Gå til innhold
Arkivverket

[#60121] Gårdsnamn 'Höist på topp' Ida Albertina Pettersson


Gjest annika forsberg
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Jeg finner følgende: (klarer ikke tyde alt): I Nederluleå er innført som døpt 22. mai Karolina Charlotta f. 20.mai 1880. Foreldre: Maskslagan (?) Sven Petterson og Sara Katrina Nilsdotter, bosted er oppgitt 'Norge, Haastad (?) paa ..... i nærheten af Aalsund i Trond(?)hjems stift'. Enn fadder ser ut til å være A. Sundström eller noe sånt og hustru, Nils Joh. Nilsson og hustru, a a a i Alvik. Kommentar: 'Not. af ... Nils Johan Nilsson i Aklvik kons (?) 24 juni af S. (?) Edin (?).... ..... .... af Hastad (?) forsamling 8. juni 1880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annika forsberg

Jonny. ja, Erik (Bror) hade 5 barn , en av hans söner levde här i Jokkmokk, och två av barnbarnen bor kvar här med sina familjer. Jag ska skicka dig en fullständig lista under helgen. Jag förstår inte riktigt din notering om att Idas far skulle vara Edvard Gulbrandsen Roes, menar du att det är ett alternativ till Edvard Carlsen? Enligt vad Erling hittat så är åtm Karolina Charlotta dotter till Sven Pettersson, och här dyker då Idas efternamn upp. Jag skulle vilja veta mer om Karolina Charlottas efterkommande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei!Edvard Gulbrandsen og Edvard Carlsen er en og samme person. Kjært barn har mange navn :-) Far hans het Carl Gulbrand Andreassen Roes, f.16-4-1821, så dermed hadde sønnen valget mellom Carlsen og Gulbrandsen som mellomnavn. Han er også kalt Even Carlsen noen ganger.Men så var det foreldreforholdet til Karolina Charlotta. Vi har vel i alle fall slått ettertrykkelig fast at Sara Katrine Nilsdatter er moren.Når det gjelder faren, er det ingen tvil om at Sven Pettersson står oppført. Nå er ikke alltid dette fullgodt bevis på at dette virkelig er tilfelle, spesielt ikke med reisende folk der noen i perioder har brukt andre navn. Men dette blir uansett bare spekulasjoner i dette tilfellet. Inntil annet er bevist, står Sven Pettersson som far til Karoline Charlotta. Det gjenstår dermed å finne ut hvem som er faren til Nils og Ida Albertine. Og her blir det kanskje mye leting…Jeg sender deg barna til Karl Vilhelm Fredriksen Bodin f 1876 og Karoline Charlotte f 1880 når jeg får meil fra deg. Og jeg takker på forhånd for oppdateringen du sender meg på de andre søsknene!Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest annika forsberg

SÅ hade jag då äntligen lite ny information om Ida ALbertina.Landsarkivet i Härnösand hade följande: Ida avled i Sundalen, Romsdalens amt den 6/6 1916 och begravdes i Sundalen. Lenke Jag kan läsa att boplats är 'Lilledalen'. Som jag förstått så vårdades Ida här (hos släktingar?) eftersom hennes man Per står som obefintlig i Luleå 1914. Det stämmer också med min mormors uppgifter att hon flyttade runt med Per från 13 års ålder, coh hon gick då i skola i Norge. Finns det kända omstreifere i Sunndal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annika forsberg

Det gick inte så bra med länken i föregående inlägg. Det står att läsa om Ida Albertinas död i Klokkerbok för Möre och Roms , Sunndal/Hov döde 1916.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.