Gå til innhold
Arkivverket

[#60095] Sigurd Kristiansen Jørstad - fra Ytterøy til Trondheim.


Gjest Roar Dalen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Dalen

Jeg prøver å finne ut hvor og hva det ble av Sigurd Kristiansen Jørstad, eldste bror til en av mine oldemødre. Ble han gift? Fikk han etterkommere?Han ble født 19/7-1886 på Saltbodøren, Jørstadsjø, Ytterøy. Foreldre var Kristian Albert Jonsen Jørstad og Anna Margrete Gunneriusdtr.Han er med i FT1900 på Ytterøy, og finnes i kirkeboka samme sted som konfirmert i 1901. Her slutter alle spor på Ytterøya. Det blir sagt i familien at han flyttet til Trondheim, og at de samtidige etter hvert mistet kontakten.Og det neste sporet jeg har om ham er fra de scannede adressebøkene i byen: www.trondheim.folkebibl.no/db/adresseboktrondheim .Jeg finner ham i 3 av bøkene: 1916 Jørstad, Sigurd, bryggearb., Bratørvt.15 1918 Jørstad, Sigurd, arb., Bratørvt.15 1920 Jørstad, Sigurd, bryggearb., 'Prøven', Voldsm.Bratørveita 15 betegnes i søk på adressen i en av bøkene som 'Losjihus for reisende', og Voldsminde er vel i nærheten av Lademoen(?). Så ingen av adressene var den gang direkte fasjonable tror jeg. Tyder kanskje på at ting ikke gikk så bra med ham. Så vidt jeg kan se er han enslig ved alle tre tilfellene, så en evt. kone måtte ha kommet til etter 1920.Det finnes en Sigurd Jørstad som død på Fåberg i 1946 i gravminner ( www.disnorge.no/gravminner ), men jeg er rimelig sikker på at dette ikke er ”min” Sigurd. Jørstad er et vanlig navn i det området, fødselsår avviker en del og det ser ut til, fra bildet av graven, at denne navnebroren er gravlagt i en familiegrav sammen ett par generasjoner før ham.Er det noen som vet noe om Sigurd Jørstad fra Ytterøy?Mvh RD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Johnsen

Mormonerne som står bak den første lenka gjør nok jobben sin, men de har jo også begynt med betaltjenester. Jeg er usikiker på hvor lenge denne nye løsningen vil være til fri benyttelse. Dessuten vil den ikke være nasjonal, men helt sikkert overnasjonal.NLI sin wiki kjenner jeg til og er også med i den arbeidsgruppa. Men min konklusjon så langt er at vi snakker veldig forbi hverandre når vi snakker om et nasjonalt nettsted for slekt.Derfor er kanskje det første steg på vegen å definere hva vi egentlig mener med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Ja,jeg stusset også over innlegg 2,men fant samme innlegget i en annen debatt her i forumet,så det må ha skjedd noe da det ble sendt. Fant en Sigurd Jorstad(Jørstad) på FS,men det er nok den samme som du fant på gravminner? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Dalen

Hei - takk for svar!Den forekomsten av SJ hadde jeg ikke sett. Vet ikke om den SJ du fant er den samme som han på gravminner. Men det kan meget vel være, både Fåberg og Vågå er jo i Oppland.Men SJ fra Ytterøya tror jeg ikke det er. Det skiller omlag 6 år på alder, det oppgis 'Vaga' som fødested ved bryllupet i 1909, og 'min' SJ var enslig i 1920.mvh RD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Vil bare si at gifte kvinner som ikke er selverhvervende vanligvis ikke står i Adressebøkene. Om du finner ham enslig, behøver dette ikke bety at han ikke var gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Finner i adressebok for Trondheim 1941 Sigurd Jørstad boende i Holstveiten 11. På samme adresse bor Magda Jørstad, frue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Kan dette være rett par? Sigurd Johnsen Jørstad f. 1886, Ytterøen og Magdalena Johanna Antonsdatter f. 1894 i Leksviken, vielse 1917 i Vår Frue kirke, Trondheim: Permanent sidelenke: LenkeMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ser ut til at Randi Haugros har funnet vielsen til Sigurd . Her er dåpen til denne Magdalena Johanna Antonsdatter,som han ble gift med: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Leksvik, Ministerialbok nr. 701A10 (1883-1899), Fødte og døpte 1895, side 66. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2459&idx_id=2459&uid=ny&idx_side=-71>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Dalen

Tusen hjertelig takk alle sammen!Ingen tvil om at det er riktig denne gangen!Hva skulle man gjort uten gode hjelpere?Gå ut og nyt godværet med god samvittighet :-)mvh RD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.