Gå til innhold
Arkivverket

[#60243] Kirkebøker for Haugesund by, samt noen spørsmål


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Haugesund ble skilt ut fra Torvastad og gjort til ladested i 1854, og fikk deretter status som kjøpstad i 1866. Merkelig er det da at jeg bare kan finne kirkebøker for Haugesund fra rundt 1875.Jeg mottar gjerne en oppklaring og råd om hvor man skal lete.Personene som det gjelder, er Endre Endresen og hans kone Helena som finnes i F.T. 1875 Haugesund: LenkeJeg kjenner til Endre Endresens opphav, men Helena Endresen kan jeg lite finne ut om før jeg finner ekteskapsinngåelsen og således pikenavnet.Jeg har forsøkt å finne dem i F.T. 1900, men de synes å være gått fra hverandre eller blitt skilt ad. Da ville trolig Helena ha gått tilbake til sitt opprinnelige navn eller - hvis hun ble gift på ny - antatt sin ektemanns.Det står at Endre Endresen var «Sømand». Finnes der skipslister hvor man kan finne sjømenn og -reisende (fra Haugesund)? Ble der foretatt folketelling på skipene i Norge og på norske skip utenlands?Jeg har også forsøkt å finne deres dødsfall, i forskjellige kirkebøker og databaser, men av de ovenstående grunner er dette svært vanskelig.Og til slutt: Finnes der et nettsted eller bøker hvor kan man konvertere gamle gatenavn til nye? «1ste Tvergade og 2de Langgades nedre side 62» har trolig et annet navn i dag.Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Det står i 1875 tellingen at hun er fra Sand/Sauda, her fant jeg dem da også gift i 1874, som nr. 6 det året, 26. mai 1874, hun pige Helene Osmundsdatter Ruvold f. 20.07.1851, datter til Osmund Tollefsen, maen er ungk./ søfarende Endre Endresen Alna (?) f. 03.12.1843, sønn til Endre Torstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Garveren Colben Gundersen som var huseier på nevnte adresse hadde garveri på hjørnet av Tuhauggt og Haraldsgt.Om han også bodde der er usikkert men 2 langgate er nok Haraldsgt. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer er Helene døpt, som nr. 50 i 1851 i Sand/ Sauda, datter til Aasmund Thollefsen og Kari Helliksdatter (?) Risvold.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer blir Enok Hilmar Alne konf. i Haugesund som nr. 17 i 1899, og korset etter faren sømand Endre Endresens navn indikerer vel at han er død ved sønnens konfirmasjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Endre Endreson Alne døde 23.5.1890 i Haugesund og ble gravl.30.5 Bosted var Sørhaug. Helene Alne Knutsen døde 5.10.1926 og ble gravlagt 12.10.1926. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Elisa Mathilde ble født 27.3.1876 og det ser ut som det blir født en til med samme navn 21.10.... her mangler årstallet. Datteren Kaja ble født 10.10.1878 i Haugesund. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Den første Elisa Mathilde døde 30.11.1879 og den neste ble født 21.10.1886 og døde 31.5.1891, gr. l 6.6.1891. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer blir Helene gift 3. okt. 1895 i Haugesund med mann nr. 2, enkemann Nils Knudsen, skipperborger i Haugesund osv. Hun er kalt Helene Alme (?), og her oppgis også dødsdato til begges tidligere ektefeller t.h., m.m.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Enok Hilmar Alne f.1884, død 1968 ble gift med Jorine Skjæveland f.1885, død 1969. De ligger begravet på Nordre Hauge kirkegård i Haugesund i samme grav som Endre og Helene. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Takk for alle tilbakemeldinger. Da har jeg et godt utgangspunkt for videre leting, selv om det er på fremmede egner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Du har allerede fått svar, men jeg føyer til at det er forskjell på opprettelsen av Haugesund som ladested/kjøpstad (1854/1866) og opprettelsen av Haugesund som prestegjeld (1879) - se Lenke. Verdslig inndeling (kommuner) og geistlig inndeling (prestegjeld) er ikke alltid (og har ikke alltid vært) sammenfallende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er et gammelt bilde av huset Endre Alne bygget. Det er hjørnehuset til venstre - Sørhauggt.176. Svigersønnen Anton Heggen overtok det og siden var enka Kaia Heggen eier. Huset er nå revet. Sønnen Enok bodde i Skåregt.179 og det var i familiens eie til 1980. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete5031.176.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Anton Wilhelm Heggen ble gravlagt 26.4.1940 (66år gammel) og Kaia Heggen 28.12.1956 (78 år gammel) Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Anton Wilhelm Heggen ble gravlagt 26.4.1940 (66år gammel) og Kaia Heggen 28.12.1956 (78 år gammel) Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Barn til Anton og Kaia var: Nelly f.22.5.1901, død 7.8.1977, Peder f.22.9.1906, død 26.12.1983 og Karla f.28.1.1905, død 2.7.1989. Disse tre bodde i Sørhauggt.176 i 1961.Om de var gifte vet jeg ikke. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Andre barn til Kaia og Anton var: Endre Hilmar f.15.7.1903,død 1.2.1920 og Anton Wilhelm f.28.3.1910,død 15.10.1911. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest André Martinsen

Jeg har en forespørsel til brukerne, fortrinnsvis til brukere fra Haugesund og omland:Jeg skulle gjerne ha kommet i kontakt med etterkommere av Endre Endresen. Jeg tok innledningsvis en rask titt i telefonkatalogen, men fikk forferdelig mange tilslag. Jeg synes det er utilbørlig å begynne med en ringerunde.Mitt håp er derfor at noen kjenner etterkommere av E. E. og kan sette meg i kontakt med dem (eller dem i kontakt med meg) eller fortelle meg hvordan det kan være mulig å finne frem til disse. Mannlige etterkommere bærer navnet Alne.Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.