Gå til innhold
Arkivverket

[#60122] Magistratpresident i Kristiansand Knud Knudsens foreldre


Gjest Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Aasmundrud

Iflg. flere kilder ble Knud f. i Brevik i 1770/71 og døpt i Brevik i 1771 (20.09.). Jeg antar etter å ha søkt i kb at hans foreldre var Postmester ? Hans Knudsen og Karen Grü??, men jeg trenger hjelp til å bekrefte dette og til å tyde kb Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7865&idx_id=7865&uid=ny&idx_side=-12>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Eg les namnet på mora som Karen Gru- eller Grü- + to høge bokstavar + e + dr, t.d. Gruttedr eller Grubtedr.Ettersom det endar på -dr, er Gru- truleg eit mannsnamn, men eg finn ikkje noko passande namn t.d. i FT1801. Det næraste eg kjem, er Grunde, og eg trur ikkje det står Grundedr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Hei Torodd. Jeg tror kanskje at Karens etternavn er Grubbe og at dette er et slektsnavn. mvh og takk Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det var vanlig med - for å markere u . Derfor står det Grubbe.*July 17 Die: Postmester Hans Knuds. og H.(ustru) Karen Grubbe Dr(enge) B(arn) KNUD. TB T/1 Boel Hr. Jørgen Zachariassøns 2 Kirstine Pettersdtr 3 Nils Lars. 4 Peder Knudsen 5 Taral Kiempe. Introdusert 16. Aug.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Vigdis har rett i at Dr her står for Drenge-, så då er nok Grubbe ei rimeleg tolking. Ser at det er etternamn i FT1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Mange takk Vigdis. Jeg med at det er inntil visshet grensende sannsynlig at Hans og Karen var foreldrene til Magistratpresident i Kristiansand fra 1810 Knud Knudsen. mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.