Gå til innhold
Arkivverket

[#60126] Dødsårsaken til lille Tostine


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

5. januar 1772 blir Hans Christensen Brevigeies datter Tostine begravd, og selv om jeg skjønner litt av det som står der, hadde jeg satt stor pris på om noen hadde 'oversatt' alt for meg. Kirkebøkene i Lier på denne tiden er ganske detaljerte i forbindelse med endel dødsfall, og er sånn sett litt av et 'funn', men ikke alltid like lett å lese, så jeg håper at noen, til tross for det nydelige været, er på nett og kan bistå meg. Lenkevennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Klarer ikke å tyde alt jeg heller, men det står ihvertfall noe om 'saar om munden og øynene' og 'meget syk'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk til deg, Siw. Håper noen klarer resten, for det står ganske mye, inkl. noe om at Hans og hustru (Mari Tostensdatter - de mistet mange småbarn) hadde vært i kirken, tror jeg....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

5 Januarii 1772 Hans Christensen Brevig Ejes Datter Tostine, var for 6 Uger siden, uden anmeldelse, at det var død Fredagen forhen, sat i kirke-Svalen paa same Søndag, han og hustru vare til alters for hr Grønbek, dereftter er det oplyst, at barnet døde i Sængen hos moderen, medens hun sov, eftter at det 4 Uger forhen og meest de 4 siste Dage, da det var blaae om munden og øynene, havde været meget syg. Det var fød den 30 Augusti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Stor takk til deg, Jan. Nå har jeg fått teksten, men når døde lille Tostine? Skjønner ikke helt det med 6 uker. Trodde jeg var blitt ganske 'god' til å tolke, men... Ble dødsfallet først ført inn 5. januar, eller???Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det blir en del gjetting her, men jeg tror det kanskje står noe slikt som:Foredrene var til alters en søndag 6 uker før 5/1 og etterlot det døde barnet i kirkesvalen. Barnet hadde dødd fredagen før den søndagen, og hadde da vært syk i 4 uker pluss 4 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

En lang og vanskelig setning. Jeg tolker det slik: 6 uker før 5. januar ble Tostines (kiste) satt i kirkesvalen, den søndagen foreldrene var til alters. Presten hadde ikke mottatt noen anmeldelse om hennes død på forhånd. Vi er da tilbake til ultimo november 1771. Hun var død fredagen før gudstjenestedag. Og hadde vært syk i 4 uker før hun døde.5. januar kan være jordfestingsdatoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk til dere begge to, som nok har tolket riktig, selv om det virker litt pussig på meg at kisten lå så lenge i kirken før selve begravelsen/jordfestingen.vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Stort sett enig med de andre her, bortsett fra at barnet vel ikke hadde vært sykt i 4 uker pluss fire dager - derimot hadde det, slik jeg forstår det, vært sykt i fire uker, men ekstra ille (blå om munnen osv.) de fire siste dagene (av de fire ukene/før det døde).Det er vel også forskjell på begravelse og jordfesting. Barnet har nok blitt lagt fysisk i jorden lenge før 5. januar (dersom været tillot det), og så har det rent seremonielle, hvormed også kirkebokinnførselen, kommet senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Med «været» mener jeg graveforholdene på kirkegården. Det er ikke sikkert at det er så lett å grave graver på vinteren alltid. Men det er vel ikke lettere i januar enn i november, så det hadde nok ingen betydning her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Du har nok rett, Kenneth, og når jeg ser etter i kirkeboka, er det ingen innføring mellom 24. november 1771 og 5. januar 1772 i Sylling, så nå har jeg nok fått svaret på 'gåten'.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.