Gå til innhold
Arkivverket

[#60252] var Ole Rasmusen Kjøsnes f.1741 Navnløs Jølster S&F gift to ganger?


Gjest Ragnar Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Vi hadde nok feil foreldre på Ole Rasmussen Kjøsnes da, men det som var interessant var at min misstanke om to ekteskap for begge ble oppklart.Hans foreldre var da som Yngev Nedrebø sier Sønneve Tollefsdtr Bolset og Rasmus Olsen Åmot. Som du ser av faddere til hans barn, var hans søster Brita gift til Viken blant dem.Vi hadde jo ikke noe mer bakover her, så det var ikke stor skade-:)Dvs at 'vår' Ole Rasmussen nok var født før 1741, han står som 67 år i ft 1801, så vi må nok lete etter han ca 1734/35.Mor til Rasmus Olsen, Synneve Tollefsdtr (fra Bolset), ble gift andre gang i 1746: LenkeFinner ikke det første ekteskapet hennes. Hun må ha gifta seg med Rasmus Olsen Åmot ca 1734.Skal se hva jeg kan finne i kirkebøkene siden i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er ihvertfall Tollef, bror til Ole Rasmussen, født i 1732: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 2 (1731-1749), Kronologisk liste 1732, side 6-7. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11523&idx_id=11523&uid=ny&idx_side=-5>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I 1733 finner jeg, 'døbt Ola Rasmussøn Aamodt' uten noen forklaring om foreldre, men det er nok han for det passer med alder i ft 1801 (siste 3.del av venstre side): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 2 (1731-1749), Kronologisk liste 1733, side 22-23. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11523&idx_id=11523&uid=ny&idx_side=-13>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ingeborg Rasmusdtr Dvergsdal (Ole Rasmussens 1. kone) var vel da datter til Rasmus Jeremiassen Dvergsdal og Berete Jakobsdtr: Lenke Det kan stemme med oppkalling av andre dattera i hennes første ekteskap, men dette må nok sjekkes noe som ikke blir lett for det ser og ut for at disse sidene mangler i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Hei Kjellaug(29)Dersom vielsen til paret Rasmus Jeremiasen Dvergsdal og Berete Jacobsdtr. er i 1726, ville vel Ingeborg vært for ung til å vies Ole Rasmusen før 1733 ?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ingeborg Rasmusdtr Kjøsnes døde 44 år gammel i 1771: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 4 (1749-1789), Kronologisk liste 1771, side 117. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11525&idx_id=11525&uid=ny&idx_side=-83>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Jeg tror jeg har mistet oversikte Kjellaug, Ingeborg er da Ole Rasmusens andre gifte ?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Takk KjellaugNå er jeg med igjen. Det ble litt mange Rasmus navn å holde styr på for meg en stund her.Mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg sier ikke noe på det! Av og til kan man miste oversikten!!Kanskje vi skulle ta en oppsummering?Ingeborg Rasmusdtr Dvergsdal var Ole Rasmussens første kone, men hun hadde først vært gift med Anders Olsen Kjøsnes. Tror at far hans het Ole Andersen Kjøsnes og mora Agathe, fant nemlig en Ole Andersen Kjøsnes som fadder, han døde som sagt samme år som sønnen og da står det bare Ole Kjøsnes. I ft 1701, finner jeg en Olle Andersen Kjøsnes 12 år: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=19&filnamn=1701nba&gardpostnr=4267&personpostnr=4267#nedre>LenkeFaren er nok den Anders Knudzen som er 53 år:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Brita Andersdtr Kjøsnes (datter til Anders og Ingeborg, nevnt i skiftet) døde 13 1/2 år gammel i 1773: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 4 (1749-1789), Kronologisk liste 1773, side 129. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11525&idx_id=11525&uid=ny&idx_side=-95>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her fant jeg Daniel Befring død 74 år gammel i 1774: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Helgheim i Jølster, Ministerialbok nr. A 4 (1749-1789), Kronologisk liste 1774, side 135. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11525&idx_id=11525&uid=ny&idx_side=-101>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet er nok Daniel Knutsson Befring som er far til Gjertrud Danielsdtr Befring (2. kona til Ole Rasmussen)Det var skifte etter han: LenkeHer fant jeg Daniel Knudtsson Befrings fødsel i 1703, døpt 19 august: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 1 (1696-1728), Fødte og døpte 1696-1728, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Foreldre Knud Befring og Bereta Tollefsdtr.Dette paret har jeg allerede i dataen min. Knut Andersson Befring var 40 år i 1701: LenkeForeldra til Knut Andersson var Anders Chrispinussen Befring og Seselje Olsdtr Kjøsnes.Dette har jeg notert etter Yngve Nedrebø: 'Joleik nevner en åstedsak på Bevring, avholdt den 20. sept. 1698, anlagt av Jacop Ellingson mot naboen Anders Krispiniussen og hans sønn Knut. Saken fyller 8 sider i tingboken og inneholder også noen eldre dommer av 15. juli 1643, 10. juli 1652 og 21 juni 1653. Nedrebø: 'Anders C. var først trolovet med Anne Iversdatter Huus, men hun døde før de ble gift, og deretter giftet han seg med Seselje Olsdatter fra Kjøsnes, som må være mor til hans barn. Denne forbindelsen framkommer i et tingsvitne i 1684, der Anders kvitterte for arv. Seselje var datter av Ole Eriksen Kjøsnes (død 1653). Anders C. levde forbi 1704 (lensmann Jens Nilsens død), men hvor lenge er ikke kjent.'Under grd. Kjøsnes skriver Joleik følgende: '1684 Torleiv (lagrettemann) var gjipt med ei ekkja, og kravde fraasegn av stjupborna, at dei hadde fenge rett uppgjerd etter faren. Det sanna Anders Krispinesson Bevring, gjipt med den eine, Seselje. Ho hadde fenge full lutsetel, og brullaupsgjerd, og heimanfylgje.'I FT 1701 var han 67 år.I FT 1664 var han 34 år:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Hei KjellaugDet jeg har på Gjertruds foreldre er Daniel Knudsen Befring viet 1734 med Marte Hansdtr. Veiteberg (har ingen dåps eller dødsdatoer på noen av dem og heller ingen aner.) så her er det mye nytt.Tror nok jeg datt av lasset i første svinng -:)mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hehe! Ja, det skal noe til å holde oversikt over alle her! Du får prøve å kravle deg opp igjen.Venter til jeg har fått svar på skiftene, så skal jeg sende deg det jeg har funnet ut her.Knut Andersen Befring og Berete Tollefsdtr hadde og barna Cecelie f. ca 1708 og gift med Johannes Nilsen Fond (forfedre til min svigersønn).Anders ca 1699 og Chrispinus ca 1697Jeg tror ikke du har vært borti disse enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Hei KjellaugNei, jeg har ikke vært borti noen av de nevnte enda, gleder meg til du får svar på skiftene.Tusen hjertelig takkmvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tror jeg har funnet far til Sønneve Tollefsdtr Bolset. I ft 1701 er det en Tollef Gabrielsen Bolset som er 30 år: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=22&filnamn=1701nba&gardpostnr=4209&personpostnr=4209#nedre>LenkePå DA finner jeg han gift med Anna Andersdtr Berjeim (?): Lenke i 1701 og det kan passe med alder til Sønneve.Finner ingen andre enn henne med et slikt gardsnavn, kan det være feiltolket?? Men finner ikke dette ekteskapet i kirkeboka.Det er veldig vanskelig å finne fram i denne kirkeboka for det går over flere år på hver side, har enda ikke skikkelig forstått systemet her.Her fant jeg endelig dåpen til Sygneve Tollefsdtr Bolset, 28/9- 1710: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Jølster, Ministerialbok nr. A 1 (1696-1728), Fødte og døpte 1696-1728, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Hei KjellaugFilen er mottatt, tror jeg skal klare å finne ut av den.-:)Dette var en enorm liste, søndagens jobb blir å få lagt inn alt. Tusen tusen takk Kjellaugmvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei,ang. systemet i Mini A1 for Jølster:Barna er innført alfabetisk etter fornavn og Yngve Nedrebø opplyste i tema 52146 (Arkivforumet): Kirkebok A 1 for Jølster er skrevet på grunnlag av løselapper , som en ikke helt edruelig prest nok har oppbevart i lang tid før han skrev inn i kirkeboken, eller ikke gjorde det. Det er derfor ikke utenkelig at årstallene, som kommer litt 'hulter til bulter', kan være feilskrevet.Selv har jeg lest hele boka for å finne opplysninger om slekningene mine. Det var slitsom.Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det kan jeg forstå!! For jeg har aldri vært ute for så mye 'hulter til bulter'-:)Jeg skjønte jo at presten hadde ett eller annet system da!!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.