Gå til innhold
Arkivverket

[#60182] Even Andersen Berger, Rendalen


Gjest Nils-Johan Urskog
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils-Johan Urskog

Det er nok ikke samme karen. Denne Even flyttet nordover, nærmere bestemt til Tromsøsundets prestegjeld, og tar da navnet Berger til etternavn. Jeg tror faren hans het Anders Evensen, men jeg finner ikke bevis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils-Johan Urskog

Der fant jeg ut litt mere, Even ble født 11 Feb 1829, og foreldrene giftet seg 11 jun 1821. Men jeg skjønner ikke alt som står i kirkeboka. Foreldrene skal i alle fall være født før 1801, men jeg har ikke funnet dem i folketellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Even AndersenKjerkebok for Øvre Rendalen s. 387, nr. 7:Foreldre er Anders Evensen, Hagen, 32 år, ogMille Svensdatter, Berger, 34 år. Gift:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9191&idx_id=9191&uid=ny&idx_side=-129>LenkeI flg. J. B. Bulls bygdebok for Ø. Rendalen er Mille Svensd. f. på garden Vechlenget Nordre i Bergegrenda. (s. 141). Gift 1821 på ”Hagen ” med Inderst Anders Evensen HagenDe hadde 3 barn, som nr. 3 var Even, f, 1830. Døpt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Du har nok rett. Det var ei lenke frå innlegg nr. 5 som kom att. Beklager! Lenka i innlegg 7 er rett. Det er nesten ingen Mille-namnn å velge mellom i hele Hedmark fylke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

I innlegg 5 viser Tore Øverby til J. B. Bulls bygdebok for (Øvre) Rendalen. Der står det at Mille f. 1786 er datter at Sven Svendsen Hole (1753-1808) og Siri Thoresdatter Jordet Nord.Berge (1758-1837).I «Ytre Rendal Gard og Ætt» side 433 oppgis at Svend Svendsen (1754-1808) ble gift 1782 med Sigrid Hågensdatter Berger (1758-1820) i Øvre Rendal. Svend var sønn av Mille Hågensdatter (1710-1788) på Øvre Hole og Svend Svendsen (1714-1774) fra Søstu Hornset i Ytre Rendal.De to bygdebøkene har altså ulike data om Milles mor Siri (Sigrid). Folketellingen i 1801 oppgir at Svend Svendsen var 47 år og husmann med jord på Berger. Hans kone var Sigri Thoresdatter som var 42 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.