Gå til innhold
Arkivverket

[#60228] Ingeborg Gunnarsdatter Saua f. ca. 1813, Sauda, Rogaland


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Denne Ingeborg fødte i 1834 datteren Ragnild Bjørnsdatter. Faren har jeg idnetifisert (såvidt jeg kan skjønne) til å være Bjedne/Bjørn Johannessen Juviken/Dyvik av Etne (Djuvikjo, Åkre i Skånevik u/Etne) f. 1802, d 1877. Moren er Ingeborg, datter til Gunnar Olsen og Ragnhild Danielsdatter osv.,men bygdeboken opplyser ikke noe mer om hvor hun ble av. Noen som kan hjelpe?Her ses Ragnhild Bjørnsdatters konfirmasjon i 1849, se nr. 32Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ja, det er riktig, jeg har ikke klart å finne ut hvor det blir av hennes mor Ingeborg Gundersdatter/ Gunnarsdatter.Forøvrig gifter Ragnhild seg igjen som enke i 1875, i Hetland, med Anfind Johan Eriksen Roaldsøy/ til Steinsøy.Hvor ble Ragnhilds mor av? Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Ser du skriv Etne bakom Djuvik i tidlegare Skånevik kommune. Djuvik høyrer i dag til Kvinnherad, ikkje Etne. Åkra sokn blei delt mellom Etne og Kvinnherad i 1965.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei Erling! Våre veier krysses igjen! Det eneste jeg visste om Ingeborg Gunnarsdatter Saua f 1813, er at hun blir gift med Tore Jonsen Vikjå. Men hvem han er, vet jeg ikke. For øvrig hadde jeg ikke datteren Ragnhild fra før, så dette var gode opplysninger! Vet noen hvem Tore Jonsen Vikjå er? Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei, Jonny. Vet du altså ikke når og hvor hun er gift med denne Tore, eller når og hvor hun døde? Barn i ekteskapet?Erling T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Nei, det er det som er problemet. Dette er opplyst i Sauda-boka, og altså ingen andre opplysninger. Vikjå er jo et ganske vanlig plassnavn både i Rogaland og Sunnhordland. Men kanskje noen kjenner igjen navnet? Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Tore Johansen Pedigree Female Event(s): Birth: 02 MAY 1814 Sauda, Rogaland, Norway Christening: Death: Burial: Parents: Father: Johannes Nielsen Family Mother: Eli MonsenHva med denne?Sjekk denne konfirmanten nr. 9 i 1829, Suldal/ Sauda, kan det være samme person? Vanskelig å lese, men men.... Synd set står Thor Johnsen, og at moren er Eli Monsdatter, at konfirmanten er f. mai 1814.....Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeDenne personen omtalt i innlegg 10 døpes her, Tore, sønn til Johanes og Eli Handeland, syns jeg det står. Kanskje et skudd i blinde?Ved ekteskap kalles jo faren Jahn, i bygdeboken for Jon etter det du opplyser.... Kanskje noen kan sjekke i en bygdrbok om denne familien på Handeland kan være et spor?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Som sagt er plassnavnet Vikjå/Vigen/Viken ganske vanlig. Den Tore som du nevner, bor fra 1832 til 1838 på Bratteteig i Røldal, blir gift 1834, kommer til Sauda i 1838 og bor diverse plasser her før familien reiser til Amerika i 1862. Det er ikke umulig at han er identisk med Tore Jonsen Vikjå, men kanskje ikke så sannsynlig. Jeg antar vi heller skal se utenfor Sauda. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Datteren Ragnhild ble jo gift i Hetlands 1. gang 27.03.1857 med Sven Johannessen, samt sammesteds 2. gang 01.07.1875 med Anfind Johan Eriksen Roaldsøy. Jeg finner en Ingeborg Gundersdatter, husmannskone, d. i Hetlands 14.07.1852, 39 år gammel, dvs født ca 1813. Kan det være vår Ingeborg Gundersdatter?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeBingoHer konfirmeres som nr. 16 Inger Dorthea f. 25.feb.1834, datter til husmann Thor Johnsen og Ingeborg Gundersdatter Østbø. Igjen har du satt meg på et spor som bidro til at jeg fant svaret, ser det ut til. Takk, Jonny!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeOg her blir Thor Jansen Goelhauen konfirmert som nr. 4 i Finnøy i 1830, så nå er alt på plass. Foreldre: Jan og Inger Goelhaug.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.