Gå til innhold
Arkivverket

[#60181] Søren Christian Samuelsen Schey, død i Bergen 6.7.1830 (DK)


Gjest Vibeke L Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vibeke L Hansen

Søren var fra Sundfjord, giftet seg med Karen Dorothea Brynnildsdatter i Korskirken 1.5.1808 og med Oline Colbeinsdatter 8.6.1823 i Domkirken. I giftermålet med Karen står det at faren hans het Samuel Zakariassen og som nevnt fra Sundfjord. Kan det sies noe nærmere om hvor i Sundfjord han kom fra? Og når han ble født? Mor?Hvem er nevnt i skifte etter Søren? Er det nevnt bosted på noen av barna?Takknemlig for svar.Mvh Vibeke L Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det ble holdt registrering i boet 17. juli 1830. Der nevnes enken Oline Colbensdatter, og hans tre barn fra første ekteskap: Nils Andreas, 15, Anna Nilsine, 20 og Oline Thorine, 13 år.Det er vel denne Søren Samuelsen som er i Naustdal i Førde i 1801: LenkeOline Colbeinsdatter var født på Nordås i Fana av foreldre fra Jølster: 'Colbein Rasmussen (ca. 1729 Dvergsdal – 1775 Nordås) giftet seg i Jølster i 1763 med Brite Olsdatter (ca. 1730 Årdal – 18.. Bergen). De fikk et barn i Jølster, men dette barnet døde kort etter. 1766-1769 bodde de på Storetveit, og i 1770 var de på Nedre Nattland. Før 1775 var de kommet til Nordås. To døtre, født i Fana, ble med moren da hun flyttet til Bergen. Brite var i 1801 72 år gammel, og bosatt i 11-60.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Takk for opplysningene. Jeg har også antatt at det var Søren som befant seg i Naustdal i 1801, men siden han var tjener der, sier det dessverre ikke noe om hvor han kom fra opprinnelig. Har lett i forskjellige bygdebøker fra Sunnfjord, men finner ingen Samuel Zakariassen/Søren Chr Samuelsen. Så jeg må nok finne meg i at jeg ikke kommer lenger i letingen.Mvh Vibeke LH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Navnene Samuel og Sakkarias peker mot Jølster. Det samme gjør det faktum at han giftet seg med Oline Colbeinsdatter, som på begge sider hadde slekten sin fra Jølster.Mange jølstringer flyttet til Naustdal på 1770-tallet. Førde (med Naustdal) mangler dåpslister opp til 1781.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke L Hansen

Ok. I globalt søk, finner/tolker jeg at han kan ha vært født alt fra 1775-1783. Ved sin død står det at han var 50 år. Rundt regnet skal det være ca 1780, og da er det kanskje akkurat i 'grenseland' for om han finnes i listene eller ei.Men, det finnes ikke et skifte etter denne Samuel Zakariassen? Jeg har prøvd å søke etter ham, men uten hell.Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.