Gå til innhold
Arkivverket

[#60109] hvem var Daniel Johnsen f.ca.1801 Sogn og Fjordane?


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det står jo at han var fra Nøstdahl/Naustdal ved vigselen.Der finner vi en John Olsen (55)med kone Martha Pedersdtr (46) i 1801: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her får de en sønn Daniel - men i 1787: LenkeKan alderen hans være feilskrevet i 1801? Finner ingen andre barn med det navnet til dette paret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk KjellaugDet er jo mye som tyder på at det er rette paret, men dersom alderen var feilskrevet ville han vel vært nevnt i FT.1801?Jeg finner ingen Daniel Johnsen i FT.1801 for hele S&F som kan passe på alder.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ikke jeg heller! Men han kan ha arbeidet et annet sted. Nå kan det jo og være at det er denne som kom fra Grimeland f. 1799, han var den eneste andre Daniel f ca 1800 som hadde et farsnavn mer eller minbdre likt Jon. Han kan jo ba arbeidet i Naustdal da de gifta seg: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Ifølge bygdebok for Førde - under Grimeland - går det fram at denne Daniel Johannesson født 1899 ble gift 1839 med Johanne Hansdotter Indre Erdalen.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner han ikke i Jølster i 1825 eller 1835, så kanskje det er en idé å forske videre på. Faren her het jo Joen Rasmussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk KjellaugJa, jeg tror det er en bra kandidat. Første barnet til Daniel og Nicolaie ble jo døpt Johannes Rasmus. Så det må vel passe bra med tanke på oppkalling.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kanskje du kan finne noe om utflytting fra Jølster eller innflytting til Førde?Du bør og undersøke om denne Daniel ikke døde som liten.Eller virker det jo som oppkalling da!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk KjellaugJeg finner Daniel og Nicolaia, når de flytter 1839. Men klarer ikke å lese navnet på stedet de flytter til.Er det noen som kan tyde stedsnavnet ?2.mai 1839 høyre sideLenkemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Dersom det er til Kinds prestegjeld det står (12), finner jeg Daniel igjen her:nr.15LenkeMen her er han 34 år, og når han flyttet var han 39?Kan dette være samme mann ?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk ArnfridJeg la vist inn innlegget mitt nesten samtidig med ditt.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland
Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk ArnfridDersom de 3 linkene du la ut (16) er en familie, så må det ha vært to familier med Daniel og Nicolaie.I vielsen nr. 21: Lenkestår det vel at hennes fars navn er Nils?i lenke nr.3 (16) heter hun Madsdtr. ?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk KjellaugJeg regner da med det er Nilsdtr. som er det rette etternavnet til Nicolaie, og ikke Madsdtr. ?i følge opplysninger jeg har fått, er Nicolaie Nilsdtr. datter av Nils Johannesen Bøe Nedre, Aalhus, Julster og Anne Andersdtr. Gjesdalmvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

I notata mine finn eg (frå Kyrkjebøker for Kinn):9.6.1843: Enkje Nicolaia Nilsdtr. Nyttingnes og ungkar Johannes Larsen Nyttingnes fekk sonen Daniel.16.1.1845: Ekteparet Johannes Larsen og Nicoline Nilsdtr. Nyttingnes: dottera Nille Marie Dorthea Oline16.4.1847: Johannes Larsen og Nicolaia Nilsdtr. Nyttingnes: dottera Juditte Marie6.2.1850: Johannes Larsen og Nicoline Nilsdtr. Nyttingnes: dottera Oliane Jacobia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk ToroddDette var helt nytt for meg. Har du noen opplysninger om den første ektemannen til Nicolai også.?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk igjen ToroddEr det mulig det kan finnes noe skifte etter Daniel?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Sitat frå Geir Kleveland, Naustdal bygdebok, bd. 1, s. 762, om garden Naustdal, bruk 2:1808 til 1832Jon Rasmusson (Danielsson då han og kona fekk kår 1833 og i skifte etter Johanna), f. kr. 1763, d. 1841 i Naustdal, truleg gift med Johanna Hansdotter f. kr. 1756 i Årdalen, Jølster, d. 1838 i Naustdal. Ho var enkje etter Daniel Steffensson. Familien budde på Fugle i Jølster i 1801. Johanna sine born:a. Jon f. kr. 1780, bst. Fugleb. Ivar f. kr. 1784, bst. Naustdalc. Elen Talina f. kr. 1794, d. 1872 på Berget, gift 1822 med Simon Jakobsson Berget, bst. Berget bnr. 1Felles born:d. Daniel f. kr. 1801, neste brukar1832 til 1838Daniel Jonsson f. kr 1801 i Jølster, d. før 1841, gift 1. 1829 med Nikolaia Nilsdotter f. kr. 1808 (sagt å vere frå Hamra ved vigselen). Daniel fekk skøyte på bruket då han var 10 år gamal, men han overtok ikkje som brukar før i 1832, året etter gav han foreldra kår. Familien flytte til Nyttingneset i Kinn i 1839. Born:a. Johannes Rasmus f. 1830b. Nele Maria f. 1834c. Johanna Marta f. 1836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.