Gå til innhold
Arkivverket

[#60090] Michel Nielsen Grendahl, f.ca1775 Rennebu, Sør Trøndelag, etterslekt


Gjest John Tore Kvernmo
 Del

Recommended Posts

Gjest John Tore Kvernmo

Michel Nielsen Grendahl født ca.1775 på Grindalsjelan i Rennebu. Døpt 26.2.1775 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16204&idx_id=16204&uid=ny&idx_side=-148>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Michel ble tidlig en av H.N.Hauges fremste venner. Han overtok farsgarden i 1800, men overdro den til en bror i 1804. Etter noen år i Bergen tok han 'Købmandskab' i Kristiansund, var skipsreder, skipsbygger, trelasthandler og aktiv haugianer. Han kjøpte sammen 4 mindre garder i Kvernes (Averøya) og bygde opp garden 'Utheim'.Michel Nielsen ble 9.9.1810 gift i Kornstad sogn, Kvernes prestegjeld med Berit Michelsdatter Husdal f. ca. 1783 på Geitastrand (Orkdal), døpt her (nr.2 i 1783) Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg har registrert følgende på min HjemmesideMikkel og Berit hadde datteren:Randi Mikkelsdatter Grendal f 1812 i KristiansundHun ble g m Carl Ludvig Simonsen f 1817 i KjøbenhavnBonde på Havsteinaunet fra fa 1849Han var lærer ved Realskolen i TrondheimDe hadde sønnen:Michael Chrstian Simonsen som var agronom. Han døde i 1933Han hadde sønnen:Johan Simonsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Hans Olsen Fjerdrum fra Gausdal kjøpte de fire små gardpartene på Utheim samt Notnesset og Styrkårplassen fra amtmann Ole Hannibal Sommerfeldt, tilsammen 2 spann 18 marklag, avfelt til 1 spann, 1 øre og 18 marklag, i 1806 for 200 danske Courantdaler. Hans Olsen var f. 1761 på en plass under garden England i Gausdalen.Hans kone døde 12. april 1806, straks etter at de var kommet til Utheim, og to dager etter at skjøtet var underskrevet.Sommerfeldt hadde vært lensmann i Gausdal, og kjente antakelig Hans Olsen fra den tid. Slik måtte Hans Olsen gi opp Utheim, og flytta tilbake til Gausdal. I september 1806 solgte Sommerfeldt garden til Mikkel Nilsen Grendal for 195 riksdaler, men denne handelen vart underkjent, da Hans Olsens bo var tatt under behandling av skifteretten. Den 27. august 1807 vart garden solgt på tvangsauksjon på Megard i Halsa til broren Trond Olsen Grendal for 200 riksdaler. Skjøtet er tinglest 5. november s.å. Mikkel Nilsen dreiv med skipsbygging og trelasthandel i Kristiansund. Han hadde også ein gard i Halsa. I 1821 gjorde Trond Nilsen makeskifte med John Avlesen mot garden Torvik i Øre. John Avlesen var f. 1777 på Lille-Steien i Alvdal. Viser til boka om 'Familien Utheim' av Øystein Os Eggen og Ola Os. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Edvard Lyng

Ser ikke ut til at linken virket.Randi og Carl hadde barna:Elise Beathe født 1848 i StrindaSimon Bernhard født 23.11.1852 i Strinda, døpt 25.12.1852 I Lade kirkeMichael født 1846 i Trondheim. Han er i 1875 gift med Wenche Antonie født 1851 i Surendal (Surnadal?). De hadde sønnen Johan Fredrik født 1873 i Rennebu. mvh Geir Edvard Lyng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Endre (3), du skriver 'broren Trond Olsen Grendal' men mener kanskje Trond Nilsen. Om jeg ikke husker feil, var også Trond på 'Bønnå' en kjent haugianer. Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Først til innlegg 6: Torgeir - du har heilt rett, det skal vera Trond Nilsen! Så til innleggg 5: Michael, f. 1846 var gift 1875 med prestedottera frå Surnadal, Marie Wenche Antonia Fyhn Schwabe, f. 1851.Mikkel Grendal hadde også dottera Nikoline Marie, f. 20/12. 1816, gift 1846 med proprietær Just Wrigth Grøndal på Meen i Gjerpen ved Skien i Telemark. Dei hadde seks born: 1, Michael Christopher, f. 27/7. 1847. 2. Maria Elisa, f. 22/8. 1850. 3. Birger, f. 8/7. 1852. 4. Christopher, f. 4/10. 1854. 5. Bertha Margrethe, f. 4/4. 1857. 6. Olaus Ludvig Andreas, f. 1474. 1857. Ved folketellinga 1865 er Nikoline enke. Etter 1816 har eg ikkje granska i kyrkjeboka for Kristiansund enno. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Først til innlegg 6: Torgeir - du har heilt rett, det skal vera Trond Nilsen! Så til innleggg 5: Michael, f. 1846 var gift 1875 med prestedottera frå Surnadal, Marie Wenche Antonia Fyhn Schwabe, f. 1851.Mikkel Grendal hadde også dottera Nikoline Marie, f. 20/12. 1816, gift 1846 med proprietær Just Wrigth Grøndal på Meen i Gjerpen ved Skien i Telemark. Dei hadde seks born: 1, Michael Christopher, f. 27/7. 1847. 2. Maria Elisa, f. 22/8. 1850. 3. Birger, f. 8/7. 1852. 4. Christopher, f. 4/10. 1854. 5. Bertha Margrethe, f. 4/4. 1857. 6. Olaus Ludvig Andreas, f. 1474. 1857. Ved folketellinga 1865 er Nikoline enke. Etter 1816 har eg ikkje granska i kyrkjeboka for Kristiansund enno. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Folketellinga 1875 viser at Grøndahl-familien er flytta til Kristiania og bur i Fredensborgveien 4.Michael er handelsfullmektig, Marie Elise lærerinne, og enka Nikoline er husmor.Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Flott innsats, Endre! Etterslekta til Michel og Berit Grendahl er nok større enn jeg trodde. I dag kom en kobling til denne tråden på Slektsforum, Sør-Trøndelag,Orkdal LenkeJohan Fredrik Schwabe Michaelsen Simonsen (1873-1933) ble g.m. Marie Korneliusdatter Gåsvik (1880-1965) fra Hitra. De kjøpte i 1914 garden Raukleiva i Orkdal og har mye etterslekt her i Orkdal som jeg kjenner. (Gardtales i Orkdal bd.II, side 57). En overraskende opplysning. For denne slektsgreina kan en si at ringen er sluttet!Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Lars Wendel

HeiMikkel Grendahl hadde en bror som het Trond.Jeg har mye stoff om ham.Jeg har også stoff om forfedrene til Mikkel og Trond.Ta kontakt! Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.