Gå til innhold
Arkivverket

[#60240] Hvor ble Ingebrigt Kjeldsen født?


Gjest Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

Ingebrigt Kjeldsen hadde et uekte barn i Brønnøy i 1861. Han var ungkar. I 1865 var han i Vevelstad (Tjøtta) Nordland oppgitt aa vaere 37 aar f. Overhalla NT. Jeg kan ikke finne daapen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. FS så ble en Engebret Kjeldsen f/d. 3/4-12/5 1833 Harran, Grong NT. Foreldre Kjeld Christiansen og Elen Engebretsdt. Foreldrene i 1865 LenkeDet ble også født 1 i Hedmark i 1833.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei Margaret. Har noen opplysninger når det gjeder familien til Ingebrigt Kjeldsen. Det er på min mors side, hun var fra Grong, og er i slekt med Ingebrigt Kjeldsen. Kjenner ikke til hans uekte barn i Brønnøy.Forendre til Ingebrigt var Kjell Christiansen og Elen Ingebrugtsdatter. De ble gift 20.10.1830. De flytter sommeren 1842 til Bindal. De har da med seg 4 barn.Christian 13 år,Ingebrigt 11 år, Anna Birgitte 9 år og Svend 6 år. De bodde en tid på Garbostad i Åbjøra, men kommer senere til Knutåsen i Garvik. Mulig du har dette fra før, men sender det videre til deg.Har også noe mer på denne siden hvis det skulle være av interesse. Mvh.Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Hei Britt! Ja jeg er interessert! Vet du hva ble av Ingebrigt etter 1865? Interessant at de var i Bindal ei tid! Jeg er interessert bare i Ingebrigt og foreldrene fordi dette er for bygdeboka for Brønnøy. Hva var aarene foreldra var i Bindal? Mer seinere - maa kjøre til Iowa for dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei igjen Margaret !Jeg skal til Oslo i morgen, men skal svare deg så fort jeg er tilbake. God tur til Iowa. Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Familien Kjell Christiansen og Elen Ingebrugtsdatter flyttet fra Åsmulen i Harran, Grong til fjellgården Granbostad i Bindal våren 1844. Broren til Kjell, Svend var da bruker av Åbjøra i Bindal.Familien flyttet til Aasen i Gravvik, Leka. Attest av 5.april 1847. Ved sønnen, Edvard Christian sin dåp i 1847 var Kjeld oppført som husmann i kirkrboka. Edvard reiste til USA i 1866.Kjeld var født på Kjeldmoen ved Tunnsjøelva omkring årsskiftet 105-1806. Døpt i Gløshaugen kirke (Grong, Denne kirka står ennå og er i årlig bruk. Et av de eldste kirkestedene i Namdalen (min kommentar)) 1.søndag etter Hellig-3-kongers dag i 1806Ingebrigt var mulig at han reiste også til statene (ikke funnet i noen utflyttingsliste). Han haddde 8 søsken. Alle opplysninger fra Nærøy Bygdebok nr VI side 551.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

At Ingebrigt har oppgitt Overhalla som fødested er også riktig. Harran og Grong var en del av Overhalla. Er Ingebrigt funnet senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei Margaret.Kjempefint at du Morten også hjelper Margaret.Jeg har nå lest endel igjen over Åsmul-slekta som jeg har som slektsbok, samlet av Ola Skarland. Der fant jeg på side 349 Ingebrigt, håper da at dette er riktig peson som Margaret leter etter. Håper da at du Morten kan hjelpe oss og se etter at dette er rett person.Det står Sofie Olsdtr.Aune F.20.01.1840,hjemmedøpt, gift med gårdbruker og ENKEMANN Ingebrigt Olsen Kjelmo. F.12.05.1833 (men det er sikker dåps dato). Foreldre: Kjell Kristiansen Grøndal og hustru Elen Ingebrigtsdatter. I 1881 solgte Ingebrigt gården kjelmo ( Dette tror jeg var på Namsskogen som hans bestefar Kield hadde) til Collet og kjøpte en gård Gifstad på SNÅSA og flytet dit. Sofie og Ingebrigt hadde sønnen Jakop Ingebritsen, som overtok farsgården Gifstad, gift med Maren Pedersdatter Eidem fra Selbu.Kan du være så snill og sjekke ut dette Morten ? Jeg bor litt langt unna.Så hvis dette er riktig Ingebrigt, er det jo mulig at det kan være tidligere barn hos Ingebrigt.Svend Christiansen som er Ingebrigt`s bror er min tip tipp oldefar.Har også endel om familien til Ingebrigt om det skulle være av interesse Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Fra Snåsaboka bind IV av Gunnar Skavlan, under Gifstad nordre, bnr. 2, side 382:*1883. Ingebrigt Olsen Kjelmoen frå Namsskogan og andre kona, Sofie Olsd.*1907. Jacob Ingebrigtsen. G m Maren Pedersdatter Eidem frå Selbu. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Dåpen til Ingebrigt/Engebret i Harran i Grong 1833: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Harran i Grong, Ministerialbok nr. 758A01 /3 (1821-1841), Fødte og døpte 1832-1834, side 64. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17077&idx_id=17077&uid=ny&idx_side=-16>LenkeJostein Mediaa: Døypte i Harran sokn i Grong prestegjeld 1821-1841, Digitalpensjonatet, Digitalarkivet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Fra heftet utflyttede fra grong, harran, høylandet namskogan og røyrvik (utgitt av grong historielag i 1987)Sommeren 1842 - Inderst Kjeld Christensen Aasmulen, 39 år, døbt i Harran 12/1 1806. Hans huustru Elen Ingebrigtsdatter, 37 år, døbt ibidem 19/7 1807, ægteviet 24/10 1830 i Harran. Deres Børn: Christian, født 13/1/1831, 13 år. Engebret, født 3/4 1833, 11 år. Anna Bergitte, født 22/9 1835, 9 år. Svend, født 23/2 1838, 6 år. Bindalen hvorhen de droge 1842Fra NB VI side 551: Foreldra til Kjeld var Christian Kjeldsen Lysberg født i Overhalla og hustru Bereth Svendsdatter Aamulen f. 1777 i Harran. Foreldra til Elen: Ingebrigt Svendsen Aasmulen f. 1757 på Eldstad i Harran og hustru Anne Larsdatter f. 1765 i HarranTil Randi - Ingebrigt OLSEN Kjelmoen - burde vel ha vært Kjeldsen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Giftemål til Ingebrigt og Sofie i 1869, Trones i Grong: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Trones i Grong, Ministerialbok nr. 762A02 /2 (1833-1879), Ekteviede 1867-1870, side 301. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16995&idx_id=16995&uid=ny&idx_side=-86>LenkeJostein Mediaa: Vigde i Trones sokn i Grong prestegjeld 1835-1879:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei Morten!Jeg har ikke noe svar på hvorfor det står Kjelmoen og ikke Kjeldsen i Snåsaboka. Det burde vel som du stiller spørsmålstegn ved, være Kjeldsen siden Ingebrigts far het Kjeld.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er konfirmasjonen til Karen Julie Ingebrigtsdatter Gifstad f. 1876. Kjeldmoen, Harran (Grong) med foreldre gmd. Ingebrigt Olsen Gifstad og Sofie Olsdatter: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Snåsa, Ministerialbok nr. 749A08 (1887-1903), Konfirmerte 1891, side 111. Permanent sidelenke: LenkeSe familien i ft. 1900 for Snåsa.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Det er noe jeg ikke får til å stemme i Britt Ringstads innlegg 10, i forhold til det som står i Snåsaboka og Mortens spørsmål i innlegg 14 og om Ingebrigts alder ved giftemål i innlegg 17:'Det står Sofie Olsdtr.Aune F.20.01.1840,hjemmedøpt, gift med gårdbruker og ENKEMANN Ingebrigt Olsen Kjelmo. F.12.05.1833 (men det er sikker dåps dato). Foreldre: Kjell Kristiansen Grøndal og hustru Elen Ingebrigtsdatter. I 1881 solgte Ingebrigt gården kjelmo'I Britts sitat fra slektsboka om Åsmulslekta samlet av Ola Skarland, har enkemand Ingebrigt Olsen Kjelmo som far Kjell Kristiansen Grøndal. Hvis det er riktig, så skulle det stått enkemand Ingebrigt Kjeldsen Kjelmo.Utfra ft. 1900 og vielse til enkemand Ingebrigt og Sofie i Harran og konfirmasjon til deres datter Karen Julie, kan da Ingebrigt i Snåsa være den Ingebrigt Margaret spør om i innlegg 1 ??Så her er vel også svaret på Mortens spørsmål om hvorfor det ikke står Kjeldsen i Snåsaboka?Bra du er oppmerksom, Morten.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Jeg tar med dåpen til Karen Julie i 1876: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Trones i Grong, Ministerialbok nr. 762A02 /2 (1833-1879), Fødte og døpte 1877, side 268. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16995&idx_id=16995&uid=ny&idx_side=-68>LenkeHer er faren Ingebrigts fødselsår oppgitt til 1823, morens til 1842.På FS finnes Ingebrigt f. 22. aug. 1823 med foreldre Ole Svendsen og Marit Jensdatter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei igjen Randi og Morten.Kjempefin jobb Dere har gjort.Har Dere mulighet for å sjekke kirkeboka når Sofie og Ingebrigt giftet seg ?Der sto det jo ofte navnet på fedrene til de som giftet seg. Det kan jo da være viktig, for om denne Ingebrigt er den riktige personen Margaret leter etter.Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Om Ingebrigts uekte barn: f. 1861 Emilie Bugge Ingebrigtsdtr. f. 1861 d. 1887. Emilie giftet seg 1881 med Hartvig Angel Johansen Toft. Bosted Sylteren Brønnøy. 3 barn og et dødf. barn. Mor til Emilie var Elen Kristiansdtr. Skill Brø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei Margaret !Ja jeg håper at dette er riktig mann.Håper nå at enten Randi eller Morten kan sjekke ut dette når de ble gift.Med vennlig hilsen Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.