Gå til innhold
Arkivverket

[#60103] Brochmann-slekt i Trondenes / Kvæfjord ca 1760-1840


Gjest Knut Inge Apesland
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Inge Apesland

Jeg søker etter info om en familie Brochmann / Brochmand som levde i Harstad-distriktet ( Trondenes / Kvæfjord) ca. 1760-1840. Det jeg vet er følgende:I. CHRISTIAN BROCHMANN (død før 1801). Var visstnok Bergenskjøpmann i Trondenes, har sett ham nevnt i Trondenes bygdebok, men husker ikke hvilken side / bind. Gift med ANNE SOPHIE BROCHMANN (ca. 1834-1814). Folketelling 1801 Trondenes, Harstad gård: Ane Sophie Brochmand, 70 år, enke, nyder understøttelse af adskillige. Anne Sophie Brochmand døde i 1814 på Sørsannes (Kirkebok Trondenes).II. CHRISTIAN BROCHMANN fca. 1758, død 11/2 1840 som Gaardmand på Bremnes i Kvæfjord (nær Harstad). Gift 3/2 1796 i Trondenes kirke med ELSE NICOLAISDATTER fca. 1773, død 17/4 1846 som Gaardmandsenke på Bremnes i Kvæfjord.FT 1801 Kvæfjord: Christian Brochmann, 38 år, 'inderst, arbeider som snedker for dagløn.' Hans kone Else Lorentzdatter 28 år. NB: i FT kalles hun 'Lorentzdatter', da hun giftet seg kalles hun 'Nicolaisdatter'. Faren hennes kan ha hett 'Lorentz Nicolai' da en sønn kalles så.Christian og Else bodde flere steder i Kvæfjord som inderster / leieboere da barna ble født i årene 1798-1804. De overtok senere et gårdsbruk på Bremnes i Kvæfjord, men vet ikke når dette skjedde. De døde på Bremnes i 1840 / 1846.Christian Brochmann (1758-1840) og Else Nicolaisdtr. (1773-1846) hadde følgende barn:1. CHRISTIAN LAURSEN f. 1796. Far oppgitt som 'Laurs Dahl'.2. LORENTZ NICOLAI BROCHMANN f. 1798 på Gåre i Kvæfjord. Død 1869 på Hjelmsøy i Måsøy kommune i Finnmark. Gift med MAREN JACOBSDTR. (1803-1880) Født på Rustad i Elverum (Østerdalen). Disse har stor etterslekt fra 1830-årene på Hjelmsøy og i Havøysund i Finnmark.3. CORT LIND BROCHMANN f. 1799, død 1857 på Sandøy ved Hammerfest. G.m. ANNA HANSDTR. MELDAL De ga opp sitt bo til skifte i 1830-årene, mens de ennå levde. Antakelig ingen barn, men dette har jeg ikke sjekket nøye nok.3. INGEBORG ANNA f. 1802.4. ANNE SOPHIE f. 1804. Konfirmert 1824 i Kvæfjord, hun var da 20 år. Prestens anmerkning i kirkeboka: 'Iderst vankunnig, men saaledes forsømt fra barndom af, at intet er at vente af hende. Hendes opførsel upaaklagelig' Anne Sophie fikk et 'uægte' barn PETTER JOHAN født 5/1 1825 i Kvæfjord. Barnefar var tjenestedreng Johan Pedersen. Petter Johan sto til konfirmasjon 1841 i Kvæfjord.5. PETTER MATHIAS BROCHMANN f. 1828, døpt 19/4 1829 i Kvæfjord. Hans mor var tjenestepige Aleth Pedersdtr. Petter Mathias død 1842, 14 år, Merknad i kirkeboka: 'Fattiglem, ukonfirmeret dræng'.Finnes der ute noen med kjennskap til slekter i Trondenes / Kvæfjord på slutten av 1700-tallet som vet noe mer om første generasjon her ?. Holder på å lete nøyere gjennom de scanna kirkebøkene for Trondenes, men uten reslutat så langt.Disse personene kan selvfølgelig være kommet utenfra til Trondenes / Kvæfjord.mvh Knut Inge Apesland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

Hei Knut Per Nermo has family of Rasmus Brochmann and others.They might be connected to Brochmanns in Kvæfjord. Ron Berg-IversonLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Thank you, Ron. I'm familiar with Per Nermos website. There is at least one more Brochmann-family in Norway, originating in Ski kommune outside Oslo, and was connectet to Oslo (Christiania) for generations. Several decendants later became church-men. This family however, is to my knowledge not related to 'my' Brochmann-family.But thank you for the interest in my search.mvh Knut Inge A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Knut Inge Apesland

Takk skal du ha - Steinar i Harstad. Det var egentlig anene bakover jeg leter etter. Har ellers 'alt' om denne Brochmann-slekten (og de inngiftede familier)fra generasjon 2) Lorentz Nicolai Brochmann 1798-1869). Dette er mine barns morsslekt.I de opplysningene du har nedskrevet om nr 2) Lorentz Nicolai Brochmann og hustru Maren Jacobsdtr. er det en del feil. Feilene er følgende. a) Denne familien bodde riktig i Tverrelvdalen i Alta i årene 1828-1835. Da flyttet de til Hjelmsøya i Måsøy kommune Finnmark. Deres etterkommere har bodde på Hjelmsøy og deretter i Havøysund til nåtiden. Lorentz og Maren døde i Keila på Hjelmsøy i hennholdsvis 1869 og 1880.b) Maren Jacobsdtr. (1803-1880) var fra gården Nordre-Rustad i Elverum kommune i Østerdalen. Hun reiste med foreldre og mange søsken fra Elverum til Troms (Malangen / Målselv) i 1823. Jeg har hennes slekt i Elverum tilbake til tidlig 1600-tallet. Lorentz og Maren ble gift i Tromsø.mvh Knut Inge A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Siden du nevner at han er Bergenskjøpmann, så er det vell samme karen som her får ei uekte datter, se s 197 siste dåp: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Det første innlegget mitt var om Christian Brochmann den eldre.Når det gjelder Chr. Brochmann gift med Else og sønnen Christian Laussen. Ser jeg at det i FT står at det er hennes sønn, men, her i kirkeboka for Trondenes står det at han er ektefødt med Chr. Brochmann som far LenkeHar du funnet noen anm på at dette ikke rett?mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Til inlegg 7: Folketelling 1801 for Kvæfjord (Troms) under gården Dahle - står denne familien innført - nederst av en stor folkemengde bosatt på Dahle i Kvæfjord i 1801. Der står nederst: CHRISTIAN LAUSEN, 6 ÅR 'HENDES SØN'Videre har jeg sett (tror i kirkebok ved hans dåp) at farens navn var LAURS.. men dette må jeg sjekke bedre.mvh Knut Inge Apesland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Ved dåpen står Christian Brochmann som barnefar det kan du se av linken jeg la ved i inlegg 7.Her er vielsen til Christian Lausen og Pedernille Gabrielsdtr i 1831 [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=v&RR=17595>Lenke med far Lars Dahl.Denne Christian Lausen (nå også med etternavnet Larsen) blir gift igjen i 1845 i Kvæfjord med Margrethe Martinusdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Øystein Djuv-Stiansen

Det er også en Grosserer Christoffer Brochmann i Bergen i 1801. Kan det være bror til Christian, ettersom Christian muligens var fra Bergen?[url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=f18011301&gardpostnr=477&personpostnr=3343&merk=3343#ovre'>LenkeChristoffer Brochmann dør i 1814, 73 år gammel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.