Gå til innhold
Arkivverket

[#60150] Trondhjemsborger Franz Nilsen, Tro i Helgeland, d. omkr. 1660.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Jeg får prøve meg på denne. En Franz Nilsen, Trondhjemsborger på Tro i Helgeland, skal ha vært bruker der ca. 1605 -60. - Hans enke er n. 1666. - Er det noen som har noen flere opplysninger om hvem han var ? - Navnene på barna er kjent. Men den ene, Sevald Franzen, kjenner jeg bare navnet på. - I samme omr. er det et sk. e. en Sevald Olsen i 1774. Hans kone, Karen Berg, har åpenbart sin slekt i Trondheim. - Denne Sevald kunne jo teoretisk være en sønnesønn av Sevald Franzen. - Denne Sevald Olsen var også innvolvert i kremmervirksomhet. -- Dette blir i grunnen delvis samme slekt som omt. i tema 40647. -- M.v.h. Alv Edvardsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

jeg tviler på riktigheten av opplysningene i første linjen, 1) at han var bruker i hele 55 år; 2) at han både var borger og gårdbruker - i så lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Ja hva som er riktig, har jeg selv ingen formening om. - Det jeg har om denne familien har jeg nødvendigvis vært nødt til å notere meg etter opplysninger fra andr. - Bl.a. er noe av dette hentet fra en art. i N.S.T. for en del år siden. - Dette var da i forbindelse med 'jakten' på den riktige konen til Fogden på Tjøtta, Anne Jonsdr. (Som det var fremsatt en hypotes om å kunne være dr. av en Jon Sinclear som tidl handlet ved Tjøttasjøen, men senere var kommet inn på Tro. - Nu er det vel også slik at en datter av denne Franz hadde en datter som åpenbart fikk en Jons-sønn, d. 1713. -- Jeg var tidl. inne 'på nett' og ville forhøre meg om en Salomon Pedersen, sk. 1693, - som åpenbart hadde fått noen slags innpass på Tro i denne tiden. - (Se tidl. tema.) Denne Salomom blev da åpenbart g.m. denne datteren til Frans og som da gjerne var enke etter Jon (på Tro ?) -- Vel, det hadde vært kjekt om noen hjalp til, slik at jeg blev 'opplyst'. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den ene lenken er til en webside med opplysning om at Franz var født 1605, ikke at han var gårdbruker siden 1605. Det opplyses også et sted at beviset for at han var trondhjemsborger, er Terje Rølvåg S45, hva nå det skulle innebære. Noe vektig bevis synes i hvertfall ikke jeg det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk for Lenkene. - Vel, det var jo en del årstall her, men ellers er vel det som fremgkommer, stort sett det som er kjent fra før. -- Vedr. begrepet 'Trondhjemsborger' så lurer jeg på om det kanskje var nevnt i denne store art. i N.S.T. jeg nevnte tidliger. (hvor det kanskje var ihvertfall incinuert at denne Jon Sinclear kunne være far til Anne Jonsdr, g.m. Fogden på Tjøtta.) - Så vidt jeg husker, var det nevt av Fogden skulle ha betalt skatt for en enke på Tro. -- Det jeg hadde håpet på, var å finne ut noe mere om disse folkene på Tro. - Hvor kom de ifra ? - Hvordan kom Winter - navnet inn i familien. - Hvem var den Salomon Pedersen, som åpenbar blev g.m. datteren på Tro og da kanskje var g.1.m. denne Jon Sinklear. -- Som jeg nevnte en gang tidl., så skulle denne Salomon Pedersen ha fått en avtale om '30 års tage' på Tro, med senere bekreftelse. - Han døde jo imidlertid 1693 på Bragstad, der hans sønn var oppsitter og som var g.m. en pike fra Vevelstad. -- Så var jeg litt nysgjerrig på om noen hadde noe mere om denne ene sønnen fra Tro, Sevald Fransen og om det kunne være noen forbindelse med den rike Sevald Olsen som senere dukket opp i nabolaget. -- Det kan vel ikke være umulig å finne ut noe mere om disse menneskene ? -- M.v.h. Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvilken NST-artikkel dreier det seg om, Alv ? (Du finner en forfatterindeks på www.genealogi.no - der er det også et personnavneregister.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det kan være artikkelen 'Nye oppplysninger om Falch-slekta fra Trøndelag' fra hefte 3 av NST for 2000 du tenker på Alv. Den er skrevet av Kåre Hasselberg, og det heftet har jeg her nå(som medlem av Norsk Slektshistorisk Forening får jeg jo NST). Der står det blant annet: I 1665-1671 finner man en enke Karen Nilsdotter som bruker gårdparten Løvøya på Tjøtta. Hun er i 1666 oppført sammen med sønnene Sevald(36 år) og Nils(28 år) og Petter(19 år). Disse er imidlertid ikke Jons sønner, og iallefall Nils er senere nevnt med farsnavnet Frantzen. Jeg kan ikke se at det står noe mer om disse her.Ellers er jo dette med Anna Jonsdatters herkomst også interessant for meg. Jeg har foreløbig ikke bevis for at hun er min ane, men har en mistanke om at datteren Kirsten Pedersdatter og sønnen Jens Jensen er min ane(jeg har en Kirsten Jensdatter Aakvik som ane som må være født ca 1688-1700). Jeg får vel aldri noe bevis for dette. Anne Jonsdatter var jo ellers gift med Peter Jacobsen Falch som var bror av min forfar Adrian Jacobsen på Neppelberg i Nesna.Jon Sinclair er nevnt i lensregnskapene som borger på Tjøtta i årene 1612-1623, og han betalte 1/2 vågsleidang av Tjøtta for årene 1612-1615. Som Bergensborger betalte han i 1618-19 i leidang for vinterleiet av Tjøtta 1/2 våg fisk, og 1 våg fisk som kremmer for sin våning. I 1620-1621 betaler han 1 pund fisk i kremmerleidang, og i 1621-22 er han oppført i manntallet over bergensborgerleidangen. Han er nevnt siste gang i 1622-23i et manntall om Bergensborgere. Jon Sinclair var grådbruker på Lauvøya i 1631-53. Nå var det vel ikke riktig dette du var ute etter da Alv, så dette får holde om Anna Jonsdatters mulige opphav i denne omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.