Gå til innhold
Arkivverket

[#60247] Sikring av private slektsdatabaser på Internet for bruk i framtiden.


Gjest Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels Hegge

Debatter siste dagene på Brukerforumet tar opp spørsmålet om et nasjonalt nettsted og lagring av sine egne sider i 'evig tid'. Jeg vil med dette forsøke å summere litt av debatten om et nasjonalt nettsted og innlede til en debatt om hvordan private sider kan sikres for brukere i framtiden. Som eksempel tar jeg følgende sider som jeg vet er populære og som jeg personlig har brukt en god del: [url="http://nermo.org/>http://nermo.org/, http://Eidskogslekt.no, Frodes slektsider http://www.slekt.net/,http://www.wangensteen.net/ og selvfølgelig også Ellefsens danske side http://nose.dk/. Samtlige av disse har forskjellig format og innehold, ingen bortsatt fra Eidskogslekt har no adresse. Jeg ser på andre private hjemmeside att disse (unntatt Wangensteens som er ganske ny) ofte benyttes som kilder for slektsdata og burde derfor sikres for framtiden.De muligheter som vi idag har og som brukes for å sikre slektsdata i Norge er Digitalarkivets 'pensjonat' og DIStreff. I tillegg kan man også sende data til Familysearch (mormonene) og en del andre private databaser, fremst i USA. Jeg har sett at Nermo har benyttet seg av både DIStreff og Familisearch, men vet ikke om hele hans database ligger der. Nasjonalbiblioteket tar også en årlig backup av norske sider, men da denne ikke er tenkt være tilgjengelig på Internet faller den bort for sikring for BRUK for framtiden for den store almenhet. Wiki-løsninger framholdes av en del som framtiden, men av andre vises det til at denne form ikke er anpasset for å ta de store mengder data og i de forskjellige format som finnes på de private databaser jeg har som eksempel her. Jeg er ikke imot Wiki-løsninger, men innser at de har andre muligheter og kan løse andre oppgaver.Som en parentes kan jeg nevne for de som ikke vet det at DIS Sverige har en tjeneste de kaller DIS arkiv der man kan få lagret sine data og med mulighet at donere data for forskning i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

NielsEt intereressant og nyttig tema.Nå er det desverrre slik at om jeg skulle falle fra, så gjør hjemmesiden min det samme, selv om det i utgangspunktet ikke blir noe stort tap, så har jeg ikke funnet en løsning som kan forhindre dette.Jeg leier en sever på årsbasis, og selv om vi ikke snakker om store summmer, så vil selvfølgelig hjemmesiden forsvinne sammen med meg.Jeg tror ikke at det finnes leverandører som i dag kan garantere at mitt arbeid vil være tilgjengelig i all framtid, kanskje bortsett fra NLIs wiki-prosjekt. Jeg vet ikke. Og at DIS og NSF bør komme på banen nå, er det vel ikke bare jeg som mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

* Det kan da ikke bli så ille at jeg og familien faller fra samtidig. Selvfølgelig kan det skje, men det blir i så fall et hypotetisk problem.* Familiens nettside blir jo værende så lenge en av oss lever. Dessuten så ligger den også på våre lokale disker. Om Telenor mot formodning skal gå konkurs så kan jeg plassere den et annet sted.* Slektsdatabasen legger jeg inntil videre på Wikitree. Får vi en norsk/skandinavisk variant, flytter jeg det over dit.FS og Dis-Treff vil jeg ikke benytte. På Wikitree kan jeg lage lenker til de skannede kirkebøkene, evt til andre primærkilder. Personer i anetavlen som er omtalt på andre Wiki-sider kan jeg lage lenke til, slik jeg har gjort med min morfar.* De personene (private nettsider) som nevnes i (1) finner vel selv ut hvordan de best kan sikre sine produkter for ettertiden. Dette har helt sikkert Per Nermo m fl tenkt gjennom.* Annet jeg har produsert; avskrifter, artikler, kronikker, forøsker jeg etterhvert å plassere på Wiki-baserte steder. Det som går inn under lokalhistorie vil jeg prøve å få plassert der.* Men, jeg ser frem til at vi kan få etablert en nasjonal eller skandinavisk slektswiki, og jeg mener at DIS og NSF bør drive den.Eks. Svein Trædal (1956-2001) sitt slektsarbeid ivaretas i dag av andre: http://home.online.no/~kgroenha/slekt.htmMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Arnfrid,Som jeg har sagt tidligere så får en selv bestemme hva som skall gjøres med data en selv har samlet. Det vil imidlertid være synd om det som nå ligger på Internet forsvinner bare fordi det ikke er et bra alternativ for videre drift. Se Lars Oves kommentar om vad som skjer med hans siderEns egne lokale disker, CD backup og annet kan også forsvinne eller bli ødelagt. For dette gir tilbudet på DIS Sverige en bra løsning.Til de forskjellige Wiki alternativene har vist seg være holdbare og brukbare, vil jeg gjerne se noe annet alternativ til sikring. Man får også tenke på at Wiki-sidene bare lever så lenge noen har lyst og finansiering til å holde de i gang.Jeg er også enig med deg at Dis-treff ikke er et alternativ jeg tror mer på en egen server/web-hotell.Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kanskje Ancestry kan være et alternativ til Wikitree; men det er en betalingstjeneste Lenke vet ikke om dere kommer inn eller om man må ha abbonement for å lese dette eksempelet med mine foreldre.Ancestry vil nok vare evig, vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men det ser ikke ut for at man kan lenke til primærkilder i Norge sånn uten videre, kun Ancestrys egne kilder.Nå man holder skrivemerket over navnene får man opp flere opplysninger som Tittel, fødsels- og dødsdata. Treet kan utvides, jeg tror uten begrensninger.Bladene man ser på farmor og morfar betyr at der finnes personer i Ancestrys databaser med samme etternavn.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Hentet fra siden til Distreff:'DIStreff-tjenesten er et slektsmatchingssystem hvor du vil finne hvilke slektsforskere som arbeider med dine slekter eller personer du lurer på hvem er.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Jeg tar det jo da som en selvfølge at dere som ønsker at DIS og/eller NSF skal ta ansvar for slike prosjekter, er medlemmer i foreningene og på den måten støtter opp under det økonomiske fundament som helt klart må ligge i bunnen for at en slik form for databevaring skal ivaretas av foreninger som er helt uten offentlig støtte.Om det i tillegg er slik at tjenesten(e) forventes å være gratis for brukerne, vil det være håpløst å klare slike løft uten støtte fra en stor medlemsmasse som sikrer inntektene til foreningene på permanent basis.Sånn som jeg ser det nærmest en kronerulling fra det genealogiske miljøet og en frivillig innsats fra så mange som mulig. Uten slike forutsetninger vil det ikke en gang være noe poeng å tenke i retning av foreningsbasert sikring av slektsdata på lang sikt.At så mange slektsrelaterte tjenester er gratis, skal vi være glad for. Og vi ligger antakelig godt an med gratistjenester i dette landet i forhold til resten av verden. Vi skal være takknemlige for den store innsatsen mange har gjort både offentlig og privat for å spre kilder og slektsdata til publikum helt gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

(7) Arnfrid, for min del vil jeg holde en knapp på en norsk løsning.(8) Otto, jeg tror de fleste er enige med deg, Distreff er ikke utviklet for sikring av data, men det sørgelige er at det er idag den eneste måte å gjøre en GEDCOM fil allment (med begrensninger) tilgjengelig der etterlatte ikke vil forsette å bearbeide data.For min del har jeg ingen sterk oppfatning om hvem som skall stå for server kapasitet. Men generelt synes jeg det bør være en ikke kommersiell løsning. Foreninger, Nasjonalbiblioteket eller Digitalarkivet det er ikke det viktige, det viktige er at det blir gjort og gjort av noen som kan gjøre det i 'evig tid'. Ingen har en løsning idag, så det må vokse fram ett behov som noen vil tilfredsstille. Med den farten denne debatten har så vokser kravet like langsomt som i haven i tørka. Så er det ikke noen flere på grasrotnivå som vil ha en ny sikrere løsning, så fortsetter vi som før og håper på det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.