Gå til innhold
Arkivverket

[#60180] Bevokningsbåten 'HAUS' og kanoneren Nils Vigeland


Gjest Helge Orbekk
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Orbekk

I anledning arbeidet rundt å frembringe informasjon om Bevokningsfartøyet 'Haus', mannskapet Nils Vigeland og videre informasjon søker trenger jeg hjelp.Slik jeg kjenner situasjonen embarkerte en mann (antatt navn Nils Vigeland) 15 sep 1939 på bevokningsfartøyet 'Haus'. Dette fartøy var i tjenste frem til 20-22 april 1940 hvor fartøyet ble kjørt til land ( i Hordaland)og bestyrkning (kanon) ble demontert og derpå fraktet til Fossen Bratte (Kvam kommune - Hordaland)for senere bruk mot den tyske fremrykking i området.Arbeid rundt å frembringe informasjon om den nevnte kanoner har pågått i lang tid- både med muntlige såvel som skriftlige overbæringer. Noe dokumentert har det vært vanskelig å få bekreftet.Ved å adressere Folkerigisterert er det faktisk slik at denne person ikke er registrert!!. Jeg lykkedes imidlertid å finne en person med samme navn fra FT 1900 og da født i 1880. Han var videre også pr det tidspkt i marinen i Horten- så dette virker jo 'litt' troverdig. Saken er jo bare at han da ville vært 60år ved krigsutbruddet- og det synes noe 'gammelt' for anledningen. Legger en til at denne 'Nils' senere ble sakt å ha reist til England (frivillig militær tjeneste?) - for så igjen å bli bombet og drept i kanalen (under tjenste på en jager)- på et senere tidspkt og ukjent flagg (dog alliert) (kjenner heller ikke til årstall) er jeg slett ikke sikker.Noen som kan hjelpe??- alt - absolutt alt og ledetråder vil hjelpe. Herunder også om noen kan finne ut noe om evt barn- han burde jo ha etablert seg langt før utbruddet av krigen.På forhånd- takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Helge!Dersom Nils Vigeland omkom i Den engelske kanal då jagaren 'Svenner' vart minesprengd, skulle du finne han i 'Våre falne'. Har du prøvd å få hjelp på Marinemuseet på Horten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Orbekk

Hei. Takker for rask respons. Jeg er ikke kjent med om det var på Svenner- rykter vil ha det til at det var bombing og ikke mine. Dernest at dette skjedde i 41-42. Våre Falne har jeg ikke adgang til og det er jo slik at jeg heller ikke finner han i folkeregisteret..... . Marine museet er en mulighet. Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Orbekk

Hei.Takk- hadde jo engentlig ikke trodd at han var å finne der heller (Våre Falne)- alt er jo så merkelig iom at han i de fleste steder ikke 'er å finne'. Unntatt overbæringer fra de som også var med (på Fossen Bratte)- men der var det lite med navn- og hvem vet om navn er tatt rett- med unntak da av den bemanningsrulle jeg sitter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er tre Nils Vigeland på gravminner, bl a denne i Tønsberg Nils Hansen Vigeland f. 2701 1880 d. 0810 1949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og det er han som blir døpt her i Sør Audnedal 15.2.1880 LenkeHan kan da være identisk med den som var i Horten i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

.. så har man jo også Nils Pedersen Vigeland, forfatteren av bl a skipshistorie, som ble født i Sør-Audnedal 23.12.1900 Lenke men det kan da ikke være han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Orbekk

Takk Arnfrid-Tror nok det her må i så fall være den sist nevnte- vil jo passe bra. Han oppgir selv under FT i 1900 å komme fra S(ør)-Undal- hvilket antar jeg er det samme som kirkebokens Sør Audnedal ?.Da var det 'bare' å prøve å finne veien videre- og om det finnes noen evt familie , (barn) - som kan verifisere at han faktisk den riktige Nils V. Og som da på tross av sin relativt høye alder var med både her 'hjemme' og senere ute i krigen.Takk!. (fra en som faktisk jobber på Bergenhus ....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OI, ille med brannen i dag. Så røyken fra loftsstuen vår, men heldigvis gikk røyken mot nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Statsarkivet i Kongsberg kan trolig finne et skifte etter han, slik at barnas navn blir kjent. Skal forresten se om jeg kan finne noen som er gravlagt samme sted som han.Her er de i Vestfold som er reg.: Bjarne Vigeland f 2903 1898 d 1509 1977 gr l 2209 1977 Våle Astrid Vigeland f 0201 1909 d 0611 1998 gr l 1211 1998 Våle Laura Vigeland f 2006 1957 Sandefjord Nils Hansen Vigeland f 2701 1880 d 0810 1949 BUG 03 2 Tønsberg nye Tønsberg Tønsberg (Domkirken) Trolig konen: Gunhild Vigeland f 2209 1887 d 3103 1970 BUG 03 2 Tønsberg nye Tønsberg Tønsberg (Domkirken) Kanskje en sønn: Lars Vigeland f 1112 1924 d 2306 1995 NU 04 1 Tønsberg nye Tønsberg Tønsberg (Domkirken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Orbekk

HeiGodt å høre det!!Har jeg lært noe på disse sider så er det vel at en aldri skal ta noe for gitt.På tross av dette er det mye uvurdelig hjelp som kan finnes og som ikke minst gies!! Selv om den Vigeland som døde i 1973 (f 1901) så synes det på meg at flere navn i kirkeboka kan stemme med de som oppgis i kirkeboka av 1880. I det minste om en ser mot navnebytte som følge av ekteskap osv. Det kan således være en mulighet for at det ligger noe famlie her. I om at det er samme bygda- så kan vel sjansen øke. Dette får jeg dukke videre inn i .Takk- så masse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

De er jo fra samme gården, Vigeland, så de er nok fetre eller onkel-nevø. Oppslag i bygdebok for Sør-Audnedal kan kanskje være en ide. Jan Frode Johansen (Køhler-Orth, du vet) leser kanskje dette, han har den.....vet ikke om denne lenken virkerLenke,12.632663&sspn=0.128774,0.300751&ie=UTF8&ll=58.057175,7.232437&spn=0.218698,0.601501&t=h&z=11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Sønnen Lars Ottos fødsel i 1924 LenkeDa ser vi at Nils er lærer og at han er født i Sør Undal i 1880, gift i 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lars Otto er deres 7. barn.Her er vielsen i 1910 LenkeHan: Underkanoner i Marinen, bosted Ollebakken. To underkanonere er forlovere: John Johnsen og Albert Knudsen. Hvorfor de måtte ha tillatelse til ekteskap vet jeg ikke. Det er begges 1. ekteskap og de er ikke i slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Orbekk

Hei-igjenDin melding (17) ser jo helt KJEMPE ut. Takket være deg ser dette meget lovende ut. Jeg vet jo at en ikke skal ta noe for gitt. Her fremkomer også både bruk av Hansen og Wigeland med W. Imidlertid ser dette så lovende ut (med masser av sansynligheter som matcher) at jeg nå har fått meget mere og da bare i løpet av noen få timer.TAKK- dette var intet mindre enn svææært oppløftende- Ha en fin natt!mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kanskje det eldste barnet, Gudrun, i 1912; LenkeDet er nok 99 % sikkert at dette er den riktige personen. Jeg ville tatt konatkt med Horten og bedt dem sjekke i arkivet. Trolig har han etterhvert blitt lærer ved skolen i Horten. Han er lærer da Lars Otto ble f i 1924.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

den 1 % må i tilfelle være at han har en sønn som heter Nils Vigeland og som er født tidlig nok til at det kan være han. Det kan jeg sjekke, hvis du tror det er en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Orbekk

Hei.Jeg synes dette er flott- og nå har jeg heftet deg lenge nok.Jo jeg fant den på Gudrun- side 109. Må jo lete litt jeg også......Som sagt dette er helt flott og så får jeg da sjekke videre mot folkeregisteret (mht barna) for å søke å få noe bekreftet.Eneste jeg nå sitter med en evt tvil mot, er jo at han var som sakt 60år ved krigsutbruddet- dette selvsagt uten at dette skulle i det minste være til noe hinder- han var jo underoffiser. Samt at jeg jo ikke kunne finne ham i folkeregisteret, men dette kan jo ha mange årsaker.mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Det ser ut som om Arnfrid Mæland nok en gang har bistått med å løse noe som så ut som et håpløst problem.Neida, Helge, en 60-åring i aktiv tjeneste som underoffiser var ikke noe problem den gangen, såfremt helsa var i orden.Arnfrid (17). Det var nok helt vanlig den gangen (og ei god stund etterpå) at yngre og underordnede statlige tjenestemenn måtte ha sjefens godkjennelse for å gifte seg. Jeg går utfra at dette var begrunnet med et behov for en 'kvalifisert vurdering' av hvorvidt ekteskapsinngåelsen var forenlig med hensynet til tjenesten. Jeg kjenner i hvertfall til et slikt tilfelle fra jernbanen.Det må vel også kunne sies at det gjorde seg gjeldende sterke paternalistiske holdninger i den type organisasjoner, og som gikk langt utover det som vi ville finne rimelig i dag.Mon tro om det ikke er en reminisens av ovennevnte fenomen vi er vitne til når en viss forsvarssjef refser 'yngre offiserer' (som han uttrykker det)...;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.