesvig i 1865. En dame på gården heter Guro Arntsdatter Bergesvig , ellers finner jeg ikke ut av dette ute hjelp av lokale bygdebøker , tror jeg.LenkeMvh. Gunn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kikka på kirkeboka, men den var omtrent uleselig for perioden 1808 +/- 2 år!!Den Guro kan jo muligens være en søster til Isach.Hva vet Tommy ellers om barna til dette ekteparet bortsett fra ft 1865?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Her prøvde jeg å søke på en John Nilsen som giftet seg i Stangevik mellom 1801 og 1808. Her fant jeg minst to mulige kandidater, så det blir nok gjetting?Legger inn den ene her: LenkeKan hende noen har tilgang til gårdshistorie fra de nevnte gårder?Mvh. Gunn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Sæterbø

Her sitter jeg med BB fra Stangvik som Hans Hyldbakk har skrevet.Enken Dordi Endresdtr.giftet seg på nytt med Jo Nielsen og de hadde to barn:Knut f.1804 og Ildri f.1806.Vielsen fant jeg i kirkeboken,den var 16.11.1803,samme året Dordi ble enke.Knut fant jeg også,men ikke Ildri(grusom håndskrift)Dordi døde 1826 og Jo i 1856,da var han 93 år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg synest det står hun er født 7. april 1805, men som dere sider, kirkebøkene her er fryktelige å tyde!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ved konfirmasjonen (#13) stod det ganske tydelig Jon Nilsen og Ingri Josvadtr som foreldre, ved vielsen (#1) stod det og Jon Nilsen. Så da må man vel gå ut ifra at det er riktige foreldre her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jonny Lyngstad

Ved konfirmesjonen må man få med seg alt som står der, også det som står i merknadene helt til høgre.Dersom man ser gordt etter er det et lite x bak farens navn: Fad Jon Nilsen Bergesvig xDette krysset finner vi så igjen helt til høgre med følgende merknad: 'x fosterfader, har ej nogen fader bekiendt' Det siste ordet bekiendt er jeg litt usikker på tydinga, men foreløbig lar vi det stå slik til noen andre kommer med ei bedre tolking. Så til dåpen. Her står det: 'døbt d. 10 aprill Martinus Eriks. Hallas og pigen Ingri Josvasdt. Halsets Pb. fød d. 7de April N. Ildriefad: Josva Halvorsen (Halvarsen?) Halset, Halvor (Halvar?) Josvasen Ibid, Bridt Haagensdt(?) Haugen, Maren(?) Andersdt. Ibid, Mari Mikkelsdt. Halset'Skrifta her er lita og vanskelig, men jeg tror at jeg har truffet ganske bra.Ildri Josvasdtr. Halset f. 1778 finner du i Heimar og ætter i Stangvik, revidert utgave 1982, s. 475. Det står ikke noe videre ut over navn og fødsel.Martinus Eriksen Halle f. 1787 finner du i samme boka s. 355.Det er tydelig at Hyldbakk ikke har fått med seg denne fødselen til Ildri i 1808.Kanskje har Martinus i ettertid nekta for at han var far og det har blitt ei rettssak ut av dette. Let videre i justisprotokollen for 1808 og 1809. Jeg tror du vil finne svaret der. For å se i disse protokollene må du til SA på DORA i Trondheim.Lykke til videre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette var kjempebra, Jonny. Såg det stod noe der, men det var umulig for meg å skjønne det. Nå greier jeg det-:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tommy Paulsen

Utmerket:) Takk for super hjelp! Skal ta turen innom SA på mandag.mvh Tommy Paulsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jonny Lyngstad

TommyFotell oss om det du eventuelt finner på SA.Det er lita og vanskelig skrift i justisprotokollene for denne tida. Husk at du ser etter under riktig tinglag, trolig Brøske tinglag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Erling Myrbostad

Noen kommentarer til denne saken:Jeg er av den oppfatning at Jonny Lyngstad har rett i det meste i sitt innlegg (17). I tillegg til henvisningen som er gjort i innlegg (17) til Minesterialboka i 1824 på konfirmerte i Stangvik, så kan en gå inn på Klokkerboka samme år. Der står ikke Ildri som Ildri Jonsdatter i konfirmantlistene, men derimot som Ildri Martinusdatter Bergesvik. På mor står i begge tilfeller Ingri eller Engri Josvasdatter Halset, og Jon Nilssen Bergesvik er fosterfar. Videre bekrefter faddrene at vi snakker om Ingri Josvasdatter Halset, Nestua, f. 1778.Det som ikke synes helt opplagt i denne saken, er hvorfor Jo Nilsen Bergesvik står som forsterfar. Men grunnen kan kanskje være at kona på Bergesvikgarden, Eli Josvasdotter, var morsøster til Ildri. Eli vart 2. kona til brukaren Endre Knutsen Bergesvik 14. juni 1826, men var visstnok der ei tid før dette som tjenestetaus. Og Jo Nilssen var stefar til Endre og kårmann på garden.Rette faren (?), Martinus Eriksen Halle fra Erikstua, var forøvrig bare 19 år i 1808, Ingri var 9 år eldre, og dette gjorde vel også sitt til at det ikke ble noe gifting av det. Martinus Eriksen ble forøvrig gift to ganger og har mange etterkommere både i Todalen og ellers.Ellers kan jeg legge til at den Ildri Jonsdatter Bergesvik som ifølge bygdeboka skal være fødd i 1806 og datter til Jo Nilssen og kona Dordi Endresdatter, hun har ihvertfall ikke jeg klart å lokalisere i kirkebøkene, hverken som døpt eller som konfirmant. Trolig er dette derfor dels en misforståelse fordi Ildri Martinusdatter flere steder står som Ildri Jonsdatter, og dels et feilskrevet årstall. Men som flere har skrevet, kirkeboka er ikke enkel å tyde i dette tilfellet, så det er jo mulig å overse noe på dåp i alle fall.mvh Erling

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Sæterli

Til Erling (21)Du nemner Ingrid Josvadotter Hallset i innlegget ditt. Veit du kor mor hennar Ildri Jonsdotter som var gift med Johsva var ifra ? (Ho nevnes Johansdotter i Stangvikboka, men trur eg har sett eit skifte engong der namnet er Ildrid Jonsdotter)Mvh Terje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Erling Myrbostad

Til innlegg (22):Jeg har notert en plass at ho trolig er fra Steinarstua på Halle, husker ikke hvor jeg har dette fra, men har ikke noen sikre kilder på at dette er rett. Så det får stå som en meget løst fundert teori foreløpig. Hvis dette skulle være rett, er farnavnet Johan, slik det også står i Stangvikboka. Men er i tvil selv, kanskje en sjekk av fadderene til de 4 yngste barna kan gi et spor, de bør jo finnes i scannede kirkebøker fra Stangvik!Erling

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Sæterli

Erling; Takk for svar!I skiftet etter Ildri (det må være henne?) den 13. april 1803 står det 'Ildrie Jonsdatter Haldset'. Oppslag ang. fadderne har eg ikkje hatt tid til ennå!Mvh Terje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.