Gå til innhold
Arkivverket

[#60202] Hans Rosing døpt 17.12.1727,Eidsberg


Gjest Dag Søpler
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kortversjon;Sara Dorothea Blixencrone (1698-1778), datter av Hans Hansen Blixencrone i hans andre ekteskap med Maren Hansdatter. Her gift med major Jørgen Stockfleth, senere gift med Ulrich Friderich Jørgensen From i dennes andre ekteskap.Margrethe Marie Heide, kjøpmannsdatter fra Moss, gift med sognepresten Hans Christensen Smit(h).Major Jørgen Stockfleth (1683-1733), sønn av Eggert Stockfleth og Annichen Huus.Torbor Jensdatter Colstrup, født i Nes 1690 som datter av Jens Colstrup og Else Iversdatter Tyrholm, gift et snaut år i forveien i Nes med Jens Andersen Aalborg.Jens Christiansen Stub, løytnant, avskjed 1733. Vet lite om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Som det fremgår er foreldrene Christen Christensen Stud, løytnant i gen.major NNs regiment og Kirstine Margrethe Thomasdatter Rosing. Christen d.y. hadde vært løytnant i 2. søndenfjelske dragonreg. siden 1721, og senere ble kapteinløytnant 1742 og premierløytnant 1743.Han var sønn av sogneprest i Eidsberg 1707-09, res.kap. 1676-1707, feltprest i Bergenhusiske og Trondhjemske reg. Christen Christensen Stud d.e. (ca. 1651 Tanum, Bohuslän - 12 nov 1709) og Margaretha Christophersdatter Mule (1667 - nov. 1716).Kirstine Margrethe var datter av prost 1692, sogneprest Ullensaker 1691, pastor Thomas Hansen Rosing (16. mai 1665 Oslo bispegård - 8 apr 1723 Ullensaker, Øvre Romerike) og 1. hustru Margrete Sophie Fredriksdatter Hausmann som hadde vært tjenstepike for stattholderinne Antoinette Augusta v. Oldenburg 1689-91 (12 juni 1675 Segeberg, Holstein - 1723).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg ser etterpå at du spurte om foreldrene også;Christine Margrethe Rosing født i Ullensaker 1701 og datter av sogneprest og provst Tommes Rosing og Margaretha Sophia Hausmann.Gift 1722 i Ullensaker med løytnanten Christen Christensen Stud, sønn av Margrethe Christophersen Nannestad Mule og Christen Christensen Stub d.e. De flyttet deretter til Eidsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

Takk for opplysningene. Her kommer visst geistligheta i Eidsberg inn i bildet.Lurer på om generalmajoren muligens heter Otter/Other el. til fornavn?Hvor ble det forresten av Hans Rosing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Fadderen Torbor Jensdatter Colstrup, døpt i Nes kirke 17 Dec 1690 ble nok g.m. Jens Andersen Aalborg noe tidligere, 15 jan. 1712 (senere sogneprest i Skiptvedt): Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 1 (1689-1716), Kronologisk liste 1712, side 317. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7649&idx_id=7649&uid=ny&idx_side=-209>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Svensk fotball forsinket svaret Christian, selvsagt er det 1712 (jeg har samme data som deg) - i farten tok jeg nok vielsesåret til Margrethe Marie Heide.Jens Andersen Aalborg får jeg kikke på imorgen, men jeg skal vel ha noe om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det var ikke stort jeg hadde, kun en spekulasjon om at han var sønn av presten på Christiansø (ved Bornholm) Anders Jensen Aalborg og med ukjent mor. Visstnok pers.kap. hos sin far i 1705.Thomle etterlyste i sin tid også Jens Andersens Aalborgs mor, han tok det for gitt at nevnte Christiansø-prest var faren. Jeg har ikke sett noen dokumentasjon på det (uten at jeg har forsøkt å lete). Så utover at Jens Andersen Aalborg oppgis til å ha vært 50 år ved begr. i 1736, har jeg lite/ingenting før 1712.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Til 9: Fadderen Torbor Jensdatter Colstrups svigerfar (Jens Andersen Aalborgs far) Andres Jensen Aalborg skal ha virket som sogneprest på Christiansø (ved Bornholm) fra 1684 og døde 29 mai 1709. Kilde: Lotte Jensen: Präster i Danmark (p.t. ute av drift).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Lotte Jensen kjenner jeg fra Gotland. Hennes (og søsterens) arbeider er utmerkede, men i all hovedsak basert på sekundærkilder. F.eks. er (forbehold: var) hele prestehistorien fra Gotland avskrift av Lemke og Lemke var ikke feilfri.Jeg ville gjerne sett kildebakgrunnen før jeg satte to streker under svaret, det kan styrke min spekulasjon, men Lotte og jeg kan ha hentet opplysningen fra samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

OK, hvis du sender meg en mail hcarentz.krøllalfa.aol.com kan du få e-postadressen hennes. Både den danske og den gotlandske prestehistorien lå på hennes gamle hjemmesider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Takk skal du ha, men jeg har adressen hennes. Imorgen på disse tider er jeg på øya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.