Gå til innhold
Arkivverket

[#60214] Jacob Olsen, Alstahaug, samt hjelp til tyding


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Kunne noen være behjelpelig med å tyde tredje avsnitt, tredje punkt: Hans Jacob. Da er særlig farens bosted interessant å få vite.LenkeSamtidig mottar jeg gjerne opplysninger om hvor i F.T. 1801 Alstahaug faren, Jacob Olsen, finnes, hvem hans foreldre var, og/eller når han giftet seg med Margrethe Martha Hansdatter, hvis noen allerede har dette nedskrevet. Takker så meget på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jacob Olsen Straaöe(?) og hustru Margrethe Martha Hansdatter barn Hans Jacob 8 Uger(?) Arent Stokka, Michel Markvold, Hans Husmo (muligvis en bror av Margrethe Martha), Ingeborg Stokka, Berith Anne (...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Jeg tror bostedet skal være Stokkasjøen.Det ligger i nærheten av der hvor dagens Sandnessjøen lufhavn (Stokka flyplass) ligger. Finner Jacob Olsen her i 1801- tellingen:LenkeKonen Else Eliassdatter må ha død ca. 1804, for da er skiftet for henne sluttet: ' Skifter for Alstahaug 1780 - 1810, s.57 Stockasøen / 1804 Else Eliasdatter, hovedperson. Jacob Olsen, ektefelle. Ole Jacobsen, 10, sønn. Christina Jacobsdatter, 13, datter.'I Innrullingsmanntallet for Alstahaug 1809, er Jacob Olesen, Husmann, 44 år og født på Brunsvig. (Brunsvik ligger i Herøy kommune, Nordland). Det er bemerket at han ' Har kundt et øye'.Jacob Olsen døde ca. 1814, finner da skiftet etter ham;' Skifter for Alstahaug 1811 - 1845, s. 62 Stokkasøen / 1814 Jacob Olsen, hovedperson. Margrethe Martha Hansdatter, ektefelle. Hans Jacobsen, 6, sønn. Christiana Jacobsdatter, 20, datter; tj. Nordbostad i Tjøtta.'Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Når det gjelder Margrethe Martha Hansdatter, så er det vel henne jeg finner i et skifte fra Husmo: ' Skifter for Alstahaug 1780 - 1810, s.23 Husmoe / 1793 Hans Baltsersen, hovedperson. Baltser Hansen, gift, sønn Lars Hansen, sønn Elen Hansdatter, 30, datter; tj. Glein. Hanna Hansdatter, 23, datter. Margrete Marta Hansdatter, datter; tj. Husmo.' Finner henne også i et skifte fra Lillegård; ' Skifter for Alstahaug 1780 - 1810, s.31 Lillegaarden / 1795 Elias Larsen, hovedperson. Marith Andersdatter, ektefelle. Elen Larsdatter, gift, søster; Christopher Absalonsen, Andvogen. Maren Larsdatter, død, søster. Eli Baltsersdatter, gift, barn av Maren; Jacob Olsen, Nordvigen. Gunille Baltsersdatter, gift, barn av Maren; Johannes Absalonsen, Andvogen. Aleth Baltsersdatter, 28, barn av Maren. Barbro Baltsersdatter, 23, barn av Maren; Tj. Husmoe. Giertrue Larsdatter, død, søster. Baltser Hansen, 40, barn av Giertrue. Eli Hansdatter, Barn av Giertrue; tj. Glein. Hanna Hansdatter, 20, barn av Giertrue; tj. Balzer Hansen, Huusmoe. Margrethe Hansdatter, 20, barn av Giertrue: Tj. Stephen Larsen, Huusmoe. Hans Larsen, død, bror; Etterlater seg 4 barn.' Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har noe videre her:Hans Baltzersen Husmo ble døpt Dom.cantate(15.05)1729 i Herøy kirke, og han var gift med Gjertrud Larsdatter som det var skifte på i 1790 i Husmo i Alstahaug. Barn:a)Baltzer født ca 1760, og gravlagt på Herøy kirkegård 3.p.trinit.1773.b)Elen Hansdatter døpt 26.p.trinit.1761c)Lars født 1764d)Halle Hansen døpt 3.søndag i advent(16.12)1764.e)Helena Hansdatter døpt 06.06.1766f)Hanna Hansdatter døpt Feria pentacostes(14.05) 1769 i Stamnes kirkeg)Margrethe Martha Hansdatter født 1771Siden det kun er farsiden til Margrethe Martha jeg har aner videre på så skriver jeg opp faren Hans Baltzersen som nr. 1 med aner dobbelt bakover.1)Hans Baltzersen døpt Dom.Cantate 1729(noen andre hevder han ble døpt 07.05.1730) Foreldre: 2)Baltzer Hansen Husmo født ca 1694. Trolovet i Alstahaug kirke dom 4.p.trinit(10.07)1718 med Helvig Nilsdatter Sørra, og de ble gift i Alstahaug kirke 16.10.1718. Det var skifte på Baltzer Hansen i 17323)Helvig Nilsdatter Sørra født ca 1678, og oppgitt å være 70 år da hun ble gravlagt på Sandnes kirkegård dom septugesima(11.02)1748. De fikk 3 barn sammen:a)Dorthea Baltzersdatter som var gift 1 med Nils Nilsen Mudvær, og gift 2 med en Hans som hun hadde datteren Gunhild Hansdatter med.Dorthea ble født i ca 1724.b)Nils Baltzersen født ca 1726, og 6 og 1/2 år ved farens skifte.c)Hans Baltzersen(se anenr. 1 her).Helvig Nilsdatter ble trolovet 2 i Sandnes kirke Dom.2.p.trinit(19.06)1735 med Ole Hansen Husmo, og de ble gift i samme kirke XVII p. trinit(02.10)1735. Jeg har ikke barn på disse. Besteforeldre:4)Hans Torstensen Husmo født ca 1651, og oppgitt å være 50 år ved manntallet 1701. Det var skifte på han i 1722 i Husmo i Alstahaug.5)Dorethe Baltxzersdatter som var gift med nr. 4. Barn:a)Doreth Hansdatter født ca 1685, og gravlagt på Sandnes kirkegård Fer.3.paascat(01.04)1755. Trolovet i Sandnes kirke V p.trinit(21.07)1715 i Sandnes kirke med Nils Pedersen Sørra, og de ble gift i samme kirke 17.p.trinit(13.10.1715. Nils levde fra 1691 til 1732, og disse er blant mine aner. Nils var oppsitter i Sørra i Alstahaug ved matrikkelen 1723. Han var lagrettemann på sommertinget for Alstahaug, Ranen og Nesne fjerdingers almue 07.07.1728. De fikk 7 barn, og blant annet sønnen Hans døpt 02.05.1728 som er en av mine forfedre.Doreth Hansdatter ble trolovet 2 med Gabriel Andersen Sørra Festo pentec Fer.1ma(24.05)1733 i Alstahaug kirke.b) Gunnil Hansdatter.c)Balther Hansen(se anenr. 2 her).6)Nils Hansen som det var skifte på i Sørra i Alstahaug i 1688.7)Berit Hallesdatter født ca 1660, og død etter 1716. Gift med nr. 6. Barn:a)Helvig Nilsdatter(se anenr. 3 her).b)Halle Nilsen Sørra født ca 1688, og han ble gravlagt på Sandnes kirkegård 3.tia pentec(09.06)1767. Det var skifte på han 14.08.1767, og der har jeg faktisk sett skiftet på mikrofilm(Skifteprotokoll for Helgeland 1766-73, side 379), på mikrofilm HF-1934. Skiftet er jo også med hos Svein Edvardsens skifter 1686-1780. Ved matrikkelen 1723 var han oppsitter i Sandnes i Alstahaug. Han ble valgt til lagrettemann for neste året på høsttinget for Alstahaug og Herøe fjerdingers almue den 21.10.1735. Skiftet etter Halle Nilsen i 1767 viser mye om hans søsken, halvsøsken og deres etterslekt.c)Ingeborg Nilsdatter Sørra som først var gift med Anders Nilsen Reines. De fikk 4 barn sammen. Hun var gift 2 med en som het Nils, og hadde sønnen Joen med han.Berit Hallesdatter ble gift 2 med Peder Pedersen Sørra som var født ca 1653, og i 1701 var han oppsitter i Sørra i Alstahaug. Det var skifte på han i Sørra i 1716. De fikk denne sønnen:a)Nils Pedersen Sørra født ca 1691. Nils med foreldre er blant mine aner(se også anenr.5a her, og Nils her er den samme som var gift med Doreth Hansdatter Husmo). Oldeforeldre: 8)Torsten Jensen Husmo født ca 1622 og død ca 1690. Gift med ukjent kone. Barn:a)Hans Torstensen Husmo(se anenr. 4 her).b)Jens Torstensen Husmo født ca 1660c)Ole Torstensen Husmo som var gift med Sara Pedersdatter Tippoldeforeldre:16)Jens Husmo født ca 1600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Riktig tidspunkt for dåpen av Hans Baltzersen Husmo var Dom.Cantate(07.05)1730, og han ble døpt i Sandnes kirke. Jeg har sjekket med innscannedet kirkebok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Heisann. Dette var da en overveldende mengde opplysninger. Det er bare å takke for det. - Men dere må nu ikke ta fra meg all moroa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Bare hyggelig å kunne være til hjelp, men du har jo enda mye igjen av moro du kan holde på med siden ikke alle grener er med her(jeg har jo blant annet ikke noe på kona til Hans Balthzersen Husmo som var Gjertrud Larsdatter). Nå kan jeg uansett ikke hjelpe mer på 3 uker, siden jeg ikke er i nærheten av pc-en igjen før 02.07.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.