Gå til innhold
Arkivverket

[#60171] Ole Svendsen Heide


Gjest Frode Myrheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Frode Myrheim

Ser det er skrivi noe om Heide folk tidligare.Er det noen der ut som kjenner til Ole Svendsen Heides opphav. Han var sersjant i Nedre Romerike dragonregiment og vart gift til Oppstun Skreppstad i Høland, der han budde til sin daude. Han skal vera født omlag 1765 i Noreg. Han døydde i 1851.Mvh. Frode Myrheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vielsen, nr.28, trol. 9/10 og viet 21/11 1790 Lenke Har du sjekket bygdebøkene for Høland om det står noe der. Jeg vet ikke om boka med Skreppestad har kommet ut enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Myrheim

Takk for den Berit. Boka med Skreppstad har komi ut som band 3 for Høland og Setskog. Eg driv nå å skriv på band 6 for Kirkefjerdingen (det sentrale området rundt Løken).Det er opphavet til Ole Heide som ikkje er kjent.Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Teksten i dødsnotisen er noe slikt som dette:Afskediget Sergeant Ole Svendsen Heide /NB havde været med i Offensiven(?) ved Qvistrum broe sidst i forrige Aar hundrede 1788/Han var altså med i den såkalte Tyttebærkrigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Her er Ole S Heide i FT1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=60&filnamn=f10221&gardpostnr=65&personpostnr=1362&merk=1362#ovre>LenkeMulighet 1: Her er i hverfall en som har et etternavn som inneholder Heide/Hejde - f. 1765 og død 1840 i Eidsvold.31. Okt. 1840 1840 Hans Heide Møller 75 1765 Vilberg løytnant 106 LenkeHer er han også i FT1801 på Eidsvold! Lenke Her finnes også ei på samme stedet: 539 Anne Hejde_møller Tjeneste folk 21 UgiftBror eller på annen måte i familie?Mulighet 2 (noe mere søkt): En av cautionistene i #2 er - hvis jeg tolker det korrekt - major Heyerdal.Her er en Ole Heyerdahl i FT1801 på Eidsvold - kaptein og kompanisjef. Kanskje bror til eller i familie med forloveren!Poenget mitt er at det er en Hejde i Eidsvoll, som har vært i militæret. Den ene cautionistene i #2 er i det militære - en med samme etternavn og i militæret finnes i Eidsvold FT1801!Kanskje cautionisten i #2 er Ole S. Heide's sjef, men kanskje er de OGSÅ bekjente eller i familie - har da KANSKJE noe med Eidsvold å gjøre!Jeg ser også at det er 4 stk. Heyerdal med en eller annen form for militær bakgrunn i FT1801 i Høland! Så denne muligheten er vel litt tynn, men tar den med allikevel - så er det ikke unevnt!Mulighet 3: Kanskje familie? Sakset: Heide, Hans, foged over Øvre Romerikes fogderi 20 febr. 1703. Se her for mer info. Lenke Så med dette kan det være at Heide-navnet har en forankring bl.a. i Eidsvold og omegn.FT1801 Akershus - andre med Heide/Hejde/Heyde i mellom- eller etternavn:Hans Hejde-Riis i Ullensaker - lensmann LenkeJohanne Cathrine Hejde i Nannestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er en Ole Svendsen født i Høland i 1766 med foreldre Svend Arnesen og Anna Christensdtr, har du sjekket han? [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=29572872&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeKildeinformasjon: Akershus fylke, Høland, Ministerialbok nr. I 4 (1757-1780), Kronologisk liste 1766, side 113. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Kjellaug. Om du tenker på vielsen(8) så står døpte på venstre side og døde, festede og viede på høyre side. Fort gjort å se feil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Kom helt tilfeldig over dette når jeg leita etter noe helt annet! Og plutselig hadde jeg en Heide i slektstreet mitt (hadde nemlig Karen Ulriksen fra før)! Vet ikke hvor relevant det er, men tar det med allikevel!Kan dette være sønnen til Ole Svendsen Heide? Sjekk FT1801 (#6 helt først i innlegget) hvor det står en Andreas 10 år som hans sønn!Lieutnant Andreas Benjamin von Heide gifter seg med Karen Andrine Uldriksen fra Kongshoug (Grue) i Grue kirke 3. feb 1814 - se helt nederst høyre side på lenken [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9153&idx_id=9153&uid=ny&idx_side=-154>Lenke samt helt øverst neste side. I denne utredningen står det så vidt jeg kan se ikke hvor han kommer fra - dette er vel mer en godkjennelse for som offiser å kunne gifte seg!De får en sønn Christian Heide født 17. okt - døpt 18. nov 1814 i Grue kirke (nr. 16 helt øverst - venstre side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Jeg begynte nå (skulle vel antageligvis ha gjort det noe tidligere) å lese igjennom noen av de tidligere temaene vedr. Heide og finner følgende:Sakset fra tema 25764 - Lenke innlegg 18'1.4. Jens Christian Heide døpt i Biri 9.9.1734, kaptein. . Gift 1. gang med Elisabeth Aalborg , gift 2. gang med Anne Kirstine Benjaminsd Berg f. 1761, død i Holmestrand 5.9.1843.. I 1801 proprietær? på gården Øvre Hemb med pension. Ingen hjemmeboende barn i FT 01. Barn i 2. ekteskap:1.4.1. Andreas Benjamin Heide f. i Lardal 4.8.1791, død i 1842. Gift 2. gang 17.1.1823 med Olea Olsd. Brøter, f. i Solør (1803-83)'. ETC. etc.Jeg sjekket 2. ekteskapet med Olea Olsdatter Brøter (se over) og det er samme mannen som jeg nevnte i #12 - altså gift 1.ste gang med Karen!Konklusjonen er at han IKKE er sønnen til Ole Svendsen Heide!Trøsten for min del er at jeg via ovennevnte link, fikk masse nyttig info om Andreas Benjamin. Jeg tror faktisk at jeg kan ha denne Olea som han gifter seg med 2.de gang i slektstreet. Må sjekke noen detaljer for å være 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Myrheim

Ja Heide er ikkje eit heilt uvanlig namn ser eg.Den Ola Svensson du nemner Kjellaug (7) som er døypt i 1766 som son av Sven Arnesson og Anne Kristensdotter kan vera ein mulig kandidat. Det interessante er at Anne bur på Skreppstad da ho blir gravlagt den 31. mai 1812; nettopp der Ole Svendsen Heide bur. Det einaste som talar i mot eit slikt samband er at Anne er nemnt å vera fattiglem.Det er heller ikkje råd å sjå noe særlig på oppkalling, da Ola ikkje har døtre. Eldste sonen Andreas kunne jo vera oppkalla på forbokstav etter farmora Anne, men det blir hypotetisk.Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger Sofie Olberg

Bygdeboken for Setskog/Høland bind 3 side 368 bind 3: 'Anne Rasmusdatter f 1764 på Skrepstad (datter av Rasmus Andersen 1716-1765) og Barbro Hansdtr. 1739-1809) giftet seg i 1790 med Ole Svendsen Heide f 1765(i Norge), d 1851 på Skrepstad. Korporal Ole Svendsen Heide nevnes i Høland første gang i november 1789, da han var fadder for en sønn av husmannen Anders Sørensen og Marte Marie Hansdatter på Katterud u Eid, Høland, AK. Han bodde dette året på en av kpt. Heyerdals gårder, står det i en militærrulle. Trolig er dette Auten det siktes til.'Oles barn med Anne:Andreas f 1791-1866 Hans f 1794-1866 Svend f 1798-1802 Kristian f 1801-1882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.