Gå til innhold
Arkivverket

[#60238] Gamlen


Gjest Anne Franck Paasche
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Franck Paasche

Jeg soeker opplysninger om slekten Gamlen. Medlemmer av slekten her i USA mener at slekten kan komme fra Norge. Den eneste jeg finner er en Josefine Gamlen i FT 1900, f. 1870 i Haram. Saa langt har jeg ikke funnet hennes daap i kirkeboekene. Jeg har imidlertid sett stedsnavnene Gamlem og Gamlemshaug i Haram. Kan dette vaere av betydning? Er det noen som kan sette meg paa sporet av noe?Jeg kjenner til Gamlen baade i England og Australia.Med vennlig hilsen Anne Franck Paasche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Franck Paasche

Takker saa mye for informasjonen. Det kan virke som om Gamlem og Gamlen ble brukt noe om hverandre, enten pga. skrivefeil eller andre grunner. Ved soek paa Gamlem, dukker det opp veldig mange navn. Og mange gaarder. Interessant. Takk igjen. Hvis noen vet noe mer om en eventuell utvandring til England, muligens paa 1700-tallet, hoerer jeg gjerne mer om det.Med vennlig hilsen Anne Franck Paasche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiArbeidet med bygdebøkene for Haram har akkurat startet. Det vil nok gå muligens noen år før de kommer i trykken, er ikke helt sikker på når det er planlagt utgivelse. Dette er et av de største prestegjelden her på Sunnmøre i Møre og Romsdal og er ganske vidstrakt. Vil nok ta en god stund bare å innhente all nødvendig informasjon. Men det kan nok dukke opp mye interreseant for oss som har slekt i dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Vil også påpeke at det her historisk er viktig å skille mellom dagens Haram Kommune og tidligere geistlige og administrative grenser. Gamlem var en del av Borgund og hadde matrikkelnr 176 i Borgund (1950). Og som det går frem av linken til Anne Bjørlo Fiskå ovenfor så var vi her tidligere i Borgund Prestegjeld. Gamlem hører i dag til Hamnsund sokn med Hamnsund Kirke. 'Sogelaget for Hamnsund Sokn' med adresse finnes i søkemotorene. Laget ser ut til å ha vært/er aktivt med blant anna å gi ut sogeskrift i en årrekke, og kan sikkert ha interessante opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henrik Andreas Eddie

Begge navn finnes idag i begge land - bl.a. er det hjemmeside for en Gamlen slekt:'Gamlen Web Site - My Heritage'. Gamlem navnet har sin opprinnelse på Haram og fjerne slektninger med navnet reiste fra Gamlem på Haram til Seattle - hvor etterslekt finnes idag. Har ingen kontakt der, men noen opplysninger. Hilsen Henrik A. Eddie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Det kan kanskje stå noe om gården Gamlem i bygdeboka Borgund og Giske. Se info om bøkene her Lenke og der står også en kar med mail-adresse som kan kontaktes for oppslag. Trolig står gården nevnt i bind IV uten at jeg er sikker på det.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Franck Paasche

Jeg takker saa mye for nyttig informasjon som jeg vil formidle videre her i USA. Det er alle tiders.Hilsen Anne Franck Paasche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.