Gå til innhold
Arkivverket

[#60210] Hvem er foreldrene til Christian Nilssen f. 1816 på Vega i Brønnøy?


Gjest Ailin Benjaminsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ailin Benjaminsen

Hei!Jeg står fast, igjen! Er det noen som vet hvem foreldrene til Christian Nilssen f. 1816 på Vega i Brønnøy er?Dette er hva jeg vet om Nils: han fikk et 'uegte' barn med Maren Maria Danielsdtr f. 1825 Reines, Alstahaug. De ble ikke gift. Deres datter het Ingeborg Anna Hendricha f. 1847 Alstahaug.Chrisitian gifter seg i 1846 med Berit Maria Nilsdtr f. 1820 fra Velfjord i Brønnøy. De bosatte seg i Leinæs ytre i Alstahaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Kanskje er han Christian, uekte barn til Nils Johan Andersen Lindsaet i Herøy og Anne Johansdtr. som ble besvangret i Oksningen. Dette staar i kirkeboka for Vega 1818. Fra giftermaalet til Christian var far Nils Johan Skaga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

Så da er det altså to stykker som kan være faren til Nils? Enten Nils Johan Andersen eller Nils Johan Skaga, om jeg har forstått det rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei Ailin Skal hjelpe deg litt. Denne Christian var fra Lurøy etter hva jeg har i mine notater. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Her er dåpen til Ingeborg Anna Hendricha nevnt i innlegg 1: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A10 (1831-1865), Fødte og døpte kvinner 1847, side 212. Permanent sidelenke: LenkeHer står det at far er dr. Christian Nils., Lurøe.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Vielsen til Christian Nilsen og Berit Maria Nilsdatter i Stamnes i Alstahaug i 1846: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Stamnes i Alstahaug, Klokkerbok nr. 831C01 (1820-1850), Ekteviede 1846, side 403-404. Permanent sidelenke: LenkeMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

Nå begynner brikkene å falle på plass! Denne Nils Johan Andersen oppgitt i 1818 og Nils Johan Skaga oppgitt som far i 1846, må vel være en og samme person. Jeg lot meg forvirre av navnet Skaga, men ut i fra vielsen i lenken som Randi viser til, så må man vel forstå det slik at han bor på Skaga når Christian gifter seg.Takk for all hjelp folkens! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er vielsen Margaret viser til: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A11 (1831-1854), Ekteviede 1846, side 138. Permanent sidelenke: Lenke Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Dåpen til Christian på Vega i 1818, den Margaret viser til i innlegg 2: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vega, Ministerialbok nr. 816A04 (1776-1819), Kronologisk liste 1819, uten sidenr. Permanent sidelenke: LenkeMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei Jeg ser at dere har denne Christian Nilsen som fikk et uekte barn i 1847 som gift i 1846. Dette må da være to forskjellige personer. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

Hei!Ser at jeg har skrevet feil helt øverst, det er Christian som får barn med Maren Maria Danielsdtr., ikke Nils.Det er Christian sine foreldre jeg søker opplysning om.Foruten om dette så kan det se ut som i følge kildene, at Christian fikk et uekte barn i 1847, selv om han ble gift i 1846.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei Og derfor så er jeg skeptisk til at dette er samme mann. For det første så var han nygift, for det andre så ville som oftes stå i kirkeboken at vedkommende kvinne (denne gangen Maren Danielsdatter) hadde fått barn med en gift mann, for det tredje så var Christian som fikk uekte barn fra Lurøy, selsagt kunne han være det, men jeg betviler at denne Christian som ble gift var derfra.Derfor tror jeg at det er to forskjellige Christian Nilsen.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

Ja det kan godt hende at du har rett...jeg er ikke inne på hva som ble skrevet i kirkeboken om man fikk barn med en gift mann. Så du mener altså at Christian Nilsen er født på Lurøy, og ikke på Vega?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er en Christian Nilsen født i 1816 i Lurøy, med far Nils Hansen: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Lurøy i Lurøy, Ministerialbok nr. 839A01 /1 (1767-1824), Kronologisk liste 1816, side 179-180. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16602&idx_id=16602&uid=ny&idx_side=-93>Lenke Dette kan være vielsen til Ingeborg Anna Christiansdatter som gifter seg 18 år gammel i Stamnes i 1865, fars navn er Christian Nielsen: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Stamnes i Alstahaug, Klokkerbok nr. 831C02 (1851-1865), Ekteviede 1865, side 401-402. Permanent sidelenke: Lenke Ingeborgs mor, Maren Maria Danielsdatter, Reinæs, vielse 1862 i Stamnes, par nr. 11: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Stamnes i Alstahaug, Klokkerbok nr. 831C02 (1851-1865), Ekteviede 1862, side 395-396. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

Hei Randi!Siden jeg ikke er noen ekspert på lesing av gamle kirkebøker, var det vanskelig å tyde hva som står der, under det punktet som du mener omhandler Christian. Men, jeg fant Nils Hansen sitt navn, men står det ikke Christianne i stedenfor Christian? Jeg klarte heller ikke å tyde hvor denne Nils Hansen var i fra, og jeg så heller ikke navnet på moren til Christian notert der.Du har helt rett angående vielsen til Ingeborg Anna Christiansdtr., jeg har de samme opplysningene på hvem hun ble gift med, og når.Ingeborg sin mors giftemål var helt nytt for meg, tusen takk!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.