Gå til innhold
Arkivverket

[#60183] Elen Anna Michelsdatter, Tjøtta


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

God kveld.Jeg etterlyser foreldrene til Elen Anna Michelsdatter, som finnes på Mokkelbostad gård i Tjøtta. F.T. 1801 Tjøtta: LenkeHun skal være født rundt 1777. Jeg har undersøkt K.B. Alstahaug pr.gj. 1773-1787, K.B. Alstahaug pr.gj./Tjøtta sogn 1768-1776, K.B. Alstahaug pr.gj./Tjøtta sogn 1776-1800 og K.B. Alstahaug pr.gj./Alstahaug sogn 1776-1800 i perioden fra ca. 1775 til ca. 1781, men uten å finne noe. Hun kan da muligvis være fra en annen del av Helgeland.Er her noen som sitter på opplysninger om henne? På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Kirkeboken gir, som vanlig, ikke en eneste opplysning om fødeår/-sted eller foreldre: LenkeÆgteviet af mig, Schnabel,Jacob Benjamenssen Michelbostad,Elenanna Michelsd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Takk for det! Det som forundret meg i dette tilfellet, var at Elen Anna Michelsdatter - en ung pike som har et særegent navn - ikke skulle la seg finne i tiden 1775-1780. (Alder angitt i 1801: 23 år = født 1777/78). Jeg tar da selvsagt forbehold om at et stakkars menneske kan ha oversett noe.Det er riktig at faddere ofte kan gi svar. Hvis ikke foreldrenes fedre opptrer som fadder, så gjør i alle fall noen søsken det. Men det finner likevel ikke frem Elen Anna Michelsdatters fødsel i kirkeboken, som jeg lett etter i lange tider nu.Mens jeg leter etter deres barn: Min forespørsel til den som allerede måtte sitte på opplysninger om familien står fremdeles ved lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg kan i første omgang bare bidra med følgende:I 1798 er det skifte på Kulstad i Vefsn. Det er da skifte etter Jacob Michelsen, og de som arvet var mora og søsknene:Marith Olsdatter (mor, gift med Jacob Pedersen, Dønlandet i Herø).Lars Michelsen (bror, i tjeneste hos Hans Pedersen, Selsøen).Elen Ana Michelsdatter (søster, gift med Jacob Benjaminsen, Mochelbostad i Tj.)Marith Michelsdatter (søster, 28 år, i tjeneste hos Abel Ingebrigtsen, Hellfjellet i Vefsn).Jeg har ikke funnet ut noe mer så langt. Det kan jo tenkes at Elen Anna var født i Vefsn. Det kan også tenkes at det bare var to av hennes søsken som hadde flyttet til Vefsn. Dersom familien var fra Vefsn, ville jeg sjekke nærmere paret vi finner som husmenn under Ytter-Hellfjellet i 1769: Michel Larsen og Marit Olsdatter, da med barna Lars (8), Ole (5) og Marit (1,5).Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er en Elen Anna, f. 1776, med foreldre Michel Larsen og Beret Olsdatter, Hellfjeld i Vefsn: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vefsn, Ministerialbok nr. 820A06 (1753-1778), Kronologisk liste 1777, side 402-403. Permanent sidelenke: LenkeMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Dette må være Elen Annas yngre søster Marit, nevnt under Ytter-Hellfjellet i 1769 og i skiftet i 1798: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vefsn, Ministerialbok nr. 820A06 (1753-1778), Kronologisk liste 1768, side 308-309. Permanent sidelenke: LenkeMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Takk for innspillene! Da jeg stadig ikke kunne finne Elen Anna Michelsdatter i Alstahaug eller i Tjøtta, begynte jeg å mistenke at hun kunne være kommet fra et annet prestegjeld - og mistanken falt på Vefsn, ikke minst på grunn av navnet Michel, som var et vanlig navn i innlandet.Jeg har foretatt et globalt søk i Digitalarkivet som langt på vei bekrefter at der bare var én 'Elen Michelsdatter' (eller tilsvarende skrivemåter) på Helgeland i 1801. Den andre i Nordland, 'Elen Mikelsdatter', bodde i Bø.Det er nærmest en lettelse når en person viser seg å være fra Vefsn, da der finnes et rikt - og tilgjengelig - tilfang av manntall, folketellinger og ikke minst bygdebøker i den kommunen - i motsetning til i Alstahaug og i Tjøtta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.