Gå til innhold
Arkivverket

[#60204] Gnisterpuke ?


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg prøver meg igjen. I forbindelse met fløtning ? så var det en som de kalte for gnisterpuke. Var det den eldste på laget, som hadde jobb med å koke kaffe i koia tro ? Er det andre steder de har brukt dette navnet ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Puke var vel egentlig et annet navn for djevelen, slik jeg husker det fra Østerdalen. I andre deler av landet (trøndelag tror jeg) kalte de det 'påke'. Men hva den egentlige betydningen av Gnisterpuke skulle bli er jeg ikke sikker på.Jobber du med et ord og uttrykk- leksikon fra Østerdalen Thorbjørn? Det ville jeg vært meget interessert i som utflyttet 'Renaing'./S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Ja jeg jobber med gamle ord og uttrykk fra Nordre Osen, men et og annet ord har også vært brukt andre steder, men som jeg synes er nødvendig å ta med. Jeg har nå godt og vel 3600 ord. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Kan det virkelig skje at det bare er her i Osen at dette uttrykket ' gnisterpuke ' har vært brukt ? kan også være mulig at denne jobben liksom kan ha fungert som en slags husholder for koielaget ? kan godt hende at det er flere steder i landet som har hatt en lignende ordning, bare at de har hatt et annet navn på dette ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Jeg har nettopp fått bekreftet slik jeg trodde det var. Når den eldste i et fløterlag ikke lenger skulle delta som aktiv fløter, fikk han jobben med å være i koia å fyre, og koke kaffe til fløterne når de skulle kvile, og fikk da dette navnet : ' gnisterpuke.' Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.