Gå til innhold
Arkivverket

[#60147] Ingeborg Halvorsdtr.f.1753 eller 1754 (Modum)


Gjest Helen Johanne Berget
 Del

Recommended Posts

Gjest Helen Johanne Berget

Her kommer en rettelse på Ingeborg Halvorsdtr.Det var en skrivefeil i temaet. Jeg skrev Halvborsdtr. det var jo feil!MVH Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Merkelig nok finner jeg ingen Ingeborg Halvorsdatter i passende alder i 1865-telling på Modum?Heller ikke finner jeg noen dame i passe alder født på Modum ved søk på Fam, S.Ved landsomfattende søk 1865 finner jeg heller f. Modum?Det ser ut til at det nærmeste jeg kommer ved søk på alder f. 1853 +- 2 er en født i DRammen og denne damen fra Næs: LenkeDet er også et par damer født i passe alder i Indre Vestfold.Har du sjekket kirkebøker for Modum? Eller har du fler opplysninger om damen? Gift? Barn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vel Øvre Eiker er jo ikke langt fra Modum, så familien kan ha flyttet hit i 1865, men med så få opplysninger blir det vel vanskelig å fastslå?LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser at du har opplysninger om at Ingeborg Halvorsdatter var gift med Anders Nilsen Modum i et annet tema. Prøver med en lenke til dette: LenkeHar du funnet den vielsen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det finnes en del Korsbøengårder på Modum i 1865, finner ingen Anders Nilsen det, men han kan jo ha vært knyttet til gården på et annet tidspunkt? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Hvisomatte Ingeborg Halvorsdatter var født 1753 eller 1754 som lenket i innlegg (5) viser, finner vi henne neppe i noen 1865-telling.Mvh Ellef ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, noe må man skylde på. Men her er gården Korsbøen i 1801 i alle fall: LenkeFår se om jeg kan begynne på ny søking.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Forsøker for n.te gang å legge inn et innlegg. Dette blir derfor sterkt forkortet, da jeg ofte blir logget ut hver gang jeg skal legge innlegg på plass.Kan ikke forstå annet enn at du har funnet den riktige Ingeborg Halvorsdatter, som enke på Korsbøen i 1801. Alderen stemmer ikke helt med hva Helen Johanne opplyser, men pytt, pytt...Denne Ingeborg var i 1801 enke etter en Anders Nielsen. For 1794 - Trinit. S. ble en Halvor døpt på Snarum. Foreldrene var Anders Nielsen Korsbøneje og H. Ingeborg Halvorsdtr. Lenke.Denne Halvor bor jo på Korsbøen i 1801, sammen med mora, ei eldre halvsøster og ei yngre søster.Spørsmålet er: Når var Ingeborg Halvorsdatter født? Har 1801-tellingen sånn noenlunde rett alder, eller er fødselsåret 1753/1754 riktigere.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det er vel Ingeborg som bor på Korsbøen i 1801 som enke, 36 år gammel LenkeHun har to barn med farsnavnet Andersdtr/-sen, og tillegg en datter, Eli Hansdatter, 12 år. Hun er indsidderske hos ugift husfader, husmannen Nils Halvorsen, 40 år, og kanskje dette er en eldre bror av Ingeborg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei.Ingebor Halvorsdatter Korsbøeneies alder oppgis til 60 år når hun begraves 4.søndag etter trinitatis 1813.LenkeDet er skifte på plassen Hallerdalen u/Korsbøen 24/9 1813 etter Ingeborg Halvorsd. som døde 24/6 1813 Hun var 1.ste gang g.m. Anders (begr. 13/8 1797 41 år gammel.)1.sønn Halvor Andersen, 19 år, i arbeid hos Peder Erichsen Korsbøen2.datter Eli Andersd. 25 år (Jeg tror Hansd. i FT 1801 må være feilskrift)3.datter Berthe Andersd., 17 årGift 2,g,m igjenlevende enkemann Ole Joensen, ingen barn.Barnas morbror Niels Halvorsen Hallerdalen.Hallerdalen ligger ganske langt fra Korsbøen, ved grensen til Krødsherrad.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det må stemme at Hansdatter er feilskrift i 1801, for her er dåpen til Elen i 1789 (venstre side)- Buskerud fylke, Modum, Ministerialbok nr. 3 (1783-1819), Fødte og døpte 1789, side 68-69. LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Hei Arnt Takk for svaret. Jeg har også funnet ut dette, men spørsmålet er hvem var faren til Ingeborg Halvorsdtr.Hennes sønn Halvor Andersen var gift med Kari Østensdtr. fra Nes i Hallingdal. Deres barn er Andreas Halvorsen og Kristian Halvorsen De bodde i Tarmen på Sysle. De hadde ialt 8 barn Hennes mann Anders Nilsen ønsker jeg også noen opplysninger om. Det var en Anders Nilsen i Lier.MVH Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H. Bakken

til Helen -her kommer et par gode ledertråder til deg-Anders Nielsen og Ingeborg Halvorsdatter viet Hole (Ringerike) 5. juni 1788 -Ingeborg døpt i Hole 21.april 1765mvh finn h bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Takk for hjelpen Finn. Jeg har vært i den formening at foreldrene til Ingeborg var fra Modum ,Krødshersd eller Hallingdal.Nå kommer jeg et stort skritt videre med din hjelp. Det kunne tatt meg lang tid å finne dette , uten hjelp fra deg!!Hjertelig takk. MVH Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.