Gå til innhold
Arkivverket

[#60178] Vandringsrute for omstreifere Bergen - Ålesund


Gjest marit. elisebet totland
 Del

Recommended Posts

Gjest marit. elisebet totland

Jeg har lenge vært på leting etter et lite pikebarn som døde 17 uker gammelt. Foreldrene var Martin Johan Mathiassen Skou og Olava Elsine Tollefsdatter Ljosdal.Jenta hadde trolig noen av de følgende navnene: Anne, Johanne, Marie eller Katrine. Jeg har nå 'trålet' kirkebøker på leting etter både dåp og gravferd, uten resultat, og har også etterlyst jenta på debattforum i tilfelle noen skulle komme over henne.I denne omgangen er jeg ute etter hvilken reiserute omstreiferne brukte fra Bergen og nordover mot Ålesund på 1870-tallet. Er det noen som kjenner til dette, og kan foreslå hvilke kirkebøker jeg skal lete i langs denne leia?Barnet er enten født sent i 1873 eller 75/76. Dersom hun er født i den siste perioden, reiste foreldrene trolig med båt, noe som kan gi holdepunkter for reiseruta.Grunnen til at jeg fremdeles jakter på dette vesle pikebarnet, er at stadfesting av tid og sted for hennes fødsel kan hjelpe meg å utelukke noen hypoteser og evt stadfeste andre når det gjelder historien til dette paret.Dersom noen skulle være på leit etter andre navn fra disse tidene, og skulle lure på om det er 'mi jente' dere finner, kan jeg legge til at dersom hun er født før 1875, er hun u e, etter 1875 var foreldrene gift. Faren kan ha brukt navnet Gudmestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Siden det ikke er kommet noen respons på mitt første spørsmål, prøver jeg meg på en annen spørsmålsstilling: vet noen i hvilke bygder på denne strekningen omstreiferne holdt til når de slo seg til ro for kortere perioder? Det kan jo tenkes at 'mine folk' har søkt til kjentfolk langs leia siden hun var gravid/hadde et sykt barn. I hvilke kirkebøker bør jeg søke dersom jeg går etter dette sporet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kirsti Rye

Hei.Vet ikke om du har funnet svar siden i fjor, men jeg fant denne dåpen som ligner veldig på den du spør etter.Nederst her Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Holum i Holum, Ministerialbok nr. A 6 (1865-1883), Fødte og døpte kvinner 1873, side 76. Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Hjertelig takk til Kirsti. Sannelig fant du ikke nåla i høystakken.Jeg har funnet navnet på jenta siden jeg skrev innlegget i fjor, men mer har jeg ikke visst. Her fremkommer det en mengde opplysninger som vil være nyttige for meg.Takk, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Jeg vet ikke om du fant denne jenta, Anne Kristine Tollevine f 30.11.1873, ved en tilfeldighet, Kirsti Rye, men i tilfelle du for tiden søker en del i kirkebøker for dette området, er jeg ubeskjeden nok til å legge ut enda en etterlysing. Denne jenta levde bare 17 uker. Altså døde hun sånn omtrent i starten på mai 1873, men jeg har ikke funnet dødsfallet ført noe sted. Kanskje du (eller andre) kommer over det? Det kan være i området rundt Mandal/Holum, men hun kan også ha beveget seg på hele strekningen fra Grimstad til Stord på denne tiden. Barnet er sikkert ført som 'Omstr Martin Johan Mathiassens datter'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Ja, dødsfallet var selvfølgelig 1874. Tenk at hun er oppsporet, John. Det stemmer med navnet faren selv har oppgitt senere.Så var altså Sina gravid våren 1873.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.