Gå til innhold
Arkivverket

[#60166] Slektshistorie fra Troms gis bort


Gjest Odd Einar Tømmerås
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Einar Tømmerås

Jeg har etterhvert innsett at tid -evner-datakunnskap ikke holder helt til mål.Min egen familie og forfedre er greit nok ordnet ,de har jeg kontroll på i Nord-Norge.Men så er det alle andres slekt ! Har ikke tid-mulighet til mer dilletant-arbeid.Alt er på papir-maskinskrevet med noen håndskrevne kommentarer.Det inneholder kun navn-født-død-gift med-barn.Dessverre.Hver familie ca.10.000 har et nummer.Så et nummer eller plass hvor foreldre i familiegruppen var i fra - barna har et nummer eller sted hvor de dro til.Papirene omfatter foreløpig kommunene Harstad og Bjarkøy pluss deler av Skånland.Det medfølger også deler av en slektsbok skrevet av Selvik i Harstad.Den inneholder noen tusen mennesker frem til 2000.Dette gis bort gratis med noen forbehold. 1.Alfred Tangen nevnes-han som opprinnelig skrev av papirene.2.Det skal ut på nettet.Ellers kan du gjøre hva du vil med stoffet.Tviler på at noe er unikt.Det er samlet av Alfred Tangen-sammenfattet av meg-gjør hva du vil med det....Bare for å sette en dato-1.august-bestemmer jeg hvem som får papirene.Private eller foreninger-uansett for meg !Hvem er du ? og hva vil du gjøre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Finnes det kildehenvisninger i materialet for de opplysningene du viser til, født, død, gift med osv, eller er det bare en rimelig verdiløs opphopning av data? Hvor fullstendig anser du at materialet er, hvor mye originalkilder er gjennomgått og hvor mye arbeid gjenstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Alt er hentet fra avskrifter fra kirkebøker-folketellinger-skattelister-mannskapsruller osv.Det finnes ingen kildehenvisninger i selve materialet. Verdiløst ? Jeg regner med at ca.90-95 prosent av befolkningen i området er med her frem til 1900.Og mye etter.Jeg personlig har kun sjekket original-kilder for mine forfedre og min nærmeste familie ut til 6-menninger av mine besteforeldre.Det har vært så langt pinlig korrekt.Det som gjenstår er å matche enkeltpersoner til stedet-nummeret der de er født.Det blir gjort før jeg gir papirene fra meg.Når det gjelder kildehenvisninger så skrev Alfred Tangen direkte av fra de fleste kilder som var tilgjengelig fra ca.1900-1950.Feil har Alfred garantert gjort.Feil har garantert jeg gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Hvor mange sider er det snakk om totalt? Jeg kunne kanskje vært behjelpelig med scanning/digitalfotografering og web-publisering av dette materialet. Når det gjelder digitalisering (dvs. OCR lesning eller transkribering) har jeg ikke ressurser til det, men når materialet først er på nett kan slikt arbeid sikkert gjøres trinnvis av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Jeg vet ikke antall sider men det er en ca.50 cm stabel med tettskrevne a4 ark. Totalt ca.10.000 familier og mellom 75-100.000 mennesker.Vil ikke anbefale scanning da mine håndskrevne kommentarer kan være bortimot uleselig.Måtte lære meg å skrive på nytt for 5 måneder siden med feil hånd.All mulig hjelp vil bli gitt til den som overtar papirene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Hva med om noen la det inn i et slektsprogram og la det inn i Distreff? Jeg har noen websider, men vet ingenting om hvordan jeg evt skulle fått en hel base inn dit. men legge det inn i et slektsprogram, og lage en fil til DIStreff hadde vært mulig, eller om jeg la de inn i en database, og andre som hadde kjennskap til web publisering kunne gjøre den delen.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.