Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Arne Langås

[#60209] Bilde: Prest, fotografert i Vefsn, 1870-åra?

Recommended Posts

Gjest Arne Langås

Hei,Har noen mulighet til å hjelpe meg med å identifisere det vedlagte bildet? Det er tatt av Arnt Coldevin i Vefsn. Han skal, i følge oversikt over eldre norske fotografer, ha drevet sin virksomhet i Vefsn omkring 1870 og ca. 1890-1900. Bildet har trolig tilhørt familien Julberg, slektninger av meg som bodde i Mosjøen på 1870-80-tallet, men flyttet til Trondheim før 1885.Jeg vet som sagt ikke hvem det er, men skal jeg gjette, vil jeg tro det er en prest i Vefsn/Mosjøen som virket da fam. Julberg bodde i Mosjøen. Den siste presten som er oppført i Vefsn i Erlandsens biografiske efterretninger (1857) er Hans Hall (1808-), i virke fra 1847. Ved folketellinga 1875 er Thomas P. Timmermann (1814-) prost og sokneprest i Vefsn. Kan bildet vise en av disse to?Mvh Arne Langås

bilete5003.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Tverå

Dette ligner veldig på Thomas Peter Timmermann. Han var prest i Vefsn fra 1868-1882 og ble etterhvert godt likt av folk.Mvh Geir

bilete5006.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne Langås

Hei,Mange takk for hjelpa. Dette virker som en svært sannsynlig identifisering av bildet.Mvh Arne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.