Gå til innhold
Arkivverket

[#60211] Hvor blei det av Oleana Nilsdtr. fra Akerø


Gjest Ellen Tangen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Tangen

Olenana Nilsdtr. var født på Akerø 21.9.1872. Foreldrene Eldri Olsdtr. og Nils Halvorsen var ikke gift. Nils Halvorsen emmigrerte til Amerika, og Eldri blei gift på Hustad med Kristoffer Johansen.Men hvor blei det av Oleana? Håper noen kan hjelpe.Ellen Tangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Hei Når gifta Eldri seg? Eg har lett litt etter Oleana sin konfirmasjon i Fræna og Aukra, men finn ho ikkje.Har du lett i listene over døde? Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Tangen

Hei! Jeg har sett i listene over døde, men finner henne ikke. Eldri flytta til Hustad i 1882. Jeg har ikke leita etter når hun gifta seg. Finner henne i 1900 tellinga for Bud. Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Eldri giftet seg i Hustad med Kristofer Johansen (f. 3. apr 1828 i Lillevik, Veøy) 9. mai 1884. Kristofer døde 8. des 1901, og Eldri giftet seg på ny med Anders Kristofersen (f. 19. mai 1842 i Vikene, Hustad) 1. nov 1906. Før hun giftet seg, fikk hun 3. aug 1881 sønnen Johan Edevard med John Martinsen. Johan Edevard døde 15 dager senere. Eldri og Kristofer hadde to barn: Johanna Marie, f. 16. jun 1883 og Ragna Eline, f. 1. mai 1886, d. 11. nov 1966. Jeg har ikke greid å finne mer om Oleana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Hei Så i utflyttede frå Aukra at Eldri flytta aleine. Oleana var jo då bare 10 år, og burde flytte ilag med mor. Hvis ho ikkje er død, ja, eller blir igjen på Aukra. Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

I den amerikanske folketellingen fra 1900 og 1910, finner jeg en Nels H. Nerbovig som enkemann i St. Paul, Minnesota. Han bor hos sin datter Anna N. Johnson. Det står at Nels kom til USA i 1872 og Anna i 1885. Hun er i 1910 oppgitt å være 37 år gammel og født i Norge. I 1900 står det at Anna er født i okt 1871 og Nels i jul 1850. Det stemmer ikke helt, men kan disse likevel være Nils Halvorsen og Oleana? Ved dåpen til Oleana i 1872 står det at Nils hadde emigrert til Amerika i 1872, og han kom fra Nerbøvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Tangen

Det ser nesten ut som det kan være rett. Jeg finner ikke Oleana konfirmert i Aukra eller i Bud/Fræna der mora flytta, så det kan nok tenkes at hun emigrerte til sin far. Hun må ha skifta navn til Anna. Takk for hjelpa og finnes det flere opplysninger er jeg takknemlig!Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Eldris yngste søster, Gjertrud Anna, hadde to sønner (Nils Olaus og Richard Elias) som emigrerte til USA rundt samme tid (ca 1886), ut fra de opplysningene jeg har. Jeg har aldri funnet dem i noen emigrantlister, og jeg kan heller ikke finne Oleana i emigrantlister. Jeg har hatt mistanke om at Nils og Richard emigrerte med sin onkel Rasmus (bror til Eldri og Gjertrud Anna), men de er ikke nevnt verken i kirkeboka der det står at Rasmus og familien emigrerer, eller i emigrantlistene. Grunnen til at jeg tror de kan ha reist sammen med sin onkel i 1886, er et avisoppslag fra Minneapolis fra ca 1958/59 i forbindelse med at min farfar, som var bror til Nils og Richard, traff broren Richard igjen i Minneapolis, og det står at det da var 72 år siden de hadde sett hverandre sist. Folketellingen fra 1920 sier også at Richard immigrerte i 1886 (i 1930 sies det 1890).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Denne Anna giftet seg med John E. Johnson, f. ca 1866. De fikk tre barn: Nels J. (iflg 1900-tellingen født mars 1894), Bernard C. (nov 1895) og Henry E. (nov 1897). John er død mellom 1905 og 1910. Familien bor i St. Paul, Minnesota.Anna er i 1920 gift med Chas (Charles) H. Elmer, mens hun er enke igjen i 1930. Sønnen Bernard bor hos henne både i 1920 og 1930, og han er ugift. De andre barna finner jeg ikke etter 1910 (det er en Nels som kan passe og som er gift med Helen i 1920). Jeg regner med at det er denne Anna som dør 3. juni 1932 - fødselsdato er ikke oppgitt på nettet, så her må dødsattest bestilles om en skal få bekreftelse på om det riktig person. En slik dødsattest vil, om fødselsdato er med, også kunne bekrefte om Anna og Oleana er identiske.Ifølge draftcard for 1. verdenskrig, er Bernards fulle navn Bernard Clinton Johnson, og han er født 21 nov 1895. Han dør 10. juli 1969 og er gravlagt på Ft. Snelling National Cemetery i South Minneapolis. Sammen med ham er gravlagt en Viola F. Johnson, f. 23. okt 1909, d. 9. apr 1994. Hun er oppgitt å være Bernards kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Tangen

Jeg har leita litt etter Gjertrud Anna og familien hennes.Tenkte kanskje at Oleana kunne være hos henne. Jeg finner Richard Elias og andre søsken født i Molde. Ikke Nils Olaus. Jeg finner ikke familien i 1900 tellinga. Jeg finner de heller ikke inn- eller utflytta fra Molde. Hva tror du Leif Erik om at denne Anna er Oleana? Du har nå gjort en kjempejobb med alt du har funnet!Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Gjertrud Anna var altså min oldemor, så der har jeg ganske god oversikt. Nils Olaus var født 27. juni 1876 i Molde. Gjertrud Annas mann, Einar Nilsen Hagset, døde 11. mai 1884. Min farfar, som også fikk navnet Einar, ble født sju måneder senere, 15. desember 1884. Etter dette - jeg vet ikke når det skjedde - flyttet Gjertrud Anna og to av barna, Gjertine og Johan Andreas, til Trondheim, [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f01601&gardpostnr=7962&personpostnr=37260&merk=37260#ovre>Lenke og Lenke, mens Einar ble værende hos fosterforeldre i Molde (Bolsø),

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Tangen

Mange takk til Leif Erik for alle opplysningene. Oldebarnet til Eldri, som skal ha søskenbarntreff i sommer, var det som ønsket å finne ut hvor Oleana blei av,og jeg skulle bare hjelpe. Det hadde vært fint om jeg også kunne fortelle om innholdet i dødsattesten når du har mottatt den.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Jeg skal selvsagt gi informasjon om innholdet av dødsattesten, men det kan være den kommer for sent for søskenbarntreffet. Det tar, som sagt, noen uker før jeg går attesten. Kunne du, Ellen, sende meg kontaktadresse for Eldris oldebarn på epost? Min epostadresse er leiferik.nilsen@hjemme.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Leif Erik Nilsen

I dag kom dødsattesten for Anna Johnson Elmer, og dessverre ser det ikke ut til at dette er rett person. Hun er nemlig født 5. okt 1871. Da stemte datoen fra folketellingen i 1900, og da kan det være at faren Nels H. Nerbovig også er en annen enn Nils Halvorsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

På dødsattesten står for øvrig Nels H. Nerbovig som far, mens det ikke står noe navn på moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.