Gå til innhold
Arkivverket

[#60116] Hans Egede, prest i Vågan 1707-1718


Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

Hans Egede ble i 1707 tilsatt som prest i Vågan. Han var da 21 år. Nå mener jeg å ha lest et sted at en måtte være 25 år for å bli prest i de dager. Det betyr at Hans Egede i så fall må ha fått dispensasjon. Er det noen som vet om det var aldersgrense for å bli prest, og i hvem ga da dispesasjon? vennlig hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Takk Elin. Men det er ikke Hans Egede jeg er på jakt etter. Vi holder på å lage en bok om han med forfattere fra Grønland, Danmark og Norge, så vi har det meste om Egede og hva som skjedde på Grønland etter Egede. Det jeg vil ha verifisert er om det var en bestemmelse om at en måtte være 25 år for å bli prest, og hvem som eventuelt ga dispensasjon. I følge Wikipedia var det biskopen som gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

God aften Håkon BRUN,- takk for en interessant tråd.Om jeg forstår alt rett så planlegges det en bok om Hans EGEDE med forfattere fra både Grönland, Danmark og Norge.Er det på det nåvaerende tidspunkt data tilgjengelig om hans 'opphav'?Ser av lenken i Elin H. SKIBENES's innlegg at navnet HIND nevnes på morssiden. Med vennlig hilsen, Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Familien til Hans Egede kom fra Danmark. Hans besteforeldre på farsiden var Hans Jensen Colding (Ravn), f. 1596, død 10. april 1659, og Kirsten Andersdatter, f. 1611, død 24. juni 1680. Hans Jensen Colding var kapellan i Præstø 1625, prest i Vester Egede 1629. Slekten fører i våpenet en Ravn, stående på en Eikestubb. Hans og Kirsten fikk 8 barn, og den sjette i rekken, Povel Hansen Egede, endte opp som sorenskriver i Senjen fogderi med bopel i Harstad. Povel ble døpt i Vester Egede kirke 10. januar 1648, og han døde 21. april 1706 i Harstad. Povel giftet seg med Kirsten Jensdatter Hind. Hun var født i Harstad i september 1656, og hun døde samme sted i 1724. Kirsten var eldste datter av Povels forgjenger, sorenskriver Jens Pedersen Hind og Kirsten Nyrop. Vennlig hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

I år er det 250 år siden Hans Egede døde, og det markeres flere steder. Han var født i Harstad, og førstkommende helg blir det Egede-jubileum i Harstad, hvor bl.a. dronning Sonja vil delta. Her blir det urpremiere på en forestilling i sang og musikk om Hans Egede. Det er Ola Bremnes som har laget den. I Kabelvåg blir det markering i oktober. Vi har lagt det til oktober, fordi da er det nøyaktig 300 år siden Hans Egede gikk en kveldstur i 'tudzmørket' og fikk ideen om å prøve å spore opp etterkommerne av de norrøne vikingene som dro til Grønland rundt år 1000. Lørdag 11. oktober har vi boklansering, hvor Grønlands biskop Sofie Petersen vil delta. Artiklene i boken spenner fra dyptpløyende faglig stoff til folkelige beskrivelser av sider ved historien om Egede. Vi har ønsket å slippe mangfoldet til for å vise hvor mange aspekter denne historien har. Vi vil presentere 19 rikt illustrerte artikler (ca 280 sider), som i sin bredde viser hvilken spennende fortsettelse opplevelsen i ”tudzmørket” i oktober 1708 fikk. Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddleif Bramo

Jeg kan ikke hjelpe deg med hvem som gav ham disp vedr. alderen hans, men etter at Egede hadde gjort ferdig sin utdannelse, så ble han hjemme i ett års tid, som huslærer for brødrene sine. Noe senere så ble han prest i Torsken, og senere prest i Vågan. Da kan vel en mulighet være å se hvem som gav ham disp ved hans første prestestilling.Mvh. Oddleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Håkon Brun

Han var gift med Gertrud Nielsdatter Rasch, f. ca 1673, død 1735. Hun var datter av Niels Nielsen Rasch (1641-1704) og Nille Nielsdatter (vet ikke noe om hennes foreldre). Gertrud var født på Vebbestad i Kvæfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Er det noen som vet om hele saken mellom Parelius og Hans Egede finnes på nettet? Vet og at det ble en sak mellom Hans Egede og Anders Rasmussen Lind som jeg og er interessert i om det finnes dokumentasjon på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Litt på siden av temaet,men jeg har lest at familien Ravn på Røknes og familien Egede skulle være i slekt.Er det noen som vet mere om deres slektskap.Ser atbestefaren het Hans Ravn som er også et navn som finnes i familien Ravn på Røknes. mange hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Det jeg har lagt ut på nettet er hentet fra diverse artikler jeg har skrevet om Hans Egede opp gfjennom årene, derfor ingen kildehenvisning. Jeg har brukt så pass mange kilder at det vil føre for langt her, men to av originalkildene er: Geistlig Justis- og skifteprotokoll for Salten prosti 1708-1727 og 1701-1744, og Vågan kirkeregnskap, Salten prosti 1689-1716. En annen sentral kilde har vært: Øverland, O.A.: Historiske Fortællinger bd II. Kristiania 1897.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takker. Jeg fant noe nå. Det går en sak i Steigen 1718-1719 mellom Hans Egede og Anders Lind. Lagtingsprotokoll nr 3 og 4. Jeg har ett utdrag hvis det er interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Takk for kildehenvisningene.Jeg bare lurte siden Lofoten og Vesterålens prostearkiv ikke går så langt ned i tid. Men så hørte vel Vågan til Salten på den tiden du skriver om.Hvis du ikke har underskriften til Hans Egede, så har jeg den på ett skriv vedrørende leiermål i Vågan fra 1717. Kan legge det inn her hvis noen er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.