Gå til innhold
Arkivverket

[#60252] var Ole Rasmusen Kjøsnes f.1741 Navnløs Jølster S&F gift to ganger?


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

Ole Rasmusen Kjøsnes ble viet med Gjertrud Danielsdtr. Befring i 1776.i skiftene etter Ole og Gjertrud blir det nevt forskjellige barn.Lenkei skifte etter Gjertrud, som dør først nevnes: enkemann Ole Rasmussen og barna Daniel, 9, Synneve, 7 og Marte, 3i skifte etter Ole nevnes barna: Anders Olsen, Daniel Olsen, Anne Olsdatter, g.m. Tollef T. Bolset, Synneve Olsdatter, g.m. Lars Olsen Myklebust, og Marte Olsdatter, 20 år.Dersom Gjertrud hadde vært mor til Anders og Anne ville vel disse vært nevnt i skifte etter henne også?Har jeg blandet to familier, eller var han gift to ganger?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan det være at Ole Rasmussen gifta seg til Kjøsnes med en første kone?: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=joelstvi&gardpostnr=762&merk=762#ovre>Lenke Ingeborg Rasmusdtr Kjøsnes og Ole Rasmussen Aamot i 1766.Men så har vi og Ole Rasmussen Navnløs og Johanne Johansdtr Heggeim i 1773:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk KjellaugBeklager, jeg har tydligvis klart å skrive feil på vielsen selv om jeg hadde den foran meg når jeg laget innlegget.Jeg har også forsøk å lete etter en tideligere vielse, men i ukjent tereng er det ikke lett å vite hvor man skal lete.Jeg tror også de to barna er fra ett tidligere ekteskap.Dersom det er skifte til rette paret jeg har spurt om i arkivforum så er jo også det nesten en bekreftelse på to ekteskap.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det tror jeg og.Det står ingenting i kirkboka heller: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 4 (1749-1789), Kronologisk liste 1777, side 148. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11525&idx_id=11525&uid=ny&idx_side=-114>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk KjellaugJeg skal legge det inn i arkivforumet og spørre om hva som står der.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her fant jeg dåpen til Anders, nederst på høgre side: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 4 (1749-1789), Kronologisk liste 1768, side 103. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11525&idx_id=11525&uid=ny&idx_side=-69>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Der skulle stå 21 over!Anne Olsdtr var 33 år i 1801, her er hun og mannen på Bolseth: LenkeDvs at hun var eldre enn Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk KjellaugVi får håpe det er opplysninger som kan være til hjelp i det skiftet du fant frem.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her fant jeg trolovelsen til Ole og Ingeborg Kjøsnes 3. pinsedag 1766: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 4 (1749-1789), Kronologisk liste 1766, side 93. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11525&idx_id=11525&uid=ny&idx_side=-59>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk KjellaugDa kan vi vel være helt sikre på att det har vært to ekteskap.?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, jeg tror vi kan være temmelig sikre på det. Hva jeg ikke forstår er hvor den som har lagt data inn her for gifte i Jølster har fått gårdsnavnet Aamot fra for han. Nå fant jeg lyst første gang for dem: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Ålhus i Jølster, Ministerialbok nr. A 3 (1748-1789), Kronologisk liste 1766, side 109. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11524&idx_id=11524&uid=ny&idx_side=-57>Lenke Permanent bildelenke: Lenke og 3. gang Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Ålhus i Jølster, Ministerialbok nr. A 3 (1748-1789), Kronologisk liste 1766, side 110. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeIkke stod det noe slikt ved trolovelsen og heller ikke ved lysningene og giftermålet.Derimot finner jeg lysning for en Ole Aamodt og Daniele Ripe i 1768: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Ålhus i Jølster, Ministerialbok nr. A 3 (1748-1789), Kronologisk liste 1768, side 121. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeKanskje vi har feil foreldre på han, det var jo en annen Ole Rasmusson fra Nore Navnløs som ble gift i 1773 som vist i det andre innlegget ditt og her er det lyst for dem 3. gang: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Ålhus i Jølster, Ministerialbok nr. A 3 (1748-1789), Kronologisk liste 1773, side 141. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Heller ikke i denne kirkeboka har jeg funnet Anne, men ser at presten av og til har utelatt navn.Her er det lyst 2. gang for Ole Kjøsnes og Gjertrud Bevring i 1776. Da må Ingeborg alt være død, men det finner jeg vel i kirkeboka for Helgheim: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Ålhus i Jølster, Ministerialbok nr. A 3 (1748-1789), Kronologisk liste 1776, side 152. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeTrolovelsen hadde jeg vel allerede funnet? Heller ikke her står det noe mer: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 4 (1749-1789), Kronologisk liste 1776, side 143. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er Ole Kjøsnes hustru introdusert i beg. av kirkeåret 1769, etter dåpen til Anders. Så hun var fremdeles i live da: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 4 (1749-1789), Kronologisk liste 1769, side 104. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her fant jeg ihvertfall dåpen til Rasmus Tollevsen Navnløs sit barn kalt Ole, øverst til venstre i 1741: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 2 (1731-1749), Kronologisk liste 1741, side 126-127. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11523&idx_id=11523&uid=ny&idx_side=-65>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk KjellaugHer har du gjort en kjempejobb, uten att jeg har kunnet bidra med noen ting. Er spent på hva skiftet sier.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg er jo interessert i dette sjøl og da ettersom mine to svogre begge har røtter fra Jølster -:)Det skal bli spennendes å se hav skiftet sier! mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Montro om Ingeborg var enke da hun gifta seg med Ole Rasmussen og at hennes første mann het Anders. Finner jo ellers ikke forklaring på hvorfor de kalte første sønnen Anders. Da har jeg et par trolovet her: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 4 (1749-1789), Kronologisk liste 1757, side 58-59. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11525&idx_id=11525&uid=ny&idx_side=-32>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer gifte: Anders Olsen Kjøsnes og Ingeborg Rasmusdtr Dvergsdal: LenkeHer får denne Anders Kjøsnes en datter Brithe i 1760: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 4 (1749-1789), Kronologisk liste 1760, side 74. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeØverst til høgre her får Anders Kjøsnes en datter Anne i 1763: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 4 (1749-1789), Kronologisk liste 1763, side 77. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Her er det skifte etter Anders Olsen Kjøsnes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nederst til høgre: Ligpregen over fader og sønn: enkemand Ole ( 74 år gammel) og Anders (37 år gammel) Kjøsnes: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 4 (1749-1789), Kronologisk liste 1765, side 84. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11525&idx_id=11525&uid=ny&idx_side=-51>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er Ole Kjøsnes nevnt som fadder allerede i 1765: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 4 (1749-1789), Kronologisk liste 1765, side 88. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

1. søndag i advent 1767 ble Ole Kjøsnes hustru introdusert (øverst til høgre), finner ikke noe barn døpt her før Anders, kanhende dette er Anne da og at den Anne hun fikk med Anders døde: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 4 (1749-1789), Kronologisk liste 1767, side 95. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11525&idx_id=11525&uid=ny&idx_side=-61>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Daniel døpt 7/12/1778 (nederst til venstre): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 4 (1749-1789), Kronologisk liste 1778, side 156. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11525&idx_id=11525&uid=ny&idx_side=-122>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Da var skiftet kommet, og fra barnerekken ser man jo att både Ole og Ingeborg må ha vært gift 2.ganger.:Lenke mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Hei KjellaugJeg ser att du også har fått svar på dine spørsmål om skifter og att det kommer en del opplysninger om Ole Rasmusen Kjøsnes i det ene.Er det da mulig å se om det er rette foreldrene til Ole Rasmusen vi hadde fra før.?Eller blir det endringer i anrekken hans?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.