Gå til innhold
Arkivverket

[#60144] Slekt i Amerika- trenger hjelp


Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

HeiJeg har lenge forsøkt å finne en gren av slekten som emigrerte til Amerika. Det er onkler og tanter av min oldemor, Edith Marie Halvorsen f.1916, som jeg gjerne vil prøve å finne igjen.Dette er opplysningene jeg har:1. Agnes Josefine Thoren/Thorin, født 24.juni 1891 i Berg (Østfold), konfirmert 1.oktober 1905 i Halden (Østfold). Hun står oppført i emigrantlistene for Oslo følgende datoer: a) 05.06.1908, destinasjon er Minnesota. Ved Ellis Island står det nevnt at hun skal reise til sin bror Hjalmar Thorin (c/o Berglund Bros. Ely. ???? Brother in law. Karl Karlsen(?)) (Father: Ole Thoren, Fredrikshald. Destination: Ely, Minnesota). b) 02.10.1914, destinasjon er New York. c) 21.09.1928, destinasjon er New York. d) 08.09.1936, destinasjon er New York (for å besøke broren Ernst Thoren, New York). Ved folketellingen 1910 i USA står hun oppført følgende sted: Duluth Ward 6 i St. Louis i Minnesota (vet ikke om noen av hennes brødre står oppført der, da jeg bare har fått oppløyst at hun var bosatt på den adressen under tellingen). Etter å ha gått igjennom noen brev min oldemor en gang i tiden skrev, så har jeg lest følgende: 'moster Agnes døde den 4.november (1981) i USA.'2. Ernst Frithjof Thoren, født 3.august 1897 i Halden (Østfold), konfirmert 1.oktober 1911 i Halden (Østfold). Han emigrerer første gang i 1915 til Amerika (usikkert om dette stemmer). I emigrantlistene for Oslo står han oppført som utvandret den 14.09.1926, på vei til New York. Etter hva jeg har fått opplyst skal ha jobbet som maskinist på 1920- og 30-tallet. Han skal også være død i 1974. Var gift med to kvinner, Odien/Ommie/Odine/Odina og Kathleen. Hans første kvinne (som han trolig giftet seg med i 1918) var fra Norge og skal ha emigrert i 1916 til Amerika.3. Hjalmar Thoren. Vet ikke noe om denne personen. Han skal ha vært bosatt i Minnesota i følge passasjerlistene når Agnes Thoren har reist til USA, for å besøke sin bror Hjalmar. Jeg er takknemlig for all hjelp.

bilete4992.1920.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Her er også et bilde av samme familien. Er ukjent for meg hvem som er hvem på dette bildet.

bilete4993.h.) signe og normann, lille jenten er edith.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Name: Ernest Thoren [Ernest Thorew] Home in 1920: Brooklyn Assembly District 3, Kings, New York Spouse's Name: OmmieErnst Thoren Home in 1930: Brooklyn, Kings, New York Spouse's Name: OdienSocial Security Death Index: Name: Erwin Thoren Birth: 3 Aug 1897 Death: Aug 1977 - Eudora, Douglas, Kansas, Last Residence: 66025 Eudora, Douglas, Kansas,Mvh Else Granum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Kjærmann Jensen

Hei ! Dette regner jeg med er 'din' Hjalmar Thoren ; World War I registration Card ; Hjalmar Thoren f.27.8.1887 i Strømstad(?),Sverige.Bor i Ely, Minnesota og arbeider i jerngruve. Er gift.Registrert 5.6.1917.1920 census Ely,St.Louis,MN; Hyalmar Thoren,31 år,f.Sverige,snekker i jern gruve.Hilma Thoren, 20år, f. Finland, kone.Roger Thoren, f.ca.1920 i Minnesota.1930 census Ely,St.Louis,MN; Jalmer Thorin, 42år, f. i Sverige, snekker i jern gruve,innvandret i 1907.Hilma Thorin, 30år,f.i Finland, kone. Roger,sønn - 11år f.i Minnesota, Maynard, sønn - 10år f.i Minnesota, Chester,sønn - 7år f.i Minnesota, Milton,sønn - 2år f.i Minnesota.Ved en 'Naturalization' registrering fant jeg Hjalmar nevnt som Gunnar Hjalmar Thoren. Og da fant jeg to dødsfall som kan passe i Ely,St.Louis,Minnesota ; Gunner Thoren f.27.8.1887 - d.nov.1967 Hilma Thoren f.27.7.1899 - d.31.8.1992Fant også at han reiste med S.S.Bergensfjord fra Bergen 25.7.1914; Hjalmar Thorin,27år, ugift, snekker, far: Ole Thorin - Fredrikshald Norge,Skal til en venn - Sam Johansen i Minneapolis. Har vært i USA før i Ely,Minnesota.Tror du dette kan stemme ? Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Hei Turid og Else. Dette var virkelig en overraskelse å komme inn her å se at faktisk noen har klart å finne frem til opplysninger, som jeg har prøvd å finne frem til i flere år.Far til Hjalmar het Ole Thorin og bodde i Fredrikshald (Halden). Det stemmer også at han skal ha vært bosatt i Ely i Minnesota. At Hjalmar het Gunnar Hjalmar Thoren var nytt for meg, men alle de andre søsknene hadde mellomnavn, så da skulle det være merkelig om ikke Hjalmar også skulle ha et navn til.Jeg klarer ikke å finne Hjalmar konfirmert i Halden. Etter hva man kan se av bilde så ser Hjalmar noe eldre ut enn sine andre søsken, så det stemmer nok bra dette med at han var noen år eldre.;D en kjempe stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Det er eneste en ting jeg ikke får helt til å stemme. Gunnar Hjalmar skal være født 27.august 1887 i Strömstad(?) i Sverige. Hans eldste søster (min tipp-oldemor) var født 15.januar 1887 i Nössemark i Älvsborgs län i Sverige. Etter min beregning er vel 8 mnd et litt kort svangerskap? Og er det mulig å bli med barn så snart etter en fødsel?Nå foreligger det ingen kilder (som jeg kjenner til og har sett) som bekrefter at fødselsdatoene er 100% riktige for Signe (min tipp-oldemor) og Hjalmar.Hvordan kan man finne frem til dåp i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Kjærmann Jensen

Hei igjen ! Angående Ernst Thoren.I Social Security Death Index fant jeg følgende; Ernest Thoren f.3.8.1897 - d.juli 1974 i Fort Lee,Bergen,New Jersey.Kathleen Thoren f.27.3.1912 - d.des.1994 i Fort Lee,Bergen,New Jersey. Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Kjærmann Jensen

Ta Strømstad med ei klype salt ,men det ser ut til at det står det - har sjekka om igjen, men håndskriften er ikke helt god å lese . Må nok få sjekka fødsel i Sverige for å si om det er rett Hjalmar. Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Hei igjen Turid.Den Ernest Thoren, gift med Kathleen, er nok rett Ernst Thoren. Så, tusen tusen takk!Ja, tiden får vise om det er rett Hjalmar. Jeg vil nok uansett tro at Hjalmar Thoren fra folketellingene er rett, samt når han reiser fra Bergen i 1914. Det jeg har en misstanke om er at muligens er Gunnar Hjalmar og Hjalmar to ulike. Men som sagt, dette får kirkebøkene bevise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Kjærmann Jensen

Litt til før jeg tar kvelden : Emigranter over Kristiania 1871 - 1930 ,her fant jeg en Gunnar Hjalmar Thorin f.27.8.82(!) i Sverige som skal til Minnesota ?? Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Hei igjen Turid. Setter utrolig stor pris på hjelpen din. Det har vært til utrolig stor hjelp for meg.Nå er det bare å finne ut hvor en skal begynne å lete videre. Noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.