Gå til innhold
Arkivverket

[#60159] søker opplysninger om Nicolaia Nilsdtr.f.ca1798-1808 Jølster S&F


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

Jeg søker opplysninger om Nicolaia Nilsdtr. f.1798/1808 Etter opplysninger jeg har fått er hun datter av Niels Johannesen Nedrebø og Anne Andersdtr. Gjesdal.Aldersforskjellen hennes fra skifte etter faren (da f.ca.1798/99) og vielsen som opplyser at hun er 21 år ved vielsen i 1829 (da f.ca. 1808) er nesten 10 år.Dette gjør att jeg blir svært usikker på om det er samme Nicolaia det er snakk om.Skifte etter Nils Johannesen Nedrebø:[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=arkiv&temanr=60141&sok=&nr=2&antinnlegg=3#anker>LenkeHun Ble gift to ganger, først 21.06.1829 i Førdenr.21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det står ved vielsen i 1829 at Nicolaia ble vaksinert 1. mai 1811. Den dagen var det tydeligvis 'masse-vaksinering' i Jølster med vaksinering av rundt 300 barn i alle aldre. Det var flere Nicolaia Nilsdatter som ble vaksinert denne dagen, på én og samme side (Lenke) nevnes Nicolaia Nilsdatter Nedrerbø (13) og Nicolaia Nilsdatter Høgenes (1), og kanskje er det flere navnesøtre å finne på lista. Det gir altså rom for tvil om hvem som er den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk KristianJeg fant en Nicolaia Nilsdtr. som det ser ut som det står Ham.. etter, og det er vel det samme som det sto i vielsen med Daniel Johnsen.?nr.183 Lenkeer det noen som kan tyde det som står etter navnet hennes?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er riktig; det står 'Hammer' både ved vielsen (i kolonna for fødested) og ved navnet til den vaksinerte piken (strek over m = mm). Den vaksinerte piken var 6 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk igjen KristianDet passer jo bedre med tanke på alder ved gifte. Da er det mulig det er en av disse to.Lenkemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Anders O. Klakegg: Bygdebok for Jølster. Ættesoge 1801-1974 (1985), s. 713: Nils Johannesson (d. 1807) og Marta Nilsdotter hadde seks barn som overlevde faren, deriblant de to som står sammen i vaksinasjonslista, Sakarias og Nikolaia. Om denne Nikolaia vet forfatteren bare at hun var enke og bosatt i Brandsøy i 1843, da hun arvet en eldre bror.Så da spørs det hvordan dette passer med ditt utgangspunkt. Jeg kan føye til at den eldre broren døde i 1842, slik at skiftet nok ble holdt i første halvår 1843. Det kan derfor passe at Nikolaia giftet seg igjen i juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk KristianDette passer bra, det 3 barnet til Nicolaia og Daniel ble døpt Johanne Marta og kan jo være oppkalt etter Marta. Synd det ikke står navn på broren som døde, da hadde det kanskje vært mulig å få tak i skifte for å se om det sto noe mer der.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Joda, han het Johannes Nilsson, men i skiftet står det vel neppe noe mer om Nikolaia enn 'enke, bosatt i Brandsøy'. Brandsøy er for øvrig ved Florø.Har du noen kirkebokhenvisning til Nikolaias ekteskap med Johannes Larsen Myklebust?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk KristianJeg fikk en lenke av Torodd Kinn med henvisning til vielsen, som desverre ikke fungerte. Men jeg leter for fullt, så jeg håper jeg finner den snart. Hun er vistnok kalla Danielsdtr. i den siste vielsen.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Da fant jeg dåpen til første barnet til Johannes Larsen og NicolaiaDaniel nr. 71LenkeMen står det ikke ungkar foran Lars?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Det skulle jo selfølgelig være foran Johannes Larsen og ikke Lars (10)MvhRagnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Han ungkar og hun enke, men de er trolovet.Vielsen er nederst på denne sida (Lenke); hun er rett nok kalt Danielsdatter, men faren er kalt Nils Johannessen *Hammer*, så da er saken grei. - Hun var datter av Nils Johannessen Hammer og ikke Nils Johannessen Nedrebø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk KristianDet var godt å få det avklart, da blir det en annen gren å lete i.mvhRagnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Da er vel dette dåpen til Nicolaia ?er det noen som klarer å tyde datoen?neders på høyre sideLenkemvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Nils Johannessen Hammar var fra br. 12 Sandal - foreldre Johannes Olsson (som det var skifte etter i 1800) og Gunnhild Nilsdotter.Gunnhild finnes her i 1801 tellingen for Jølster LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.