Gå til innhold
Arkivverket

[#60196] Oppslag i NST- Genalogen i Bind 2 og 25


Gjest Karina Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karina Hansen

Jeg håper at noen av brukerne kan hjelpe meg, med å slå opp noen sider i NST-genalogen: Bind 2, side 120- det skal stå om F.D.Grung. Og, i bind 25, side 211- hvor det skal være noe om Frantz Diderich Grung.Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Du har nok forvekslet sidetallene :)2:210-211 er fra NSTs spørrespalte, der det spørres om slektsnavnet Grung er norsk eller utenlandsk og eventuelt hvor i utlandet kommer fra. Spørreren, skipsmegler Johan Martens i Bergen, mener navnet i Norge er konsentrert til Bergen og antyder at det er utenlandsk siden det ikke forekommer andre steder. Han bruker Frantz Diderik Grung med borgerskap i Bergen 26/3-1761 som repslagermester som eksempel.Det oppgis også at 'Frans Diderich Grum' ble gift 24/10-1724 i Nykirken med 'Giertkie (Hansdtr.) Bildøen'.25:120-121 er ei tavle over etterslekta til Henrich Rye, død ca. 1701, kammerråd og general-tollforvalter nordenfjells. Hans sønnesønns datter Pauline Christiane Rye (1781-1833) er oppgitt gift 1802 med sjøkrigskommisær F.D. Grung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Ja, Kristian det gjorde jeg nok : )Takk, for at du så raskt fant svar, og kunne hjelpe meg : )Mvh, Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Først et lite, men godt råd: Det er lurt å legge inn i overskriften hva oppslaget dreier seg om. Hadde det stått ''Grung'' i overskriften, ville tråden nok ha hatt enda bedre sjanser til å bli lest av folk med kunnskaper om denne slekten.Så vil jeg gjøre deg oppmerksom på at jeg la inn et svar på din debatt-tråd nr 28437 igår - Lenke - om Frantz Diderich Grung. Bare gi beskjed om du ønsker ytterligere opplysninger fra slektsregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Takk Tore for godt råd!At det fantes et skriv om familien Grung visste jeg ikke,så dette var særs positivt!!Nå vet jeg at du har heftet,men mon tro om det går an å få tak i et til noe sted?Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (5): Det skal nok godt gjøres å få tak i dette heftet nå. Det er jo over 40 siden det ble trykt, og jeg kan tenke meg at det bare er laget for distribusjon innen slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Jeg regner nok med at det blir vanskelig å få tak i, muligens kan noe slikt dukke opp på et antikvariat...Men,jeg kan jo spørre deg videre hvis jeg lurer på noe!Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.