Gå til innhold
Arkivverket

[#60164] Nils Larssen og Brita Larsdtr. gift i Fjelberg i Hordaland i 1791.


Gjest Arne D. Tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne D. Tveit

Nils Larssen og Brita Larsdtr. ble gift i Fjelberg i 1791. Kirkeboka oppgir ikke hvor de bodde ved vielsen. Han var ungkar og hun pike, så ingen av dem hadde vært gift tidligere. Sjur Milja fra Skånevik var en av forloverne.Sjur Milja var også fadder i 1792 da en Nils Milja hadde sønnen Lars til dåpen i Skånevik.I 1794 hadde Nils 'Nøchelelsøen' sønnen Kristoffer til dåpen. De bodde trolig på Lykjelsøy under Halsnøy Kloster da fadderne kom derfra.I 1799 ble en Nils Larssen av Skånevik, husmann under Ulvebna i Vikebygd, gravlagt. Han var 35 år gammel.Ved folketellingen fra 1801 var enka Brita Larsdtr innlosjert på Ulvebna sammen med sønnene Lars Nilssen, 9 år gml. og Kristoffer Nilssen, 7 år gml. Hun var 48 år gml.Kvinnherad 5 nevner en Lars Nilssen Koløy, f. 1745, som hadde dattera Brita f. 1753. Dette kan ikke stemme da Lars ville ha vært 13 år da han ble far. Jeg finner heller ingen Brita døpt i Eid sogn i Fjelberg prgj. på den tiden.Dersom det er noen som kjenner til denne familien, ønsker jeg å vite opphavet til Nils og Brita. Jeg ønsker også vite hvor Brita og sønnene ble av.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har ikke noe svar, men litt høyttenkning. På Nedre Aksdal 1777 er der to søstre, Brita Larsdtr Øvrebø 23 år og Marta Larsdtr Øvrebø 29 år. Denne Brita bør passe i alder. Vi får prøve å finne henne igjen, hvis du ikke allerede har kontroll på henne. De kan være døtre av Lars Iversen Øvrebø / Aksdal og Brita Larsdtr, gift i 1740. Må se litt mer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg har en Kristoffer Nilsson Sydnes f.ca 1794 og gift med Elisabeth Kanutte Monsdtr.f.1802 fra Hammersland på Fjelberg. Kanskje det er denne Kristoffer som er 7 år gammel ved FT 1801? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Takk for hjelpen.Innlegg nr. 2: De du fant på N. Aksdal er interessante. De er trolig døttre av Lars Persen Øvrabø. Kvinnherad 5 oppgir at faren til Brita het Lars Larssen, men det kan være feil. Marta har ikke boka tatt med. Det er kanskje fordi at ved dåpen er faren oppgitt til Lars Persen. Det må undersøkes nærmere om det var både en Lars Larssen og en Lars Persen på Øvrabø samtidig.Innlegg nr. 3: Den Kristoffer Nilssen du fant er nok sønn av Nils Kristoffersen Sydnes. Han er født 1797 og gift 1825 med (Elisabet) Kanutta Monsdtr.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Ja. jeg fant det ut etterpå det, men jeg hadde ingen forfedre på han fra før, så takk skal du ha uansett. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.