Gå til innhold
Arkivverket

[#60261] Sinnsykehus Trondheim


Gjest Anne Vigen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Vigen

Har funnet ut at Laura Fagerskog døde 1 sep 1880 Gravlagt 8 sep. 1880 på Vår Frue`s gravlund. Kildene sier hun døde på et Dårhus. Er det mulig å finne ut hviket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lillebergen

Ut fra tidspunktet 1880 og at hun ble gravlagt på Vår Frues gravlund, vil jeg anta at hun var innlagt på Trondhjem kommunale asyl som lå på Kalvskinnet i Trondheim. Bygningen sto ferdig i 1842. Dette er rene antakelser, jeg har ingen kilder som forteller at Laura var pasient der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Gå inn på digitalpensjonatet og finn Jostein Mediaa. Gravlagte i Vår Frue 1880-1903. Der finner du Enke Laura Fagerskog. Mvh. Allis-Elin Rokkones

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Vigen

Takk for hjelp. Det er vel ikke lagt ut på nettet pasientliste over de som var på asyl? Det står ingen ting om hvor Laura var da hun døde hos Jostein Mediaa. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. (4). Josten Mediaa er han som har lagt ut databasen med gravlagde i Vår Frue krk. Laura døde ikke hos noen som het det.Forstår jeg deg riktig når jeg tror at Laura ble født på Ytterøy, gift med en svenske og bosatt i Åre. Han dør, og senere blir Laura syk og havner på sykehus i Trondheim og dør der av koldbrann. I kildene er det ikke nevnt at hun var på et 'dårhus'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sluttet for raskt der. Du sier du har kilder som sier hun døde på dårehus. Kan du si hvilke kilder det er ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Er det ikke i et Husforhørsprotokoll som det står i at hun døde på dårhus i Norge? Om så, så ville jeg ikke uten videre ta det for gitt at det er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Vigen

Ja da kommer vi vel ikke lengre. Vet i alla fall nå at hun er gravlagt i Trondheim. Takk for all hjelp. Dette forumet er jammen flott.Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.