Gå til innhold
Arkivverket

[#60250] Dette var fine greier.


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Har vært inne på ett par bøker for Bergen idag.Dette med 75 pst forstørrelse var bra greier. Hvorfor ikke benytte det på kirkebøkene og ?? Oppdaget at systemet idag var ustabilt. Prøvde først å bla fremover, men det var ikke så bra. Begyndte på nytt og begyndte på side 25, og bladet tilbake. Det virket kjempefint. Har og lastet ned sider jeg har bruk for. Kjempefint. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Terje. Takk for tilbakemelding. Bare et lite spørsmål. Hvilken web leser bruker du?Grunnen til spørsmålet er at jeg har en tidligere rapport på noe av det samme, da med Internett Explorer, mens det virket bra med Firefox. Årsaken kan være noe i websidens struktur som tolkes forskjellig av disse to nettleserne. Skulle det være noen sammenheng her, har jeg noe å forfølge.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Bent. Jeg benytter Internett Explorer. Her nettopp testet igjen. Jeg tar opp en pantebok for Bergen og begynder blading forfra. Får opp side 1, men neste side blir da tilbake til start. Tar så opp boken igjen og går til siste side. Den kommer opp, og jeg kan blade hele boken 'baklengs'. Det samme skjer om jeg, istedet for siste side tar opp side 20 og går 'baklengs' derfra til side 1. Det virker. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Terje. Jeg klarer ikke å gjennskape feilen med IE 6. Kan du prøve igjen og se om det er bedre (Mange andre feilrettinger kan ha påvirket). Hvis ikke ville det være fint med en beskrivelse av veien du går inn og hvilken bok det er.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

| og kommer til slutten av boken,(forresten ikke så dumt. der fant jeg navneregister med henv til side i boken)så kan jeg blade meg tilbake med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Prøver igjen.Jeg kan ikke blade fremover en og en side.Men bakover med alle muligheter 1 -5-20 eller 50 sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Det er tydeligvis flere tegn som gjør at meldingene her ikke kommer frem i sin helhet, slik at det som står foran tegnet blir borte. Ett av disse tegnene er større-enn-tegnet. Etter hva du sier gjelder det kanskje også Loddrett-strek. Og det er jo litt dumt når man skal beskrive feil.Jeg har hatt det samme problemet som deg med at når man sto på første side, førte klikk på 'neste' til at man kom tilbake til startsiden. Men det problemet er blitt borte nå. Da dette oppsto var det også kommet et ekstra større-enn tegn foran neste-boksen som man skulle klikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Kari. Takk for tilbakemelding. Ja det var litt frustrerende å se at meldingene mine ble forkortet ned til siste avsnitt.Jeg var nettopp inne i pantebok for Bergen 1680, men det var det samme som før. En side frem, tilbake til start. Finner panteboken igjen og tar pil til siste side og blar meg baklengs i boken. Det fungerer. Men skal ikke være slik. mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Terje. Dette er litt underlig. Jeg klarer ikke å gjennskape feilen du beskriver. For meg virker det riktig (Firefox). Det gir meg en liten mistanke om at det har vært en slik feil i systemet, som nå er borte. Av og til vil enkelte nettlesere ta vare på sider i et eget cache system (mellomlagrede filer) og nærmest låse seg på disse. Kunne du prøve å slette alle midlertidige lagrede filer på din netteleser. Det skal være et valg på en eller annen meny. Jeg har ikke IE hjemme, bare på jobb, så jeg klarer ikke å gi deg en nøyaktig beskrivelse på hvor det er. Det er i alle fall verdt et forsøk. Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Har slettet gamle filer på PC som du sa. Og testet på nytt. Samme resultat.Jeg henter i Test skannede tinglysningsdok opp Pantebok. Bergen.1680 til 1684. Pantebok kommer opp som viser at det er side 1 av 286. Prøver å bla videre med større enn. Da kommer det opp Etterspurte kirkebokside er ikke tilgjengelig o s v. Går så tilbake til side 1.Prøver så med strek større enn.Får så opp bilde 2 av. Prøver å gå videre med samme strek større enn og går da tilbake til utgangspunktet. Prøver så med strek større enn endestrek (kolon?). Går da til side 286. Da kan jeg blade meg side for side eller hoppe 5-20-50 sider bakover mot begyndelsen. For meg går det greit men det er vel ikke slik det skal være. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Knappen du kaller 'større enn' er vel den som vises mellom tekstfeltet som viser sidetallet og knappen 'strek større enn'. Større enn knappen er ikke ment for blaing, den er ment brukt etter at du har skrevet inn et sidetall i tekstfeltet for så å gå til den siden. Knappen vises ikke her nå fordi den bare vises hvis systemet finner ut at du ikke har Javascript 'slått på' i browseren.Det er kanskje uheldig å plassere en 'større enn knapp' her, kanskje burde den hete 'Vis'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Jaaaa. Når får jeg gjenskapt feilen. Det er som du sier når javascript ikke er i bruk, så kommer større enn tegnet rett til høyre for sidenummerfeltet. Det er ikke en kanpp for neste side som ser slik ut '---størreenn'. Nå forstår jeg problemet, og da skal det la seg løse.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Der lærte jeg noe nytt. Hvis jeg vet sidenr kan jeg altså slå det direkte. For Bergens pantebøker er det alfabetisk register bar i boken med henvisning til side. Jeg noterer meg de sidene jeg vil se og blar så opp siden og kopierer. Kjempefint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Til Geir i innlegg 19. Jo, men det krever et aktivt valg først. Så dersom man sparer linken til den siden som viser det første bildet, vil ikke opsjone js=j være med. Normalt er den bevart som en sesjonsvariabel. Derimot om man kommer direkte inn, vil ikke den bli satt før en gjør et valg som aktiverer javascript.Jeg må vel finne på en enda smartere måte å gjøre dette på.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Nå har jeg lagt inn tvungen sjekk av om javascript er aktivert. Det skal bety at ekstraknappene som vises når javascript er deaktivert, ikke skal vises i det hele tatt med nettlesere hvor javascript er aktivert. Stemmer det med hva dere erfarer?Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.