Gå til innhold
Arkivverket

[#60221] søker opplysninger om Lars Olsen Myklebust f.ca.1774 Jølster S&F


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

Er det noen som har opplysninger om opphavet til Lars Olsen Myklebust f.ca. 1774 ? (alder tatt fra FT.1801)Han ble viet 10.11-1799 med Sønneve Olsdtr. Kjøsnes, datter av Ole Rasmusen Kjøsnes og Gjertrud Danielsdtr. Befring.De fikk 9 kjente barn, hvorav det bare er sønnen Lars jeg ikke har funnet dåpen til.Jeg fant flere forskjellige Myklebust garder i S&F, når jeg søkte på fylkesarkivet. Er det noen som vet hvilke område denne gården ligger i ?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei - det er nok Myklebust i Jølster som er den aktuelle garden. Opplysninger før 1800 finner du bl.a. i Joleik sin bok: Soga om Jølst.Et tips som kan være opphavet til Lars Olsen Myklebust: Ifølge Family Search er en Lars Olsen født 31.7.1774 i Jølster av foreldre Ole Bendixen og Anne Larsdatter.Foreldrene gifter seg her LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk Odd BredeJeg forsøkte også å søke etter han på Famely Search, men fikk ikke opp den dåpen du henviser til. Det må være noe jeg har gjort feil. Tusen takkmvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nok en Lars født i 1821, trolig 16/9-1821: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 6 (1790-1821), Kronologisk liste 1821, side 430-431. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11527&idx_id=11527&uid=ny&idx_side=-209>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Lars født 31/7 i 1774, foreldre Ole og Anne Møchlebust (venstre kolonne): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 4 (1749-1789), Kronologisk liste 1774, side 135. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11525&idx_id=11525&uid=ny&idx_side=-101>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk igjen KjellaugDen dåpen av Lars (6) i 1821 var ny for meg, så da er det minst 10 kjente bar etter Lars og Sønnøve.(7) Det var flott du fant den dåpen, da kan jeg vel være sikker på att det er rette foreldrene Odd Brede fant frem til for meg (2)mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det tror jeg.Da har jeg litt mer her dersom det jeg har funnet er riktig, de er nemlig og forfedre til en svoger av meg.Ole Bendixen Møchlebust, f. ca 1749, var sønn til Bendix Olsen Møchelbust og Maje Nilsdtr Nedrebø (jeg har Bendix gift to ganger, dette var han andre ekteskap)[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=joelstvi&gardpostnr=465&merk=465#ovre>LenkeFørste ekteskap med Lisbeth Olsdtr Kjøsnes: LenkeForeldra til Bendix Olsen f ca 1715 var Ole Nielsen Møchlebust og Marete Torgeirsdtr, gift i 1697: LenkeOle Nielsen var 40 år i 1701: LenkeJeg har notert fire barn for dette paret, kanhende det er flere.Ole ca 1697 gift i 1734 med Gertrud Simensdtr Strand:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Deretter ser jeg at jeg har to kandidater som foreldre til Maja Nilsdtr Nedrebø:1. Nils Jensen Nedrebø og Dorthe Hansdtr Kjøsnes (Egge) vigd i 1707: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=joelstvi&gardpostnr=84&merk=84#ovre>Lenke Har bare notert to døtre her, men det er sikkert flere.2. Nils Larsen Nedrebø og Ingeborg Nilsdtr Ålhus vigd i 1714:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk igjen KjellaugJeg skal få lagt inn alle opplysningene jeg har fått av deg, så skal jeg forsøke å finne ut om det kan være noen aktuelle skifter som kan hjelpe til med å finne ut av hvem som var hennes foreldre.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hun (Maja Nilsdtr Nedrebø) var ikke datter til Nils Jensen Nedrebø, jeg oppdaget at jeg hadde alle barna hans fra skifte.Kikket på FS for å se om det var barn til Nils Larsen og Ingeborg Nilsdtr og fant 9 stykker, men ingen Maja. De fikk en Marte i 1715 og en Malene i 1723. Kan Malene ha blitt Maja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk KjellaugJeg finner heller ingen Maja, med far Nils Nedrebø døpt som kan passe. Det ser ikke ut som det er registrert noe skifte etter Nils Larsen Nedrebø eller konen Ingeborg Nilsdtr. i det digitale skiftearkivet. Så den letingen får jeg overlate til proffene. Jeg er kjempefornøyd med att vi har klart å spore deler av denne grenen tilbake til før 1700, så dersom det ikke skulle dukke opp noe nytt lar jeg denne grenen ligge foreløpig. og igjen Tusen takk for hjelpenmvhRagnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk igjen KjellaugDu har tydligvis rett i att jeg ga opp for tidelig. Dette var jo kjempefine opplysninger.MvhRagnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da har jeg ca 6 generasjoner bakover for Nils Larson og også noen for Ingeborg.Det blir for mye å sette opp her, er du interessert så kan du ta kontakt: kellypetitalfrakrøllhotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk KjellaugJeg tar imot opplysningene med stor takk. Jeg har sendt deg en mail, så du får mail-adressen min.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fila er sendt - opp til flere ganger-:) Jeg fikk problemer med internetforbindelsen min. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk Kjellaugfilene er mottatt, her var det jo enormt mye nytt. Tusen takk.mvhRagnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.