Gå til innhold
Arkivverket

[#60121] Gårdsnamn 'Höist på topp' Ida Albertina Pettersson


Gjest annika forsberg
 Del

Recommended Posts

Gjest annika forsberg

Min mormors mor hette Ida Albertina Pettersson, f 1879-06-09 (d 1911) ELLER 1875-07-11. Hon födde en dotter, Agda Karolina 1901-06-11 i Nordingrå, Sverige, och gifte sig med flickans far Pehr Westberg (f 1855-01-09 , Bollnäs) i Nordingrå 1906-07-22. Enligt uppgift kan Ida Albertina ha kommit från Norge (eller möjligen Finland), och min mormor berättade hur hon som barn , efter sin mammas död fick följa sin far på arbete i Nordnorge, och hur hon rymde från honom 'gick ensam över fjället till mormors gård Höist på Topp' där hon fick vara kvar över sommaren innan fadern hämtade tillbaka henne. Detta har jag tolkat som att Idas föräldrar bodde i Norge åtminstone vid tiden 1911-1917 då Agda gifte sig.Kan någon ge mig förslag på hur jag kan hitta mer uppgifter om Ida Albertina? Hon finns inte i de svenska registren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annika forsberg

Ida finns inte i kyrkböckerna, vid hindersprövning fick fyra personer som känt henne från barndomen intyga att hon inte var gift eller trolovad. Dessa personer kom från Ramsele i Ångermanland, varför det verkar troligt att hon var född där, men att hennes föräldrar flyttat till Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annika forsberg

Jag är inte helt säker, men jag tror att hon talade om att de brukade vara i Narvik ibland. Det kan ha varit så att Pehr arbetade med elektrifieringen av malmbanan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Eriksson Westberg, Per Son (ogift man)f. 9/1 1855 i Bollnäs, Gävleborgs län (Hälsingland)Utvandrad 28/5 1867 från Änga, Bollnäs, Gävleborgs län (Hälsingland) till NordamerikaKälla: Husförhörslängd, s. 247Emibas emigrationsakt: Bollnäs X 1867 008 Eriksdotter Westberg, Kerstin Dotter (ogift kvinna)f. 28/5 1850 i Bollnäs, Gävleborgs län (Hälsingland)Utvandrad 28/5 1867 från Änga, Bollnäs, Gävleborgs län (Hälsingland) till NordamerikaKälla: Husförhörslängd, s. 247Emibas emigrationsakt: Bollnäs X 1867 007Westberg, Erik Torpare, trumslagare (ogift man)f. 14/1 1820 i Bollnäs, Gävleborgs län (Hälsingland)Utvandrad 28/5 1867 från Änga, Bollnäs, Gävleborgs län (Hälsingland) till NordamerikaKälla: Husförhörslängd, s. 247Emibas emigrationsakt: Bollnäs X 1867 006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Westberg Meijer, Erik Trumslagarson (ogift man)f. 9/4 1846 i Bollnäs, Gävleborgs län (Hälsingland)Utvandrad 1/5 1867 från Änga, Bollnäs, Gävleborgs län (Hälsingland) till NordamerikaKälla: Husförhörslängd, s. 247Emibas emigrationsakt: Bollnäs X 1867 002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

I Segerstad bor en Ersdotter Westberga f 1848 i Bollnäs. Hun er gift med soldat Lars Alm f 1851 i Hanebo. Kan de være tanten og onkelen til Ida, er det en plass å lete??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annika forsberg

Tack Hanne, jag ska följa upp dina trådar noggrannt. Jag visste att delar av den familjen emigrerat, men jag visste inte att Pehr följde med. Och med tanke på åldersskillnaden mellan Pehr o Ida så låter det ju troligt att de var släkt på håll. Han hade ju varit gift en gång tidigare med en kvinna som dog i barnsäng. Dessutom heter de som intygat att de känt Ida sedan barndomen i Ramsele Westberg i efternamn. Ytterligare släkt förmodligen. Berit: Jag var otydlig, jag vet att Pehr arbetade i Norge, men vid det här tillfället var han på svenska sidan, förmodligen arbetade han med elektrifieringen av malmbanan. Han arbetade även en tid på Svalbard enligt berättelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

I så fall er hun født, ifølge husforhørslisten 1891-1901 side 125 for Hässjö, den 19.08.1875 i Hässjö, og er registrert utvandret til N. Amerika 11.07.1892.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

I utflytningsprotokollen fra Hässjö 1861-1894, nr. 72, s. 132, kalles denne personen for 'Bondedotteren Ida Albertina Sundberg'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Sundberg, Helena Josefina Bonddotter (ogift kvinna)f. 10/4 1880 i Hässjö, Västernorrlands län (Medelpad)Utvandrad 17/9 1899 från Backås, Hässjö, Västernorrlands län (Medelpad) till New York, USAKälla: Husförhörslängd, s. 125Emibas emigrationsakt: Hässjö Y 1899 009Persdotter Sundberg, Ida Albertina Bonddotter (kvinna)f. 19/8 1875 i Hässjö, Västernorrlands län (Medelpad)Utvandrad 11/7 1892 från Backås, Hässjö, Västernorrlands län (Medelpad) till New York, USAKälla: Husförhörslängd, s. 125Emibas emigrationsakt: Hässjö Y 1892 090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annika forsberg

Tack till alla som kommit med information. Tyvärr har jag konstaterat att det inte är 'min' Ida Albertina. Jag ska dock inte ge upp i mitt sökande utan leta vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest annika forsberg

Ny information har tillkommit. I dödboken för Nederluleå år 1916, står följande att läsa.:' 16/6 Ida Albertina Pettersson Hertsön f 11-7-1875 Per Vestbergs hustru, handlare. död o beg i Norge kräfta' Det förefaller som om Ida Albertina dog i Luleå och begravdes i Norge, kanske för att hennes familj fanns där? Någon kunnig kan kanske ge mig tips? Som barn besökte jag med mina föräldrar Steinkjer kyrka, jag var så liten att jag inte kunde veta om Steinkjer hade någon särskild betydelse, men det verkade som om målet för vår resa var just Steinkjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei!Når det gjelder Ida Albertina er vi her definitivt inne på omstreiferslekter, selv om foreldreforholdet er noe usikkert. Jeg hadde følgende på Ida Albertina fra før: ”Ida Albertine. Hun ble gift i Sverige med Pelle Vestberg”. Så hadde jeg også at Ida og Per hadde datteren Agda Karoline Vestberg. Alt dette stemmer jo med innlegg (1).Når det gjelder faren til Ida Albertina, skal han være Edvard Gulbrandsen Roes, f.1-3-1840 i Drangedal, dpt.8-3-1840 s.s., konf.24-4-1864 i Bergen Tvangsarbeidshus, død 10-8-1927 i Samnanger. Men moren er mer usikker. Edvard ble gift 13.november 1866 på Stord: ”Ungkarl, Blikkenslager Edvard Guldbrandsen Ros”, bosatt ”Lillebø paa Stord” for anledningen, 26 ½ år og født i Drangedal, ”Pige Axeliane Johannesdatter Østreim”, 24 år og født i Stavanger. Foreldrene er oppgitt til ”Omstreifer Carl Guldbrand Andreassen Ros, Bødtker Johannes Johannessen Østreim”. På begge disse har jeg mer om bakgrunn, foreldre etc. Axeliane var ikke av reisende slekt, og det ser ut til at hun forlot Edvard etter få år, for hun får barn med andre i 1874, 1877, 1878 og 1883.”Omstreifer Edvard Carlsen, født i Hoel, 25 Aar gammel” blir på sin side satt inn på tvangsarbeid i Bergen 9.november 1874, og slipper ut igjen 9.januar 1875. Edvard reiste deretter (gift?) med Sara Katrine Nilsdatter, og fikk 3 barn med henne, blant annet en datter i Luleå i 1880. Det er nok derfor Sara som er moren til Ida Albertina.Senere ble Edvard gift med Kristine, 'enke efter en Lods i Bergen', fra Arna og født 1866, død 21-12-1933 og gravlagt 27-12-1933 i Samnanger. Han var bosatt i Reistad, Samnanger fra 1909.Når det gjelder Per Vestberg, er han kanskje identisk med den Per Vestberg fra Bollnäs som reiste med Johanna Didriksdotter Friström, f.1840 i Umeå landsfösamling. De hadde sønnen Per Alfred Persson, f.1878. Johanna er av reisende slekt.Jeg har for øvrig også en Bror Erik Ferdinand Vestberg, f.5-11-1886 i Malåträsk, Vesterbotten, som var gift med en reisende jente av Hartmann-folket.Jeg er takknemlig for mer opplysninger om Per og Ida og etterslekten deres! (e-mail: jonny[bindestrek]m[alfakrøll]online.no).Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annika forsberg

Tack Jonny! Det är alldeles säkert min mmm Ida Albertina, och Per Vestberg från Bollnäs är min mmf. Per hade oä sönerna Bror Erik Ferdinand (f 1886) och Karl Alfred Byström (f 1889) med Amanda Maria Byström (f 1865 i Ångermanland, fader Jonas Petter Byström-Hallin f 1844). Med Johanna Didriksdotter Friström hade han som du skriver Per Alfred (f 1878). Och så då Ida Albertinas dotter Agda som föddes 1901. Per bör ha minst ett barn till, då det vid Karl Alfreds födelse uppgavs att dt var Pers TREDJE oäkta barn. Man kan ju också anta att det kan finnas fler barn födda mellan 1878 och 1901. Såvida han inte satt på tukthus hela tiden. Han verkar inte ha varit någon särskilt god far då flera av barnen rymde från honom. Har du mer information om Edvard Carlsen och Sara Katrine Nilsdatter o hennes barn? Det verkar ju troligt att hon är Idas mor, då Axelianes barn med annan far än Per är födda vid samma tid som Ida. Jag ska sammanställa det material jag har rörande Per o Ida. och maila dig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg har sjekket døde i 1916 i Nord-Trøndelag og Nordland i de kirkebøkene som er tilgjengelige, uten å finne Ida Albertine. Det er jo en del som ikke er tilgjengelige enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annika forsberg

Tack Erling, det verkar som om Ida är folkbokförd i Sverige, Hertsön, men dog i Norge. Kanske hon inte alls förekommer i den norska dödsboken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Kan godt være hun finnes i norsk kirkebok også, men mange av disse mangler scannede på nettet enda. F.eks mangler døde i Narvik på det aktuelle tidspunktet. Kan hun ha dødd på et sjukehus, siden hun hadde kreft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annika forsberg

När Agda (min mormor) berättade så fick jag intrycket att Ida hade dött i Luleå, och dessutom några år tidigare. Det kan ju varit så att Idas släkt i själva verket tog henne hem till Norge och vårdade henne. Jag förstod att det fanns en svår motsättning mellan Per och hans svärmor, och att Per förvägrade mormodern vårdnaden om Agda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Bror Erik Ferdinand Bystrøm er født i Norge og Karl Alfred i Alnø i Sverige. I 1890 bor de i Hærnøsand, i samme gård som Karl Ferdinand Bystrøm f 1870 Rengsjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annika forsberg

Ja, Amanda Maria Byström bodde 1890 på fattighus i Härnösand tillsammans med sina och Per Westbergs två söner. Karl Ferdinand är hennes bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Annika!Jeg vet veldig lite om Edvards liv etter ca 1875. Men det ser ut som han reiste noen år i Sverige. Så er det altså at han slår seg ned i Reistad i Samnanger i 1909. I alle fall i Sverige reiste han med (gift med?) Sara Katrine Nilsdatter. De hadde i alle fall tre barn. Senere – og dette kan være i Samnanger-perioden – ble han gift med Kristine, 'enke efter en Lods i Bergen', fra Arna og født 1866, død 21-12-1933 og gravlagt 27-12-1933 i Samnanger. De tre barna han hadde med Sara er1. Ida Albertine, f.11-7-1875.2. Nils Edvardsen Roes. Han skal ha blitt gift og bosatt i Sverige.3. Karoline Charlotte Edvardsen Roes, f.20-5-1880 i Luleå, Sverige, dpt.4-6-1880, ikke konf. Borgerlig gift 29-3-1901 i Kristiania med Karl Vilhelm Fredriksen Bodin, f.1876. De skal ha hatt 15 barn, hvorav 7 døde. Jeg har registrert i alt 12 barn.Kanskje du kan sjekke dåpen i Luleå på Karoline Charlotte? Det ville vært interessant å vite hva som står der på foreldrene.Bror Erik Ferdinand Vestberg, f.5-11-1886 i Malåträsk, ble gift med Karoline Josefine Karlsen, f.8-3-1891 i Trondhjem, dpt.29-3-1891 s.s., konf.1906 i Grong. Hun var av Hartmanns-folket på farssiden (Magnussen Rosenberg) og Stålberg-folket på morssiden. Karoline og Bror skal ha hatt 5 barn?Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.