Gå til innhold
Arkivverket

[#60115] Førdeslekten.


Gjest Leif Engnæs
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Engnæs

Hei:Jeg søker etter forfedrene til Aksel Absalonson FØRDE, Født.1845 Døde.1902 Bodde i SOGN OG FJORDANDE,Plassen heter BREIM. Kona til aksel heter Marte Akselsdatter Mykland,er fra samme plasse.Håper det er noen i Sogn og Fjordane som kan finne noe om disse slekter. MVH:LEIF ENGNÆS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Førde-gårdene i Breim ligger helt i sørenden av Breimsvatnet. De ble overført til Jølster i 1964, da det øvrige Breim ble innlemmet i Gloppen.Aksel er her i FT1900: LenkeSelv om Førde nå ligger i Jølster, er gårdene omtalt i Breims-bindet av Per Sandals 'Soga om Gloppen og Breim' (bind 5, s. 1000ff). Aksel og familie står på s. 1025, og jeg tror det enkleste for deg vil være å låne boka gjennom et bibliotek. Da kan du plukke ut akkurat det du vil. Foreldrene til Aksel var Absalon Jonsson (1819-1888), opprinnelig fra Seime i Breim, og Johanne Akselsdotter (1827-), datte av Aksel Samuelsson på Førde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Engnæs

Hei:Jeg takker ODD BREDE og Kristian Hunskaar for den jobben dere har gjort.Har bestilt bøkene fra bibloteket som du nevnte i meilen. MVH: LEIF ENGNÆS:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg var ikke helt fornøyd med behandlingen av slektene på Førde i Jølster i bygdebøkene fra Jølster og Breim, og har skrevet litt om de eldste slektsleddene: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Engnæs

Hei Aase.Alle meiler som er skrevet har kommet frem,jeg takker for den hjelpen som her er kommet frem. MVH: Leif Engnæs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.